Wszyscy dookoła mówią, że w mediach społecznościowych trzeba być, że tam jest przyszłość, tam są klienci, których konkurencja ściągnie do siebie jeśli Ciebie tam nie będzie. Zakładasz więc profil swojej firmy na Facebooku i… nic. Za bardzo nie wiesz co tam robić, co publikować, i jak niby w ogóle miałbyś stamtąd zdobyć jakichkolwiek klientów czy partnerów biznesowych. Nadal słyszysz jak wszyscy dookoła mówią jakie to fajne są te media społecznościowe, jak im pomagają w biznesie i jak dzięki nim ich biznes wystrzelił. Tylko Ty się zastanawiasz, czy to oni czy Ty oszalałeś. O co chodzi z tymi mediami społecznościowymi?
Nadszedł czas abyś wziął je sposobem, a tych sposobów masz do wyboru piętnaście.
Kiedy myślisz media społecznościowe, to w pierwszej kolejności przychodzą Ci do głowy takie portale jak Facebook, Twitter, Instagram itp. Blog to też medium społecznościowe, w dodatku jest niczym skrzynka z narzędziami. Skrzynka, która jest zawsze obok Ciebie i zawsze możesz do niej sięgnąć po odpowiednie narzędzie, w zależności od potrzeby.
Oto kilka przykładów:
- Potrzebujesz nawiązać kontakty w branży? Napisz post, wspomnij oraz zalinkuj do osoby z którą chciałbyś nawiązać kontakt. Taka osoba będzie wdzięczna za link do jej strony oraz za to, że stawiasz ją w pozycji autorytetu. Będzie Ci teraz łatwiej nawiązać z nią kontakt.
- Potrzebujesz ruchu, ale nie stać się na drogie pozycjonowanie? Nie ma sprawy, zacznij regularnie pisać wpisy na bloga, a na Twojej stronie zacznie pojawiać się ruch z tzw. długiego ogona. Dodatkowo dzięki blogowi możesz korzystać również z innych sprawdzonych taktyk content marketingowych.
- Potrzebujesz się wyróżnić na tle konkurencji? Blog ma charakter mniej formalny, więc możesz na nim pisać mniej formalnym językiem. To niewątpliwie pozwoli Ci łatwiej nawiązać relacje na linii Ty – Klient. Konkurencja może mieć podobne usługi lub produkty, ale to Ty będziesz miał lepsze relacje z klientami.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”2. Facebook pozwoli Ci lepiej poznać swoje audytorium ” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]
Kiedy świetnie znasz swoje audytorium, możesz celniej trafiać do niego z przekazem.
Przykładowo gdybyś wiedział, że 80% Twojego audytorium korzysta z urządzeń Apple, a Ty też z nich korzystasz, to mógłbyś użyć tej informacji np. we wpisie na blogu. Pokazałbyś, że jesteście podobni i zyskał w ten sposób większą sympatię w ich oczach.
Aby skutecznie poznać swoje audytorium, będą Ci potrzebne persony, o których możesz przeczytać we wpisie Barbary Stawarz lub Pawła Tkaczyka.
Informacje niezbędne do budowy takich person znajdziesz na Facebooku. Jest to dość proste:
- W pierwszej kolejności odszukaj grupy na Facebooku w których znajduje się Twoje audytorium. Przykładowo jeżeli jesteś związany z branżą turystyczną, możesz dołączyć do grupy Tatromaniacy lub Podróże.
- Następnie wejdź w zakładkę członkowie
- Przeanalizuj profile znajdujących się tam osób i informacje, które udostępniają publicznie.
Jeśli jesteś trochę bardziej zaawansowanym użytkownikiem Facebooka, bardzo pomocny będzie dla Ciebie Search Graph.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”3. Wykorzystaj aktualne wydarzenia w promocji” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Czy słyszałeś o pizzerii Gruby Benek? Jeżeli dużo czasu spędzasz w mediach społecznościowych to możliwe, że tak, gdyż pizzeria ta świetnie prowadzi swoje profile społecznościowe.
