Obserwując jak różni przedsiębiorcy wykorzystują swoje pakiety monitoringu w social media, jest mi przykro, że tak niewiele wniosków wyciągają z tak wielu danych. Oto lista 10 wskaźników i sugestie, jak wykorzystać pozyskane informacje. Wykorzystaj skutecznie swoje konto monitorujące internet. Nie martw się – wszystkie dane pozyskasz w każdym narzędziu na prawie każdym koncie.
-
-
Analiza wolumenu treści
Najbardziej prosta i oczywista analiza, czyli stwierdzenie ile treści w ogóle pojawia się w social media. Można również analizować liczbę wpisów w podziale na różne czynniki, między innymi kanały, wydźwięk, treści itd. Relatywną nowością jest możliwość analizowanie wolumenu treści z punktu widzenia zasięgu, a więc nie tyle ilości samych wpisów, ile ich siły noszenia się w sieci (między innymi dzięki interakcjom czy zgromadzonej bazie fanów).
Odpowiada na pytania typu: ile osób rozmawia na dany temat, jak popularny to temat oraz na ile “ważny” (jaki ma zasięg).
-
Analiza czasowa
Umożliwia przeanalizowanie w jakich godzinach lub dniach tygodnia następuje komunikacja wokół danego tematu. Po co? Umożliwia określenie w jakich porach postować, kiedy emitować reklamy (lub robić kampanie) na kanałach social media oraz które pory dnia związane są z jaką aktywnością.
Dla przykładu możemy zobaczyć wzrost zainteresowania w godzinach wieczornych tematyką seksu (tu nie ma zaskoczenia), ale okazuje się, że o bólu głowy wspominamy głównie świeżym popołudniem oraz w nocy. Oczywiście tego typu analizę możemy robić dla poszczególnych dni lub zagregować takie dane z jakiegoś okresu, np. miesiąca czy kwartału i zobaczyć czy rzeczywiście migreny koło południa, a seks koło 21 😉Odpowiada na pytania typu: o której ludzie rozmawiają na dany temat, w jakie dni tygodnia, w jakich miesiącach lub porach roku. Pamiętajmy, że zawsze możemy krzyżować te dane z innymi np. tematyką postów czy kanałami komunikacji.
-
Analiza kanałów komunikacji (np. procentowy rozkład kanałów komunikacji)
Przydatne podczas przygotowywania strategii. W których kanałach social media rozmawia się na wskazane tematy? Jest więcej na Twitterze czy może na portalach z newsami. Chociaż różne narzędzia mają różne kategorie – większość jest zbliżonych. Możemy łatwo się przekonać, że może warto otworzyć konto na kanale, gdzie już klienci rozmawiają o naszej marce lub produktach? Może musimy zwiększyć zaangażowanie w niektórych kanałach?
Odpowiada na pytania typu: w których kanałach komunikacji toczą się rozmowy, czy jest więcej zdjęć czy filmów.
-
Analiza wpływowiczów
Zastanawiasz się kogo warto obserwować? Kto często mówi o Twoim biznesie lub które profile zapewnią Ci największy zasięg? Dzięki monitoringowi poznasz odpowiedź na te pytania w szybki i prosty sposób. Listy wpływowiczów, czy inaczej mówiąc influencerów, zawierają informacje o tym kto, z jakim zasięgiem i jak często mówi na wskazany przez Ciebie temat.
Odpowiada na pytania typu: kto najczęściej rozmawia na dany temat, kto ma największe zasięgi i rozmawia na dany temat.
-
Analiza wydźwięku
Dobrze czy źle? Jak piszą o naszej marce? Czy ostatnia kampania marketingowa okazała się sukcesem czy była krytykowana przez naszych klientów? I wreszcie – czy ten kryzys jest poważny? Analiza wydźwięku (mylnie nazywanego sentymentem) to analiza pozwalająca określić na ile dobrze, źle lub neutralnie mówi się na dany temat. Po skrzyżowaniu z innymi kategoriami możemy określić np. czy nasi fani na Facebooku mówią o nas lepiej niż Twitterowicze. Świetne narzędzie do porównania siebie w czasie, a także naszej marki z konkurencją.Pamiętajmy, że ta analiza zawsze wymaga “ręcznego” sprawdzenia – automat nie wyłapie sarkazmu czy kontekstu, a wydźwięk przypisuje na bazie słów kluczowych i emotek.
