Wszyscy wiemy, że konkurs na Facebooku to świetne narzędzie do budowania zaangażowania, pozyskiwania nowych fanów i do generowania treści. Ja się z tym nie zgadzam, ale dziś nie o tym 😉 Wiele osób nie wie, jak przeprowadzać je zgodnie z prawem, z regulaminem Facebooka i wykorzystując jego możliwości. Krótki poradnik dla opornych!
Konkurs na Facebooku - jak zrobić go prawidłowo?
Określ cel
Jak w przypadku każdego działania zastanów się, jaki cel Ci przyświeca. Chcesz pozyskać nowych fanów? Jeśli tak – kogo? Może chcesz zwrócić uwagę na nowy produkt albo zwiększyć sprzedaż? A może potrzebujesz treści stworzonych przez fanów? Chcesz pozbierać maile? Powodów do przeprowadzania konkursu jest wiele i ważne, aby wiedzieć, po co to robisz. Dobry konkurs na Facebooku dotyczy Twojego biznesu.
- przekierowanie na www
- baza kontaktowa
- badanie opinii
- zwiększenie pobierania aplikacji
- zwiększenie sprzedaży produktu/usług
- wartościowy content
Zaplanuj
Jeśli zastanawiasz się jak zrobić konkurs na Facebooku – nie bój się. Pomogę 🙂 Opowiem o tym jakich konkursów nie polecam oraz jakie są dobre konkursy. Przygotuję Cię też na najgorsze, czyli opowiem o różnych wpadkach. Wyjaśnię kwestie nowych fanów z konkursu.
Oś czasu czy aplikacja?
Wiedząc już, w jakim celu robisz konkurs, odpowiedz sobie na pytanie, czy warto wykorzystać do tego celu dedykowaną aplikację czy może jednak oś czasu. O różnicach między tymi rozwiązaniami przeczytasz w moim poście. Po co w ogóle aplikacja? Chętnie opowiem.
Znaj prawo
Ciężko przeprowadzić konkurs, jeśli nie znasz polskiego prawa. Dowiedz się czego nie możesz robić, jak nie naruszyć niczyich praw i co można uznać za losowanie a czego nie. Miej aktualne informacje np. o zmianach z 5 listopada.
Zorganizuj się
Z jednej strony konkurs musi być zgodny z regulaminem Facebooka (a ten się zmienia!), z drugiej powinien zachęcać uczestników do wzięcia udziału. To również obejmuje ograniczanie szansy dla konkursowiczów. Są prawdziwym zagrożeniem dla Twojej zabawy! Ale nie tylko oni. Zagrożeń dla konkursu trochę jest, dlatego warto o nich poczytać. Wyjaśniam też jak się bronić.
Przygotuj materiały
Regulamin, politykę prywatności, zasady zabawy – wszystkie te elementy, które tworzą konkurs na Facebooku. Jeśli nie wiesz jakie są niezbędne materiały do przeprowadzenia promocji – zajrzyj do tego wpisu. Jeśli nie wierzysz, że regulamin Twojego konkursu jest ważny, przeczytaj o skutkach wpadki BNP Paribas.
Promuj
Chociaż to konkurs ma zapewnić promocję Twojej marce czy produktowi bardzo ważne jest, żeby ludzie dowiedzieli się o tym, że taki konkurs jest. Oznacza to, że należy do promować przy pomocy różnych narzędzi.
Jak widać potrzeba dużo wiedzy i sprawnych umiejętności, żeby konkurs który przygotowujemy odniósł sukces, a nie okazał się porażką. Niejedna firma straciła fanpage ze względu na naruszenie regulaminu i niejedna użerała się z Izbą Celną (i karami przez nią nałożonymi) – wystarczy życzliwy donos konkurencji czy niezadowolonego fana.
Warto więc przygotować się do organizacji – dobrze przygotowany może być ogromnym zyskiem (tak finansowym jak i wizerunkowym), a nieprzygotowany może skończyć się kryzysem nie tylko wizerunkowym, ale i karami finansowymi. A tego przecież byśmy nie chcieli, prawda?