Gruby Benek w prosty sposób wykorzystał fakt częściowego zaćmienia słońca do promocji marki.
Przygotował taką oto prostą grafikę którą udostępnił na swoich profilach:
#Dzieńdobry! 😀 Już dziś #zaćmieniesłońca, a Benek znalazł winowajczynię zamieszania…:D pic.twitter.com/g3nCQ0BwOi
— Gruby Benek (@GrubyBenekPizza) marzec 20, 2015
Możesz podobnie wykorzystać aktualne wydarzenia do promocji swojej marki na profilach społecznościowych.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”4. Znajdź w mediach społecznościowych nowych klientów” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Ludzie coraz częściej szukają porad dotyczących produktów i usług w mediach społecznościowych.
Monitorując media społecznościowe na frazy związane z Twoją branżą, możesz aktywnie uczestniczyć w tych rozmowach, zwracając uwagę na swój produkt lub usługę.
Do tego celu możesz użyć Brand24. Poniżej przykład jak Michał Sadowski, twórca Brand24, wykorzystuje powyższą technikę w praktyce:
[/info_list_item][info_list_item list_title=”5. Media społecznościowe to źródło informacji o Twoim brandzie, feedback oraz wsparcie Twoich klientów” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Media społecznościowe warto monitorować jeszcze z jednego powodu: niezależnie od tego czy tam będziesz czy nie, ludzie będą tam o Tobie mówić.
Może w nich wybuchnąć kryzys, który będzie psuł dobre imię Twojej marki, a Ty nic o tym nie będziesz wiedzieć, przez co nie zareagujesz odpowiednio na czas.
To nie jest jedyny powód dla którego powinieneś monitorować swoją markę w mediach społecznościowych.
Ludzie często wyrażają w nich opinie na temat produktów i marek oraz szukają pomocy. Mogą to być dla Ciebie bardzo cenne informacje na temat Twoich produktów oraz usług i tego co należy w nich poprawić
Dla równowagi, napiszę jednak, że osobiście uważam, że jeżeli jesteś mikroprzedsiębiorcą, to monitoring mediów społecznościowych nie musi być dla Ciebie absolutnym priorytetem, chyba że chcesz uczynić z niego sposób na marketing, o którym wspominałem w punkcie wyżej.[/info_list_item][info_list_item list_title=”6. Buduj relacje” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Odpowiadając na komentarze, problemy i wchodząc w inne interakcje ze swoim audytorium, budujesz z nimi relacje.
Jest to szczególnie ważne jeżeli chcesz swoich klientów zatrzymać na dłużej przy swojej marce.
Oczywiście są osoby które nie zwracają na to uwagi i pójdą tam gdzie jest taniej. Jednak są i takie, które jeśli poczują więź z Twoja marką, to nie zdradzą Cię z Twoją konkurencją.
Pomyśl o marce Apple, ich sprzęt jest o 25% droższy i często pod względem parametrów technicznych nie jest lepszy od produktów konkurencyjnych. Jednak kiedy przychodzi czas jego wymiany, ich właściciele nawet nie biorą pod uwagę innych marek. Czują z tą marką szczególną więź.
Podobną więź możesz stworzyć dbając właśnie o relacje.
Z tego samego powodu staram się, aby każdy mój artykuł nie był po prostu dobry, lecz aby był ekstremalnie pomocny dla mojego audytorium. Staram się odpisać na większość komentarzy, na każdy mail oraz podziękować za każde udostępnienie artykułu jakie tylko wyłapię. Budowanie relacji z moim audytorium jest dla mnie nieziemsko ważne.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”7. Zwiększ swoje szanse na dotarcie z informacją” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Jakby na media społecznościowe nie patrzyć, to w pierwszej kolejności jesteś tam po to, aby dotrzeć do swojego audytorium z informacją.
Przykładowo publikując post na Facebooku, możesz oczekiwać, że zobaczy go około 10% Twoich fanów/obserwatorów.
