Oto krótki poradnik jakie elementy składowe powinien mieć konkurs na Facebooku, aby był zgodny zarówno z polskim prawem jak i z regulaminem portalu, a do tego skuteczny i łatwy w zorganizowaniu. Nie wiesz jak przygotować regulamin konkursu na Facebooku? Chętnie pomogę!
Konkurs na Facebooku
- Regulamin konkursu na Facebooka
- Zasady
- Harmonogram
- Nagrody
- Polityka
Regulamin konkursu na Facebooka
Obowiązkowy element każdego konkursu. Uczestnicy muszą zgodzić się na jego zapisy. Nie można uznać, że ludzie zapoznali się z regulaminem – trzeba postarać się, żeby przejrzeli i wyraźnie zaakceptowali postanowienia. Można dodać go jako element menu w aplikacji i zaznaczyć przy okazji zgłoszenia lub rejestracji, że uczestnik zgadza się na jego postanowienia, podlinkować przy checkboxie w zgłoszeniu, lub zmusić do pobrania regulaminu w formie pdf jako element przystąpienia do konkursu. Jeśli przeprowadzasz konkurs na ścianie trzeba podać link i zaznaczyć, że zgłoszenie (np. napisanie komentarza) oznacza akceptację regulaminu konkursu na Facebooka. Możesz dodać darmową zakładkę z regulaminem i podlinkować, jeśli wykorzystujesz tylko oś czasu.
Powinien być dokładny i obejmować wiele sytuacji. Pamiętaj, że źle przygotowany regulamin konkursu na Facebooku może się zakończyć sprawą sądową! W lepszych przypadkach skończy się usunięciem lub zablokowaniem fanpage. W lekkich tylko shitstormem na Twojej stronie.
Nie przygotowuj jednego regulaminu do wszystkich konkursów! Należy zamieścić tam takie informacje jak czas trwania, czy nagrody, a przecież to się zmienia przy kolejnych konkursach, prawda? Traktuj poważnie taki regulamin konkursu na Facebooku – w razie jakichkolwiek problemów to Twoja jedyna linia obrony!
Przykładowy regulamin konkursu na Facebooku
Regulamin konkursu na Facebooku – co się powinno w nim znaleźć?
Postanowienia ogólne
- kto: organizator oraz koordynator (jeśli np. w Twoim imieniu robi to agencja)
- gdzie: kraj
- po co: cel konkursu
- za co: kto płaci za nagrody
- kiedy: harmonogram
- jak: na podstawie regulaminu lub innego dokumentu określającego zasady zabawy
Zasady i przebieg konkursu oraz wyłaniania zwycięzców
- kto może być uczestnikiem (np. osoby pełnoletnie, które polubią fanpage itd.)
- wykluczenie (np. członkowie rodzin organizatorów itd.)
- ile zgłoszeń można przesłać, czy można zwiększyć swoje szanse w jakiś sposób
- co trzeba zrobić
- czego nie można robić – zaznacz jak można zostać zdyskwalifikowanym
- kto wygrywa
- jak osoby, które wygrały dowiedzą się o wygranej
- w jaki sposób otrzymają nagrody i jakie warunki muszą spełnić, żeby je otrzymać
Nagrody
- lista nagród oraz ich wartość z przypisaniem do konkretnego miejsca (np. dla osoby, która wygra nagroda x, dla drugiego miejsca nagroda y…)
- brak możliwości wymiany nagrody na równowartość pieniężną
- brak możliwości przenoszenia nagrody na kogoś innego
- zapis, że uczestnik konkursu odpowiada za dostarczenie stosownych danych (np. adres do wysyłki)
Reklamacje
- harmonogram (do kiedy można zgłaszać)
- jak można zgłaszać
- dokąd kierować reklamacje
- co powinno być w reklamacji
- inne ważne informacje
Postanowienia końcowe
- obowiązek akceptacji regulaminu, jeśli uczestnik chce wziąć udział w zabawie
- kwestia praw autorskich i naruszania innych praw
- w kwestiach nieuregulowanych tym regulaminem zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego
Regulamin konkursu na Facebooku jest niezmiernie ważny! Staraj się pisać tak, żeby przeciętna osoba była go w stanie zrozumieć (unikaj żargonu prawniczego i zbyt dużo odniesień technicznych).
Zasady zabawy
Powinny być proste i jasne dla wszystkich. Jeśli będą zbyt wymagające nikt nie będzie miał ochoty się bawić. Dostosuj poziom do wartości nagrody. Zasady powinny być na tyle krótkie, żeby można je było wyjaśnić w kilku punktach na stronie głównej aplikacji czy w poście. To nie to samo co regulamin konkursu na Facebooku.
Czas trwania
Nie ma złotej rady czy konkurs powinien trwać tydzień, miesiąc czy jeszcze dłużej. Dużo zależy od nagród, przebiegu i fanów. Daj wystarczająco dużo czasu, żeby ludzie mogli się zgłosić, ale zbytnio nie przedłużaj, bo ludzie zapomną o jego istnieniu.
Pamiętaj, żeby dotrzymywać założonych terminów (wstaw je w regulamin konkursu na Facebooka). Jeśli je przekroczysz możesz zostać podany do sądu lub na Twojej ścianie może się zacząć kryzysik.
Nagrody
Powinny być wartościowe i ciekawe. Jeśli zrobisz konkurs na firmowy kubek, to trudno oczekiwać, że otrzymane zgłoszenia będą wybitne. Warto mieć jedną większą (bardziej wartościową) nagrodę lub więcej mniejszych. Nie polecam stosowania nagród niespodzianek, ponieważ często można łatwo rozczarować uczestników, poza tym to raczej zniechęca niż zachęca. O problemie niezadowolonych konkursowiczów zalewających Twoją ścianę nie wspominając.
Dla bezpieczeństwa warto mieć nagrody przygotowane przed rozpoczęciem konkursu – znam wiele przypadków, kiedy firma długo zwlekała z wysłaniem nagród co też bywało przyczyną problemów. Pamiętaj, że konkurs na Facebooku to nie przelewki – to przyrzeczenie publiczne!
Jeśli chcesz koniecznie rozdać firmowe gadżety nie zdradzaj tego uczestnikom konkursu, tylko zaoferuj normalne nagrody, a potem rozdaj swoje gadżety jako nagrody dodatkowe. Fani będą dużo bardziej zadowoleni 😉
Dokument, którego wiele organizatorów konkursów nie ma, a jednak jest bardzo ważny, ponieważ określa jakie dane są zbierane, w jakim celu i co uczestnik konkursu może z nimi zrobić. Jeśli masz regulamin konkursu na Facebooku możesz dodać tam stosowne podpunkty, ale polecam, żeby polityka prywatności była osobnym dokumentem.
- jakie dane zbierasz od użytkowników (imię i nazwisko, mail, Facebook ID itp.)
- czy zbierasz je automatycznie (np. pobiera je aplikacja) czy uczestnik konkursu będzie je musiał sam podać
- jaki jest cel zbierania danych
- czy będą przekazywane podmiotom trzecim
- jak dane będą wykorzystywane
- sposób kontaktu z uczestnikiem
- zapisy odnośnie aktualizacji, usunięcia i wglądu do danych
- w jaki sposób zabezpieczasz dane
- w jaki sposób możesz zmieniać obecną politykę prywatności (np. publikując nową) – w jaki sposób będziesz o tych zmianach informować użytkowników
- dane podmiotu zbierającego i przetwarzającego dane