To wiąże się również z analizą słów kluczowych, które mogą mieć dodawany wydźwięk – te same słowa mogą nieść różne znaczenie w zależności od kontekstu. Np. kryzys wcale nie musi być negatywny 😉Odpowiada na pytania typu: na ile pozytywnie internauci mówią na dany temat, czy mówi się lepiej czy gorzej o naszej marce niż o marce innej, czy nasz wizerunek się poprawił.
-
Analiza konkurencji – wskaźniki share of voice i share of discussion
Share of voice to wskaźnik mówiący o tym jak często nasza marka wspominana jest na tle konkurencji. Share of discussion obejmuje porównanie na tle konkurencji i całej branży. To świetne narzędzie do porównywania marek, oceniania naszych działań w sieci oraz analizy wpływu wizerunku. Warto jednak zawsze skrzyżować takie wskaźniki ze słowami kluczowymi oraz wydźwiękiem – co z tego, że mówią dużo, jeśli mówią źle?
Odpowiada na pytania typu: jak często rozmawia się o naszej marce w porównaniu o konkurencji, czy ludzie są bardziej zainteresowani naszą ofertą i jak często wybierają nasze produkty z tej kategorii produktów.
-
Analiza typu treści
Linki, teksty, wideo czy zdjęcia – jakiego typu treści głównie dominują wśród tych, w których pojawia się nasza marka? Chociaż nie ma prostego wykresu, możemy wyciągnąć takie informacje z danych związanych ze źródłami publikacji.
Odpowiada na pytania typu: jakie treści najczęściej publikują internauci o naszej marce?
-
Analiza treści kontekstowej
Nasi klienci może częściej zadają pytania niż piszą rekomendacje? Każdą wypowiedź w sieci można przypisać do pewnego kontekstu, np. obsługa klienta, sprzedaż, wizerunek itd. To jakie konteksty sobie nadasz zależy od Ciebie. Mogą to być kategorie produktów, mogą sytuacje, mogą być reakcje (odpisać, milczeć, pomóc), może być jeszcze coś innego. Wszystkie narzędzia do monitoringu umożliwiają dodawanie grup czy tagów, łatwo więc potem przefiltrować treści według potrzeb. Przykład: czy przy marce piwa ludzie dzielą się treściami z fanpage, zapraszają innych na piwo, piszą, że są na piwie czy dają przepisy z piwem?
Odpowiada na pytania typu: czy ludzie częściej zadają pytania czy recenzują produkty? Które produkty wzbudzają zainteresowanie? Jakie aktywności wiążą się z naszą marką?
-
Analiza treści (wskaźniki związane z analizą treści)
Szczegółowa analiza co piszą internauci na nasz temat. Możemy korzystać ze słów kluczowych, kategorii/grup/tagów czy po prostu analizy każdej wypowiedzi oddzielnie. Dzięki temu wiemy co konkretnie piszą o nas i naszej marce.
Odpowiada na pytania typu: co się pisze w sieci o marce, jak marka jest postrzegana.
-
Analiza piszących (płeć, zaangażowanie itd.)
Analiza schodzi już na poziom jednostki. Dowiadujemy się jakiej płci są nasi autorzy postów, czy angażują się w pisanie o nas, jak zareagowała społeczność i tak zwane “kto zacz”.
Odpowiada na pytania typu: kto o nas pisze?, czy częściej piszą o nas kobiety?, jak bardzo zaangażowani są piszący?
To oczywiście najbardziej podstawowe obszary. Krzyżując je, możemy osiągnąć naprawdę dogłębną analizę i dowiedzieć się bardzo wiele na temat marek, naszych klientów czy potrzeb. Każde narzędzie ma też swoje wykresy i wskaźniki, które mogą pomóc nam zrozumieć internet i to, co się w nim dzieje.
PS. jeśli nie wiesz, który monitoring internetu wybrać, sprawdź moją porównywarkę.
-