Możesz jednak znacznie zwiększyć tą liczbę, jeśli Twoi fani/obserwatorzy będą również subskrybować Twojego bloga za pomocą e-maila, obserwować Twoje konto na Twitterze, Instagramie i w innych mediach w których jesteś, a Ty prześlesz tą samą informację również za ich pomocą .
Dlatego ważne jest abyś “transferował” pomiędzy mediami społecznościowymi swoich fanów/obserwatorów.
Kiedy ktoś zasubskrybuje Twojego bloga, to na stronie z potwierdzeniem i podziękowaniem za subskrypcję, poproś o zasubskrybowanie Cię również w pozostałych mediach np. na Facebooku.
Rób to również w drugą stronę, zachęcaj na swoich profilach do subskrypcji email Twojego bloga. Aby zwiększyć skuteczność możesz zaproponować nowym subskrybentom nagrodę w podstacji np. darmowego poradnika lub dostępu do nieopublikowanych materiałów.[/info_list_item][info_list_item list_title=”8. Buduj pozycję eksperta dzięki content curation” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]W momencie kiedy piszę ten artykuł, tylko dzisiejszego dnia opublikowano ponad 3 miliony postów.
Wśród tych postów zostały opublikowane wpisy, które bardzo przydałyby się Twojemu audytorium. Dostarcz im je, publikując linki do nich na swoich profilach społecznościowych, a zyskasz kilka punktów do swojej reputacji jako eksperta w branży.
W przypadku marketingu, profile Barbary Stawarz oraz Pawła Tkaczyka, są świetnym przykładem content curation i codziennie dostarczają mi wartościowych treści.
Skąd możesz czerpać informacje o nowych wartościowych wpisach? Do tego również możesz wykorzystać media społecznościowe, obserwując profile osób tworzących treści w Twojej branży.[/info_list_item][info_list_item list_title=”9. Daj się zauważyć influencerom” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Kiedy udostępniasz artykuł w mediach społecznościowych, nie zapomnij poinformować o tym autora treści. Dodasz sobie w ten sposób kilka punktów do rozpoznawalności w branży.
Kiedy następnym razem się spotkacie na branżowym evencie lub w innej sytuacji, to nawiązanie kontaktu nie będzie już takim problemem.
Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób dodając wzmiankę kto jest autorem treści. Wystarczy, że przed wpisaniem imienia i nazwiska dodasz symbol “@”, a następnie wybierzesz z listy osobę o której chcesz wspomnieć.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”10. Informuj o promocjach” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Promocje, wyprzedaże, oferty limitowane, to jest coś co na pewno zainteresuje Twoich subskrybentów. Jakby o nich nie mówić, ludzie je kochają.
Musisz jednak pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji, jeśli będziesz publikował same informacje o swoich produktach, to Twój profil stanie się zwykłym słupem ogłoszeniowym, który większość osób będzie ignorować.
Możesz się tutaj wspomóc regułą 70-20-10, która mówi, że 70% Twoich treści powinny stanowić informacje cenne dla Twoich fanów, 20% to linki do treści stworzonych przez innych ludzi, a 10% to informacje o promocjach.[/info_list_item][info_list_item list_title=”11. Social media to źródło ruchu dla Twojej strony” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]I nie mam tu wcale na myśli ruchu z Twoich profili w portalach społecznościowych.
Publikując wartościowe treści na swojej stronie, pomocne Twojemu audytorium, możesz liczyć na ich pomoc w promowaniu tych treści. Powinieneś im to maksymalnie ułatwić poprzez umieszczenie na stronie przycisków, po których kliknięciu treść zostaje udostępniona na ich profilach społecznościowych.
W ten sposób zyskasz dodatkowy ruch na swoją stronę.
Porada techniczna:
Jeżeli korzystasz z WordPress’a, to wtyczka o nazwie Digg Digg, umieści odpowiednie przyciski na Twojej stronie za Ciebie.[/info_list_item][info_list_item list_title=”12. Mierz swoje rezultaty” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Zaletą mediów społecznościowych i internetu jest to, że możesz dokładnie mierzyć efekty swoich działań.
