Każdy kto chociaż trochę zajmuje się marketingiem w sieci wie, że na Facebooku spadają zasięgi. Wytłumaczę czemu tak jest i dlaczego mało fanów = lepiej.
Wiele osób po przeczytaniu tego wstępu stuknie się w głowę i stwierdzi, że brakuje mi piątej klepki. Wszyscy wiedzą, że na Facebooku liczą się dwa wskaźniki: liczba fanów i zaangażowanie. Więc co ta Czaplicka za głupoty wypisuje!
Dlaczego dużo fanów?
- Większe liczby wzbudzają większe zaufanie
- Większy zasięg (model EEIA)
- Możliwość zaangażowania większej liczby fanów
- Więcej potencjalnych klientów
- Lepszy wizerunek
Dlaczego mało fanów – lepiej?
Wyobraź sobie, że pracujesz w kawiarni. Cieszysz się, że przychodzą ludzie i jest ruch w biznesie. Ale tak naprawdę nie zależy Ci na jak największej liczbie klientów. Przecież masz ograniczoną liczbę miejsc w kawiarni, Twoja obsługa może zająć się tylko określoną liczba ludzi na raz. Niestety – spory tłumek w lokalu nie przekłada się na sprzedaż, bo mogą przyjść posiedzieć, umówić się z kimś czy po prostu pooglądać Twoje ładne obrazy na ścianach. Może rozdajesz darmową kawę i ludzie stoją w specjalnej kolejce tylko po nią, ale już nie kupują niczego więcej. Czy ta wizja Ci się podoba? Nie, większości z nich niczego nie sprzedasz, bo oni nie chcą kawy. Ani ciastek.
Co mają do tego spadające zasięgi Facebooka?
Okazuje się, że mimo dużej liczby fanów – i stale rosnącej – fanpejdże docierają do coraz mniejszej liczby osób.
Spadające zasięgi Facebook - dlaczego?
Jest też coraz łatwiej – dzięki smartfonom, darmowemu wifi w wielu miejscach i większej ilości tabletów/komputerów możemy w dowolnym momencie podzielić się tym, co uważamy za ważne.
Spadające zasięgi Facebooka oznaczają, że jest więcej treści niż możliwości ich wyświetlania.[/bsf-info-box]
Spadające zasięgi Facebook oznaczają, że portal filtruje, aby pokazywać nam najbardziej interesujące dla nas treści.[/bsf-info-box]
Tyle statusów powinniśmy widzieć w naszych aktualnościach codziennie. Biorąc pod uwagę, że średnio użytkownik ma 130 znajomych i kilkadziesiąt polubionych stron nie trudno zrozumieć, że jest dużo produkowanych treści.
5 krotna redukcja treści możliwa jest dzięki diametralnemu ograniczaniu wyświetlanych treści oraz skupieniu się na najbardziej interesujących treściach dla danego użytkownika. Spadające zasięgi Facebook to właśnie ograniczanie wyświetlanych materiałów.
Aby wyświetlić tyle treści Facebook musiałby przewijać strumień aktualności naprawdę w szybkim tempie.
Skąd Fejs wie czy coś jest dla mnie ciekawe? - spadające zasięgi Facebook
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-comment” icon_size=”32″ title=”Komentarze”]
[/bsf-info-box]
[bsf-info-box icon_type=”selector” icon=”Defaults-keyboard” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ title=”Kliknięcia w linki w statusach” read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default”]
[/bsf-info-box]
Edge rank - spadające zasięgi Facebook
[info_circle edge_radius=”80″ start_degree=”90″ icon_size=”32″ eg_br_style=”dotted” eg_br_width=”1″ auto_slide=”on” auto_slide_duration=”3″ icon_launch=”easeOutBounce” icon_launch_duration=”1″ icon_launch_delay=”0.2″][info_circle_item info_title=”Czas” info_icon=”Defaults-time”]Im później opublikowany post, tym mniejsze szanse na wyświetlenie.
