Jeśli zastanawiasz się czy warto zainwestować w reklamy na Facebooku przeczytaj listę zalet i wad. Decyzję oczywiście musisz podjąć samodzielnie, bazując na wiedzy, budżecie i celu biznesowym, ale tych parę słów powinno dać Ci do myślenia.
Zalety i wady płatnej reklamy na Facebooku
Trudno też polegać na wirusowych kampaniach – zdarzają się rzadko i przypadkiem.
Reklama jest bezpiecznym sposobem dla marek, żeby osiągać założone zasięgi (albo większe).[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-user” icon_size=”32″ title=”Grupa docelowa”]Wykupując reklamę możemy dokładnie określić grupę docelową, którą chcemy zaangażować. Organiczny zasięg dociera w niekontrolowany sposób do przypadkowych ludzi. Nie mamy żadnej gwarancji, że nasze treści oglądać będą fani, na których nam zależy.
Nie chodzi więc tylko o zwiększanie zasięgu, ale również o jego precyzyjne dobieranie. Wykorzystaj nanotargeting i decyduj w szczegółach kim jest Twoja grupa docelowa.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-volume-up” icon_size=”32″ title=”Amplifyng”]Płatne (paid) media nie zastępują posiadanych (owned) mediów – dają możliwość wzmocnienia przekazu. Promując posty wyświetlasz je użytkownikom, ale to nie zastępuje normalnej komunikacji i tworzenia postów.
Szkoda marnować pracę, której nikt nie zobaczy, prawda?[/bsf-info-box]
POEM
Do dyspozycji reklamodawców są też globalne strony, różne udogodnienia i przychylne oko Wielkiego Brata.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-shopping-cart” icon_size=”32″ title=”Piksel konwersji (remarketing)”]Jeśli działasz w ecommerce lub możesz w swoim biznesie wykorzystać piksel konwersji – masz naprawdę szczęście. Instalujesz malutki fragment kodu na stronie i możesz mierzyć kto wszedł z reklamy na jaką podstronę, co zrobił, ile Cię kosztowało pozyskanie leadu czy nawet sprzedaż. Wszystko w cenie reklamy!
Dodatkowo, mamy możliwość wykorzystać remarketing, czyli wyświetlać osoby, które np. przerwały zakupy czy były na jakieś innej naszej podstronie.
[/bsf-info-box]
Okazuje się również, że jeśli inwestujemy w reklamę, kiedy przestajemy to robić Facebook obcina nam trochę organiczne zasięgi, żeby zachęcić znów do płacenia.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-group” icon_size=”32″ title=”Fake”]Targetowanie reklam samo w sobie jest bardzo trudne. Ale nie to jest największym problemem.
Ogromnym problemem jest fakt, że na Facebooku jest ogromna masa sztucznych kont. Dla zrozumienia problemu polecam obejrzenie filmiku:[/bsf-info-box]
[bsf-info-box icon=”Defaults-thumbs-up” icon_size=”32″ title=”Fani czy zaangażowanie?” title_text_typography=”” desc_text_typography=”” notification=””]Jeśli wybierzemy reklamę na pozyskiwanie nowych fanów będzie spadało nam zaangażowanie. Nie od dziś wiadomo, że większe fanpage mają mniejsze zasięgi.Trzeba więc uruchamiać drugą kampanię reklamową, która pomoże w generowaniu zaangażowania.
Robiąc kampanię na zaangażowanie musimy płacić niezłą sumkę za polubienia, komentarze i podzielenia się. Pytanie czy to się biznesowo zwraca? Nie mówiąc o tym, że często aktywność zaczyna się robić bezwartościowa – śmieciowe komentarze i polubienia od dziwnych osób.[/bsf-info-box]
– proste narzędzia są albo płatne albo nieskuteczne (promowanie postów)
– skuteczne i skomplikowane narzędzia (Power Editor) są bardzo trudne w obsłudze
Nie mówiąc o tym, że bardzo łatwo popełnić błędy, które będą kosztowne – nasza reklama nie przyniesie zakładanych efektów. Dobre kampanie promocyjne wymagają wiedzy i doświadczenia.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-signal” icon_size=”32″ title=”Skupienie na liczbach”]Biznes to nie tylko kwestie mierzalne i liczby typu ROI. To również wiele emocjonalnych i poza materialnych kwestii. Inwestowanie w reklamy często wiąże się z potrzebą nabijania sobie nowych fanów (po co?) albo generowania pustego zasięgu, co w żaden sposób nie przekłada się na efekty biznesowe. W social media nie chodzi o to kto ma więcej lajków, ale o rozmowę, budowanie relacji, zaufanie i tego typu sprawy.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-heart” icon_size=”32″ title=”Budżet”]Zawsze powtarzam, że możesz wydać swój budżet na reklamy i osiągnąć z tego jakieś efekty.
Ale jeśli tą samą kwotę zainwestujesz w swoich klientów – zniżki, prezenty, lepsza obsługa klienta itd. to jestem pewna, że osiągniesz lepsze efekty niż z reklamy. Siła rekomendacji jest większa niż jakiejkolwiek reklamy.
Pomyśl o wielu dobrych markach – są popularne dzięki swoim klientom, a nie reklamom w telewizji.[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-screenshot” icon_size=”32″ title=”Efekt”]Możemy mieć dużo fanów, świetne zaagnażowanie i… żadnych efektów biznesowych. Oczywiście, model EEIA wymaga zasięgu i zaangażowania, ale nie chodzi o ilość, a raczej o jakość.
Jeśli nie mamy sprzedaży online bardzo trudno mierzyć czy nasze działania przynoszą efekty, o zwrocie z inwestycji nie wspominając.[/bsf-info-box]
Z jednej strony może się wydawać, że nie da się prowadzić biznesu na Facebooku bez wsparcia reklamowego. To nie prawda.
Z drugiej strony dlaczego rezygnować z amplifyingu i wzmocnienia naszego przekazu?
Dobrze przemyślane działania, jeśli mierzymy ich efekty i wpisują się w naszą strategię stanowią zawsze wartościowy element marketingowy. To jednocześnie oznacza, że bardzo często brak wiedzy jak planować skuteczne kampanie, nieodpowiednio się targetuje i w efekcie pieniądze są marnowane.