Prawdopodobnie nawet nie zauważyliście, że 27 grudnia zmianie uległ regulamin Facebooka. Warto jednak zwrócić uwagę, ponieważ wraz z ostatnią wersją są również zmiany odnośnie organizacji konkursów na Facebooku (może weszły wcześniej, ale ważne, że obowiązują teraz). Z tego powodu warto zapoznać się ze zaktualizowaną wersją regulaminu.
W najnowszym, zaktualizowanym regulaminie Facebooka Page Guidelines (marzec 2017) znajdziemy nowy zapis odnośnie wykorzystywania znajomości uczestników naszych konkursów:
E. Promocje1. W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:a. oficjalny regulamin;b. warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);c. zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).2. Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:a. pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;b. informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.3. Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).4. Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.
O tym pamiętaj przy organizacji konkursu na Facebooku
Krótko mówiąc Facebook dużo bardziej uczula na kwestie regulaminu i stosownych zapisów w nim, a także zwraca uwagę na to, by nie wykorzystywać nie tylko opcji udostępniania, ale również nie zachęcać do tagowania się na zdjęciach czy publikowania postów na profilach znajomych.
Czy trzeba stosować te zasady? Dlaczego nie? To trochę jak z przepisami prawa – teoretycznie często nikt nie może nas przyłapać, ale po pierwsze konsekwencje przyłapania są duże (na Facebooku od skasowania postu aż po skasowanie fanpage za recydywę), po drugie – jest tyle innych, lepszych mechanizmów Facebooka, które są legalne i mogą nam pomóc. Jakie? Zajrzyjcie do moich różnych wpisów o konkursach!