[/info_circle_item][info_circle_item info_title=”Autor” info_icon=”Defaults-user”]
Jeśli strona/osoba ma angażujące treści Facebook chętniej opublikuje treści jego/jej statusy (nawet, jeśli będą ciut mniej ciekawe).
[/info_circle_item][info_circle_item info_title=”Zaangażowanie” info_icon=”Defaults-thumbs-up”]
Popularny post (mający dużo interakcji) będzie chętniej publikowany przez Facebooka niż ten, który ma mało polubień/komentarzy/udostępnień.
[/info_circle_item][info_circle_item info_title=”Relacja” info_icon=”Defaults-heart”]
Jeśli często lubimy/komentujemy/udostępniamy treści z danej strony/osoby Facebook chętniej będzie nam wyświetlał jej/jego treści.
[/info_circle_item][info_circle_item info_title=”Typ” info_icon=”Defaults-facetime-video”]
W zależności od typu (tekst/link/zdjęcie/wideo) w danym momencie (to jest zmienne) Facebook będzie nam chętniej/mniej chętnie publikował nam dane treści.
[/info_circle_item][/info_circle]
Wśród pozostałych czynników wpływających na edge rank znajdują się:
- wiarygodność źródła
- liczba zgłoszeń o spamie dla treści/strony
- czy treść zmusza do polubienia/kupienia lub jest czysto promocyjnym tekstem (zmiana od 1 stycznia 2015)
- czy Twoja strona ma wypełnione wszystkie pola profilowe
- czy woja baza fanów pokrywa się z bazą fanów wartościowych stron
Zmuszanie do polubienia - spadające zasięgi Facebook
Zmuszanie do polubienia w konkursie, promocji itd. – obojętnie czy w ramach aplikacji (like-gate, które zostało zabronione) czy w regulaminie. W ten sposób zmuszamy osoby niezainteresowane do obserwowania naszych treści. Spadające zasięgi powodują, że wiele osób, które są zainteresowane naszą ofertą nie widzą naszych treści, bo Facebook chętniej pokazuje nasze statusy nowym fanom niż starszym.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-bullhorn” icon_size=”32″ title=”Reklamy”]
Ludzie zmuszeni do polubienia stają się bezwartościową masą fanów. Jeśli więc będziemy targetować reklamy po zainteresowaniach lub fanach konkurencji – może szybko się okazać, że grupa do której kierujemy reklamę jest bez sensu. Będziemy wyrzucać nasz budżet w błoto. Dodatkowo może się okazać, że takie niezainteresowane osoby będą naszą reklamę ukrywały – to również może negatywnie odbić się na naszym koncie.
[/bsf-info-box]
Za każdym razem, kiedy zmuszasz użytkowników do czegoś: polubienia, dzielenia się itd. sprawiasz, że robią coś wbrew swojej woli. To ma swoje skutki. Np. polubienie strony powoduje, że wyświetlają się posty, których dana osoba nie chce. Zaznacza więc, że nie jest zainteresowana takimi treściami, oznacza Twoje posty jako spam albo nie wchodzi w interakcje z Twoimi treściami. We wszystkich przypadkach – daje znać Facebookowi, że Twoje treści są nieciekawe. To powoduje, że algorytm mniej chętnie wyświetla Twoje materiały innym. Co więcej – jeśli odpowiednia duża liczba osób zgłosi spam/nieciekawe treści możesz mieć poważne kłopoty z Facebookiem (z zawieszeniem strony włącznie).
[/bsf-info-box]
Założeniem działania Facebooka jest dobrowolność. Klikając przycisk polubienia na stronie dajemy przyzwolenie na wyświetlanie nam materiałów reklamowych danej marki. Jeśli wymusimy to pozwolenie obniżamy również doświadczenie korzystania z Facebooka. Ludzie, którym wyświetlają się nieciekawe treści będą mniej korzystali z portalu wybierając inne strony lub rezygnując z social media. Już teraz widać, że wiele osób jest zmęczonych ilością spamu i reklam, które są im publikowane w aktualnościach. Na Twoich klientów ma więc wpływ nie tylko Twoje działanie, ale innych podmiotów również. Wszyscy musimy dbać o poziom treści na Facebooku.
