„Rosjanie nie ufają internetowi”, ale jednocześnie 65% społeczeństwa z niego korzysta. Dla rozrywki, w związku z pracą lub jako miejsce reklamowe.
Pierwszą część „Lajków po rosyjsku”, opisującą ogólne statystyki dotyczące rosyjskich internautów, cenzurę oraz najpopularniejsze serwisy społecznościowe, możecie przeczytać tutaj.
Mobilne preferencje internautów
Wśród rosyjskich internautów (95 milionów) ponad 70% używa kanałów social media, a połowa korzysta z sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Warto dodać, że jeszcze w 2011 roku zaledwie 1% Rosjan korzystał ze smartfonów, by połączyć się z internetem. Od 2012 roku nastąpił znaczący wzrost tego typu połączeń.
Badania z końca 2014 roku pokazują, że w ostatnich latach nastąpił wzrost zainteresowania internetem mobilnym, zwłaszcza wśród kobiet. W 2012 roku podział ze względu na płeć użytkowników wyglądał następująco:
MĘŻCZYŹNI – 82% KOBIETY – 18%
Pod koniec 2014 roku to kobiety były w większości:
MĘŻCZYŹNI – 47% KOBIETY – 53%
Główną grupą (prawie 40%) są młodzi ludzie w wieku 18-25 lat. 25% użytkowników mobilnych to Rosjanie w wieku 25-35 lat.
W badaniu zauważono, że wzrosła liczba studentów i bezrobotnych korzystających z mobilnego internetu oraz, że ta usługa zaczęła być popularna także w mniejszych ośrodkach miejskich.
Zachowania konsumenckie w sieci
Według badania Online Payments — Evolution in Consumer Behavior of Russian Internet Users, które zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2015, Rosjanie coraz częściej korzystają z płatności online (65% internautów w porównaniu do 50% w roku ubiegłym) oraz kupują w zagranicznych sklepach w sieci (31% w porównaniu do 18% w roku ubiegłym). Wzrosło też zainteresowanie transferem pieniędzy online. Wzrost widoczny jest także wśród osób starszych (+55 lat) oraz wśród mieszkańców prowincji.
Zainteresowanie płatnościami elektronicznymi jest równoczesne za spadkiem pozycji płatności gotówkowych.
Najczęściej kupowane w sieci produkty to: elektronika, książki i akcesoria motoryzacyjne.
Z kolei lokalny e-commerce generuje ok. 10% rosyjskiego PKB. Takie dane podał Vladimir Putin w marcu 2015.
Rosjan kupuje produkty online w zagranicznych sklepach
[/orbit_circle_loader]
Czego szuka Rosjanin w sieci?
Statystyki z 2014 pokazują, że najczęściej wyszukiwanymi hasłami są słowa związane z mediami społecznościowymi. Wyszukiwane hasła są praktycznie identyczne zarówno w Moskwie czy St. Petersburgu, jak i w mniejszych miastach oraz na prowincji. A króluje „Odnoklassniki” (portal, o którym pisałam w części I artykułu) oraz drugi ważny portal „vKontakte” (opcja „vk”). Dopiero na czwartym miejscu znajdziemy słówko „porn”.
Powyższe dane pochodzą z wyszukiwarki Yandex, która w Rosji jest bardziej popularna niż Google (Yandex – 54% rosyjskiego rynku, Google – 34%).
Ciekawą usługą, którą oferuje Yandex są statystyki słów kluczowych (wordstat.yandex.ru – zmiana języka po kliknięciu flagi), które pokazują ile razy w miesiącu wyszukiwane było dane słowo lub fraza.
Social media marketing
W 2009 roku rynek reklam w kanałach social media wart był ok. 10 milionów dolarów. Rok później już ponad dwa razy więcej.
Dane z 2014 roku mówią, że tylko w pierwszej połowie 2014 na reklamy online wydano w Rosji ponad 1 miliard dolarów (wzrost 20% w stosunku do analogicznego okresu w 2013). W tym samym okresie o 10% spadło zainteresowanie reklamami w prasie tradycyjnej, a wydatki na reklamy zewnętrzne zatrzymały się na tym samym poziomie, co w 2013 roku.
Eksperci podkreślają, że zabiegi marketingowe, które działają na Zachodzie, często nie sprawdzają się na rynku rosyjskim. Mowa zwłaszcza o agresywnych reklamach, ukazujących produkt jako absolutną konieczność, którą należy szybko zakupić. Podsumowując – jest to rynek, który nie lubi „wciskania na siłę”.
Nowe trendy w marketingu online
W całkiem świeżym, październikowym artykule Online Marketing in Russia: Top 5 Trends for 2015 możemy przeczytać o najnowszych trendach marketingowych w Rosji.
Po pierwsze, ważnym od 2014 roku trendem jest retargeting (remarketing) czyli docieranie z reklamą do internautów, którzy już wcześniej odwiedzili daną stronę (np. sklep). Marketingowcy planują wydawać na niego więcej pieniędzy. Jako główne kanały retargetingu wymienia się: reklamę odsłonową, wyszukiwanie sponsorowane oraz media społecznościowe.
Kolejnym ważnym trendem jest zróżnicowanie w wyborze kanałów – na pierwszym miejscu plasują się oczywiście najbardziej popularne media społecznościowe: vKontakte, Odnoklassniki oraz Facebook, ale te mniejsze również są brane pod uwagę. Kampanie reklamowe przeprowadzane są jednocześnie na kilku kanałach.
Dochodzi do tego reklama mobilna, inwestycja w formy, które przynoszą realne zyski/efekty oraz wysokiej jakości działania SEO.
Rynek e-commerce i social media w Rosji wciąż się rozwija. Codziennie nowi użytkownicy dołączają do społeczności. Jeśli chcemy skierować nasze marketingowe działania do tej grupy docelowej, warto doczytać szczegółowe informacje, zwłaszcza o specyficznych, lokalnych preferencjach. Nie wszystko co działa na Zachodzie, zadziała także w Rosji, zwłaszcza, że znane nam portale grają tam rolę drugoplanową.
Katarzyna Javaheri
Więcej informacji:
- Russian Consumers Internet Behaviour (2013)
- Russian search behavior: capitals vs. regions (2014)
- Online advertising spend in Russia up by 20% in H1 2014
- Online Payments — Evolution in Consumer Behavior of Russian Internet Users (2015)
- Online Marketing in Russia: Top 5 Trends for 2015
- Digital marketing in Russia 2015
- Do pobrania e-book: Finding your customers on the internet in Russia