Ostatnio tego typu pytanie zobaczyłam na jednej z grup facebookowych. Uczestniczka liczyła na to, że zgromadzeni eksperci i praktycy odpowiedzą na jej pytanie. Zastanówmy się więc i my co jest lepsze – reklama na Facebooku czy na Instagramie?
Odpowiedź jak zawsze, kiedy udzielam jej ja, brzmi: to zależy.
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi, która mówi, że jedna reklama jest lepsza od drugiej. Ilość czynników, które wpływają na to, która z nich będzie lepsza jest całkiem spora, ale postaram się omówić kilka najważniejszych rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.
Zaczniemy od prostego zrozumienia różnic pomiędzy reklama na Facebooku, a reklama na Instagramie. Nie będę, oczywiście, omawiać wszystkich dostępnych formatów reklam, ponieważ, biorąc pod uwagę ich umiejscowienie, to czy są grafikami, filmami, kilkoma grafikami, to jakie mają cele i czy są reklamami na komputer czy na urządzenie mobilne – mówimy o zbiorze co najmniej kilkudziesięciu różnych formatów. Dużo.
Przed rozpoczęciem reklamowania się warto zapoznać się z różnymi rozwiązaniami po to, żeby odpowiedzieć sobie na Jedno z ważniejszych pytań, czyli “Jaki jest cel twojej reklamy?”. Zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie mamy możliwość tworzenia kampanii reklamowych skoncentrowanych na różne cele: od tych wizerunkowych, przez bardziej angażujące, posprzedażowe itd. W zależności jednak od kanału, który wybierzemy, różne będą formaty, które możemy wykorzystać do osiągnięcia tych celów.
Kolejną rzeczą, którą należy przemyśleć, jest jeszcze nasza grupa docelowa. Użytkownicy Instagrama i Facebooka, wbrew temu, co może się niektórym wydawać, są bardzo różnymi grupami i oczywiście, o ile jest gro osób, które posiadają konta na obu tych platformach, to wcale nie oznacza, że równie intensywnie z nich korzystają.
Co więcej, to że korzystają, również może wiązać się z tym, z jakich formatów na danym portalu korzystają. Czy, na przykład, dany użytkownik preferuje typowe statusy i posty, czy może relację i stories. W zależności od tego co preferują, mogą być bardziej podatni na dany typ reklamy lub mniej.
Warto również pamiętać, że do ekosystemu reklamy facebookowej należy również cała sekcja reklam np. na Messengera czy innych stronach internetowych.
Wiedząc po co i do kogo, możemy się zastanowić, która platforma przyniesie nam lepsze efekty. Bardzo często jednak ciężko to będzie określić po prostu na podstawie naszego widzimisię. Dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wypróbowanie obu tych umiejscowień reklamy, aby porównać sobie wyniki.
Warto jednak pamiętać o tym, że reklama, która może się fajnie sprawdzić na Facebooku, niekoniecznie będzie równie interesujące dla ludzi korzystających z Instagrama. Nie można więc kopiować gotowego formatu i w ten sposób porównywać kreacji. Warto przygotować dedykowaną reklamę na jedną jak i drugą platformę i dopiero wtedy zastanawiać się nad efektami.
Nie bez znaczenia dla efektywności reklamy pozostaje również fakt dziełań konkurencji. Jeśli większość z naszych rywali korzysta z danej platformy, jest duża szansa, że cena reklam będzie wyższa. Warto wtedy zastanowić się nad strategią niszy i spróbować wykorzystać ten kanał, który nie jest tak popularny i w ten sposób płacąc mniej, osiągać mniejsze efekty, ale na przykład wśród nowej grupy ludzi.
Mało prawdopodobne jest, aby sensownym rozwiązaniem było reklamowanie się na Instagramie, jeśli nie mamy tam swojego konta lub nasze konto jest dosyć i nieaktywne. Analogicznie, chociaż można zrobić reklamę przenoszącą na naszą stronę internetową nie mając fanpage, warto jednak korzystać ze wsparcia aktywnej strony.
Chcę bardzo uczulić, że nie ma takich branż, które z założenia powinny preferować dany kanał. Często czytam, że jeśli masz na przykład markę odzieżową albo rękodzieło, to wybierz Instagram. A jeśli prowadzisz biznes skierowany do innego biznesu (B2B), to prawdopodobnie Facebook będzie dużo lepszy. Nie jest to prawdą, ponieważ jest tyle innych czynników, które wpływają na skuteczność reklamy: jak ilość konkurencji, nasze kreacje, kim jest nasza grupa odbiorcza itp., że analizowanie platformy dotarcia reklamami na podstawie branży jest bardzo błędnym podejściem.
Moją najlepszą odpowiedzią jest to, że kwestię, na które platformie powinniśmy się reklamować, powinna wynikać z naszej strategii marketingowej w mediach społecznościowych.