[/bsf-info-box]
Co Facebook traktuje jak spam? – spadające zasięgi Facebook
[/ultimate_heading]
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-shopping-cart” icon_size=”32″ title=”Zmuszanie do kupowania”]
Posty zmuszające do kupienia produktu lub instalacji aplikacji np. kup nasz produkt xxx http://link
[/bsf-info-box]
Bardzo często te same treści krążą w kółko wrzucane co jakiś czas. Facebook z łatwością odnajduje takie starocie i obcina im zasięgi.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-tag” icon_size=”32″ title=”Promocje bez kontekstu”]
Typowe treści promujące konkursy lub zniżki, które brzmią jak reklamy
[/bsf-info-box]
Jeśli przekonujesz ludzi do kliknięcia w stronę, która składa się z samych reklam albo słabych treści i reklam możesz mieć pewność, że Facebook będzie traktował się jako spamera.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-edit” icon_size=”32″ title=”Treści z reklamy”]
Jeśli post używa tych samych treści co reklama
[/bsf-info-box]
Spadające zasięgi Facebook to, w większości przypadków, pozytywna zmiana dla użytkowników. Fb ogranicza wyświetlanie stron i osób, które nas mniej interesują, starając się publikować tych, którzy są ciekawi i angażują nas w interakcje.
Dla marek okazało się o jednak zgubne, ponieważ tysiące złotych inwestowane w powiększanie bazy fanów nie mają teraz znaczenia. Potwierdzają to wypowiedzi ekspertów z branży:
[/ultimate_heading]
Serwuj swoje treści na czas. Facebookowicze nie lubią odgrzewanych kotletów. Interesuje ich real-time marketing, wartościowe treści na tu i teraz, odpowiadające ich zachowaniu, stylowi życia itd.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-user” icon_size=”32″ title=”Bądź swoim użytkownikiem”]
Gdybyś był/a swoim fanem/fanką – jakie treści by Cię interesowały? Czy chciałbyś/abyś oglądać ten post?
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-pencil” icon_size=”32″ title=”Autorskie treści”]
Zamiast korzystania z gotowców – twórz własne treści. Dzięki temu unikniesz posądzenia o spam, możesz obrandować materiał i zyskać zainteresowanie.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-screenshot” icon_size=”32″ title=”Targetuj posty”]Czy wiesz, że możesz targetować posty? Płeć, związki, wiek, lokacje itd. Po co? Aby móc precyzować swój przekaz do konkretnych grup.
Aby włączyć wejdź do swoich ustawień i wybierz stosowną opcję.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-align-left” icon_size=”32″ title=”Pisz krótko i treściwie”]
Pamiętaj, że ogromna rzesza użytkowników Facebooka przegląda go mobilnie. Nikt nie ma czasu czytać długich elaboratów. Staraj się streszczać i dodawać grafiki, które zobrazują Twoją myśl.
[/bsf-info-box]
Nie dziel się podejrzanymi linkami, dbaj o wizerunek i nie nabijaj bazy fanów z szemranych źródeł.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-comment” icon_size=”32″ title=”Zachęcaj do dyskusji”]
Zamiast kazać lubić lub dzielić się treściami zachęcaj do wartościowej dyskusji. W ten sposób masz szansę przyciągnąć nowe osoby.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-bolt” icon_size=”32″ title=”Wartościowe treści”]
Wartościowe treści powodują, że ludzie chętnie się dzielą, lubią i komentują. Jeśli bierzemy pod uwagę swoich fanów możemy zwiększać organiczny zasięg treści.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-resize-horizontal” icon_size=”32″ title=”Testuj”]
Sprawdzaj które grafiki i treści angażują najbardziej. Dzięki targetowaniu możesz analizować różne rozwiązania.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-cogs” icon_size=”32″ title=”Produkt w użyciu”]
Zamiast publikowania zdjęć katalogowych staraj się prosić fanów o zdjęcia Twojego produktu w użyciu (wraz ze stosownymi licencjami), a potem się nimi dziel. W ten sposób pokazujesz produkt w wartościowym kontekście i doceniasz fanów.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-magic” icon_size=”32″ title=”Pomagaj”]
Zamiast usilnego sprzedawania swoich produktów staraj się pomagać fanom. Odpowiadaj na pytania, doradzaj i oferuj specjalne rozwiązania. Na pewno to docenią.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-lightbulb” icon_size=”32″ title=”Wartość”]
Skup się na pokazywaniu wartości dla fanów – dlaczego mieliby wybrać Twój produkt/usługę? Jaki problem pomożesz im rozwiązać? Dlaczego robisz to lepiej niż konkurencja?