Zwracaj uwagę które treści są dodawane do ulubionych, udostępniane, komentowane. To znak dla Ciebie, że to właśnie te treści bardziej angażują Twoje audytorium.
Mierz też dokładnie ile osób, które trafiło na Twoją stronę z mediów społecznościowych stało się Twoimi klientami. Możesz to zrobić dzięki bezpłatnym statystykom Google Analitycs i ich funkcji o nazwie “Cele”.
Wystarczy, że wprowadzisz adresy podstron Twojej witryny, które Twój klient musi odwiedzić zanim dokona zamówienia. Tworzysz w ten sposób tzw. lejek sprzedażowy. Dowiesz się z niego m.in. ile osób dokonujących zakupu pochodziło z mediów społecznościowych.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”13. Docieraj z reklamą dokładnie do tych osób, do których chcesz” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Zabrzmi to strasznie, ale portale społecznościowe wiedzą więcej o nas, niż my sami o sobie. Każdego dnia zostawiamy w ich bazach ogromne ilości danych, ile mamy lat, gdzie mieszkamy, co lubimy, czym się interesujemy.
Te informacje powodują, że dopasowanie reklamy do konkretnej grupy docelowej nigdy nie było łatwiejsze. Korzystając z managera reklam na Facebook możesz szczegółowo określić do jakich osób ma trafić Twoja reklama.[/info_list_item][info_list_item list_title=”14. Buduj społeczność wokół swojej marki (grupy Facebook/LinkedIn)” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Tworząc firmowe profile w mediach społecznościowych, zaczynasz budowę społeczność wokół swojej marki. Profile te są miejscami, gdzie użytkownicy mogą wejść z Twoją marką bezpośrednio w interakcje.
Są jednak branże, gdzie możesz pójść o krok dalej i oprócz profili możesz założyć grupę dyskusyjną. Grupa Tatromaniak na Facebooku jest takim przykładem.
Grupa ta zrzesza miłośników Tatr, którzy aktywnie ją tworzą, dodają treści, zdjęcia, komentarze. Grupa ta jest powiązana z serwisem tatromaniak.pl
Innym przykładem, który bardzo mi się podoba jest grupa Social Media by Nowak & Roguski, którą również znajdziesz na Facebooku. Jest to przykład jak można budować społeczność wokół marki osobistej.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”15. Media społecznościowe zbudują Twoją markę osobistą” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Markę osobistą warto budować i to niezależnie od tego czy oferujesz usługi lub produkty pod szyldem firmowym.
Swoją markę osobistą możesz wykorzystać do promocji swojej firmy, tak jak to robi Michał Sadowski.
Michał często pojawia się w mediach społecznościowych oraz aktywnie prowadzi swoje osobiste profile i udostępnia na nich również branżowe informacje.
Pamiętaj, że ludzie wolą wchodzić z interakcję z innymi ludźmi a nie z markami. Wspierając swoją firmę marką osobistą, nadajesz jej ludzką twarz.[/info_list_item][/info_list]
Media społecznościowe mimo, że na początku mogą wydawać Ci się straszne, a Ty możesz czuć się w nich niepewnie, to w momencie kiedy świadomie zaczniesz wykorzystywać je do osiągania swoich celów, okażą się Twoim przyjacielem.
Media społecznościowe to narzędzia i traktuj je jak narzędzia do promocji firmy lub marki osobistej, lepszego zrozumienia audytorium, budowania person, wsparcia klientów, nawiązywania relacji z osobami w branży, zdobywania ruchu na stronę, budowania pozycji eksperta czy budowania społeczności.
Zastanów się, do osiągnięcia jakich celów potrzebne Ci są media społecznościowe i które ze sposobów wykorzystasz ?
O Autorze: Tomasz Adamiec bloguje o strategiach w marketingu internetowym.
Jego czytelnicy to osoby które mają świetne produkty, usługi, treści na swojej stronie lub blogu, jednak mają problem z widocznością w Internecie. Tomek pomaga im to zmienić, pokazując jak zyskać wartościowy ruch na stronę. Jest autorem darmowego raportu 17 źródeł które zwiększą ruch na Twojej stronie.