Zazwyczaj konkursy mają na celu promowanie marki, ale jeśli my sami nie zadbamy o informowanie ludzi – nikt nie weźmie w nich udziału. Promocja konkursu na Facebooku – jak ją zrobić? Wykorzystując model EEIA trzeba zacząć od zasięgu. W jaki sposób poinformować jak najwięcej osób o Twojej zabawie?
Przed konkursem
Poinformować o nadchodzącej zabawie możesz już na jakiś czas przed odpaleniem aplikacji czy przed opublikowaniem posta konkursowego. Niech napięcie rośnie. Jeśli konkurs będzie opublikowany w zakładce, zawsze możesz ją podpiąć wraz z licznikiem informującym o starcie promocji. O czym pisać przed startem? O nagrodach, które czekają na wygranych, o głównych elementach gry albo po prostu umieszczać zapowiedzi konkursu.
Promocja konkursu na Facebooku – fanpage
Najbardziej oczywistą bazą konkursowiczów są Twoi fani na Facebooku. Muszą się dowiedzieć, że przeprowadzasz konkurs – w końcu najwyżej kilkanaście procent z nich wchodzi na Twój fanpage. Poza postem z linkiem do aplikacji/samym konkursem w poście trzeba o zabawie przypominać. Pamiętaj, że w aplikację z poziomu osi czasu wchodzi kilka procent ludzi. Jeśli przeprowadzasz konkurs w poście, warto go podpiąć (pamiętaj, że przypięcie automatycznie po 7 dniach zostaje zdjęte), aby był łatwy do odnalezienia. Posty reklamujące konkurs można wyróżnić (highlight). Jeśli konkurs trwa dłużej, możesz zmienić profilowe zdjęcie w tle (cover photo). Nic nie stoi na przeszkodzie, a może jest wręcz wskazane, żeby wykorzystać możliwości Facebook Ads. Możesz albo promować sam post konkursowy albo ten, który linkuje do aplikacji. Samą aplikację oczywiście też możesz reklamować. Nie musisz mieć dużego budżetu – dobry dobór zainteresowań oraz innych kryteriów umożliwi Ci dotarcie do osób, które wezmą udział w zabawie, a koszt ich pozyskania może nie przekroczyć nawet złotówki! Na Facebooku jest też wiele grup i stron, które reklamują konkursy. Wydaje się, że jest to bardzo dobry pomysł, ale należy bardzo uważać. Często są one obserwowane przez wytrawnych oszustów. Konkursowicze, bo tak się ich nazywa, to ludzie, którzy biorą udział w promocjach, żeby wygrywać możliwie jak najwięcej nagród. Klikają sobie nawzajem w zgłoszenia (dzięki czemu nie wygrywa najlepszy, tylko osoba z największym wsparciem innych konkursowiczów), czasem tworzą sztuczne konta – krótko mówiąc, mogą zniszczyć całą zabawę.
Promocja konkursu na Facebooku obejmuje również posty, które warto zaopatrzyć w zdjęcia (mają większe zasięgi niż inne typy treści), a fotki z nagrodami są najskuteczniejsze. Ponieważ ludzie lubią innych ludzi, więc jeśli masz możliwość, spróbuj umieścić nagrodę/y na zdjęciach z ludźmi. Osoba może trzymać przedmioty do wygrania lub po prostu używać/mieć na sobie.
Warto wysłać newletter, jeśli masz bazę maili. Może już odbył się jakiś konkurs na Twoim fanpage’u i masz maile z poprzedniej edycji (a także prawo do wysyłania do ich właścicieli informacji)? Warto napisać również do nich – skoro już raz brali udział w konkursie, może będą zainteresowani kolejny raz. W tym wypadku newsletter powinien dotyczyć raczej tylko kwestii zabawy i najlepiej, żeby był wysłany w okolicy startu. Powinien mieć krótką treść, która będzie przyciągać. Pamiętaj, żeby nie spamować. Jeśli konkurs jest bardzo ważny, możesz go dodać w stopce swojego maila.
Inne strony w sieci
Jest wiele stron, które publikują informacje o konkursach i gratisach. Jeśli zależy Ci na zbudowaniu zasięgu, czyli na tym, żeby jak najwięcej osób się dowiedziało o akcji, to jest to dobry pomysł. Pamiętaj jednak, że wiele z tych osób nie jest Twoimi klientami – ale wręcz wytrawnymi konkursowiczami, którzy często biorą udział w takich akcjach. Promocja konkursu na Facebooku nie musi oczywiście obejmować jedynie Facebooka.
Twoje kanały komunikacji
Promocja konkursu na Facebooku to nie tylko Facebook 🙂 Masz swojego bloga, stronę www i wszelkie inne przestrzenie tego typu. Możesz dorzucić nową aktualność albo stworzyć jakiś banner z informacjami konkursowymi. Pamiętaj o opcji embedowania (wklejania) postów na strony. Podstawowym aspektem jest zawarcie w kilku słowach reguł zabawy oraz linka do konkursu. Google+, Twitter, Pinterest czy jakiekolwiek inne profile w mediach społecznościowych które masz, również mogą zachęcać do zabawy. Pamiętaj tylko, żeby nie zanudzać swoich fanów zbyt częstym informowaniem o niej.
Media
Jeśli konkurs jest ważny z jakiegoś względu, można również wykorzystać siłę PRu. Informacja prasowa powinna zostać wysłana w bardzo przemyślany sposób – niedopuszczalnym jest, aby wysłać ją do wszystkich znanych Ci dziennikarzy. Wybierz tych, których może to interesować i upewnij się, czy nadal pracują w redakcjach. Jednak informacja prasowa może zostać wysłana nie tylko do dziennikarzy w gazetach, ale również do przedstawicieli portali internetowych, a także wybranych blogerów. Może się wydawać, że promocja konkursu na Facebooku nie będzie dla nich interesująca, ale ciekawe treści są zawsze w cenie – zadbaj o wysoką jakość zabawy.
To nie wszystko – korzystaj z samych aplikacji!
Promocja konkursu na Facebooku może odbywać się też poprzez funkcje aplikacji – jeśli oczywiście nie robisz zabawy na ścianie. Facebook nie zabrania publikowania na osiach czasu użytkowników jako aplikacja. Można więc wykorzystać fan gate – innym osobom pojawi się informacja o polubieniu profilu przez uczestnika konkursu. Kolejny krok to opublikowanie na ścianie gracza jego zgłoszenia konkursowego lub zachęty do wzięcia udziału. Można również zaproponować zaproszenie swoich znajomych do zabawy (a nawet zrobić z tego obowiązkowy element uczestnictwa).
CTA – Call to action, czyli wezwij do akcji
Nie zapomnij wezwać swoich fanów do działania. Weź udział w konkursie, zagłosuj, wygraj, kliknij, aby się zgłosić – musisz jasno dać do zrozumienia, co użytkownik ma zrobić, żeby zacząć się bawić. Niezależnie od tego, czy piszesz to w poście czy na stronie www – wezwanie do akcji zwiększa szansę na aktywność. Promocja konkursu na Facebooku to też proste działania zachęcające do kliknięcia w aplikację/posta.
Promocja konkursu na Facebooku, czyli skoordynowane działania
Bardzo ważne jest to, żeby skoordynować działania i sprawić, że nasze posty, maile i inne treści będą tworzyły spójną całość. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnego chaosu i zwiększymy szanse na dotarcie do naszej grupy docelowej – naszych potencjalnych klientów 🙂
Promocja konkursu na Facebooku w Waszym wykonaniu to…? Czekam na komentarze!