[/bsf-info-box]
Zadaj sobie pytanie dlaczego ktoś miałby podzielić się tą treścią z innymi
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-question-sign” icon_size=”32″ title=”Zadawaj pytania”]
Nie bój się zadawać pytań o opinie czy preferencje. Dzięki temu nie tylko zyskasz wiedzę o swoich fanach, zaangażujesz ich, ale pozwolisz też im czuć się dobrze, przez to, że ktoś ich wysłucha.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-calendar” icon_size=”32″ title=”Publikuj regularnie”]
Regularność pomaga utrzymać komunikację, oswaja publiczność z Twoją marką i pomaga w planowaniu treści, aby publikować je w porach największej aktywności fanów.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-comments” icon_size=”32″ title=”Rozmawiaj”]
Nie tylko publikuj posty, ale wchodź z ludźmi w rozmowę w komentarzach. Odpisuj, zadawaj pytania i staraj podchodzić bardzo indywidualnie i osobowo.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-code-fork” icon_size=”32″ title=”Analizuj i optymalizuj”]
Analizuj efekty swoich działań i optymalizuj je, aby osiągać lepsze wyniki. Określaj co podoba się Twoim fanom, kiedy pisać i w jaki sposób ich angażować.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-heart” icon_size=”32″ title=”Relacja”]
Fanpage służy do budowania relacji, dużo bardziej niż sprzedawania. Dzięki Facebookowi możemy wzbudzać zaufanie i rozmawiać z naszymi fanami – żadne inne medium nie pozwala na dwustronną komunikację.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-bullhorn” icon_size=”32″ title=”Rekomendacje”]
Stwórz system zachęcający klientów do rekomendowania Twoich produktów/usług. Nic tak dobrze nie działa niż klienci, którzy sami chwalą Twój biznes.
[/bsf-info-box]
[/bsf-info-box][ultimate_heading main_heading=”Czy to oznacza, że fani są bez sensu?”]
Spadające zasięgi Facebook
[/ultimate_heading]
Reklamy posiadające kontekst społeczny – Twój znajomy x lubi to – mają dużo wyższe wskaźniki klikalności.
[/bsf-info-box]
Reklamy ze społecznym kontekstem są bardziej preferowane przez Facebooka. Innymi słowy jeśli dwie reklamy mają te samej kwoty Facebook wyświetli osobie reklamę z informacją, jeśli jego/jej znajomy lubi daną stronę.
[/bsf-info-box]
Baza fanów to również źródło wiedzy o miejscu zamieszkania, wieku i paru innych statystykach, które możesz wykorzystać np. do targetowania reklam.
[/bsf-info-box]
Spadające zasięgi Facebook mogą przerażać, ale kiedy spojrzymy na to z biznesowego punktu widzenia – okazuje się, że wszyscy na tym możemy skorzystać.
Tak naprawdę obawiać powinni się tylko Ci, którzy próbują wykorzystać luki w edge rank dla swojej korzyści – zmuszając ludzi do aktywności, której ci nie chcą wykonywać.
Jeśli więc poświęcicie się angażowaniu swojej społeczności w wartościowe działania – rozmowę, odpowiadanie na pytania, dzielenie się doświadczeniem – możecie mieć pewność, że Was spadające zasięgi Facebooka nie dosięgną.
Co Wy na ten temat sądzicie? Odczuliście spadające zasięgi Facebooka na swojej stronie?