Różne typy konkursów mogą mieć różne sposoby na zabezpieczenie się przed oszustwami. W jaki sposób wykluczyć konkursowiczów i nagradzać tylko swoich klientów? Konkurs + Facebook + oszustwo to niestety dość częste połączenie. Kilka rad do różnych typów zabaw.
W przypadku losowania dobrym sposobem na ograniczenie oszustw jest zaoferowanie tej samej szansy wszystkim uczestnikom. Chyba, że będą generować nowe fake konta, by wygrać.
Warto zwrócić uwagę na nagrodę. To ona może przyciągnąć oszustów.
Pamiętaj, że losowanie wymaga zgłoszenia do Izby Celnej, ponieważ nawet niewinna gra losowa to według polskiego prawa hazard w mikroskali.
Nagroda nie może być zbyt wartościowa, aby nie kusić wyłudzaczy i przypadkowych osób. Najlepszym rozwiązaniem jest dodatkowa usługa/produkt do Twojej marki, np. restauracja może zaoferować darmowe napoje, sklep zniżkę na zakupy przy wydaniu pewnej kwoty.
W przypadku foto/wideo-konkursu bardzo często głównym kryterium jest głosowanie. Zamiast tego spróbuj dodać komisję. np. możesz zrobić etap I na głosowanie i z etapu II wybrać komisyjnie zgłoszenie, które wygra lub odwrotnie: najpierw wybrać komisyjnie, a potem poddać pod głosowanie tylko wyselekcjonowane prace.
Możesz również domagać się “wpisowego”, np. 20 polubień, aby praca brała udział w konkursie. Decyzję podejmuje ostatecznie komisja.
Pamiętaj, ze tego typu konkurs wymaga moderacji – jednej strony przed naruszaniem praw autorskich, z drugiej przed głupimi materiałami.
Ograniczaj możliwość głosowania do np. 1 głosu przez cały czas trwania konkursu lub 1 dziennie.
Psychotesty wcale nie wymagają nagród. Wymagają kreatywności. Możesz dzięki nim zasugerować najlepszy produkt dla klienta. Jeśli jednak oferujesz wynagrodzenie, wybieraj osoby nagradzane komisyjnie z pewnej puli: np. najwyższa punktacja, przedstawiciel danego wyniku/typu, nagroda publiczności.
W quizie bardziej niż o nagrodę, chodzi o wynik. Możesz zaoferować drobną nagrodę dla osób z najlepszym wynikiem, ale wybieranych przez komisję z powiedzmy top 20. Możesz również oferować nagrody dla grup znajomych. Pamiętaj, żeby sprawdzać IP, banuj nieuczciwych i sprawdź system przed uruchomieniem go.
Nigdy nie decyduj się na konkurs tylko na podstawie głosów. Zawsze rejestruj IP głosujących i uczestników. W regulaminie zaznacz odpowiednie zapisy odnośnie spamowania i używania skryptów do głosowania.
Uruchom narzędzia do monitorowania internetu, aby przekonać się czy ktoś nie umieścił stosownego ogłoszenia i złap oszustów na gorącym uczynku gdy będą kupować głosy lub spamować innych.
Pamiętaj, ze regulamin jest niezbędnym elementem konkursu – ze strony Facebooka, jak również bardzo przydatny, by uniknąć problemu oszustów, niemożność zgłaszania sztucznych głosów itp.
[/bsf-info-box]
Konkurs facebook oszustwo x5
Wartościowa nagroda przyciąga oszustów i konkursowiczów. Za niska nagroda nie przyciągnie potencjalnych klientów.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”Stopień tudności” list_icon=”Defaults-signal”]
Jeśli konkurs dostępny jest dla każdego na różnych kanałach i zadanie jest proste – masz duże szanse na oszustów. Jeśli np. będziesz wymagać paragonu lub skorzystania z usługi – ograniczysz się tylko do klientów. Mniej uczestników i zdecydowanie mniej oszustów.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”Wirusowość” list_icon=”Defaults-refresh” title_text_typography=”” desc_text_typography=””]Mechanizmy służące promocji konkursu: zaproś znajomych i podziel się mogą służyć oszustom i konkursowiczom do promowania swoich zgłoszeń lub negatywnych działań. Zastanów się czy nie lepiej mieć mniej aplikacji w konkursie niż sztucznie napompowane statystyki z fake kont.
Pamiętaj, że regulamin Facebooka zakazuje zapraszania znajomych i udostępniania postów konkursowych jako obowiązkowych elementów konkursu. Możesz ewentualnie poprosić uczestników, by to zrobili, nie może mieć to jednak wpływu na rozstrzygnięcie konkursu.[/info_list_item][info_list_item list_title=”Nic na siłę” list_icon=”Defaults-remove-circle”]Pozyskiwanie nowych fanów na siłę może skończyć się spadkiem zasięgów – będziemy mieli nowe polubienia od osób niezainteresowanych naszymi usługami/produktami.
Zmuszenie do interakcji skończy się spamowaniem, a to może doprowadzić nawet do usunięcia naszego profilu – całego fanpage – z Facebooka.[/info_list_item][info_list_item list_title=”Ochrona” list_icon=”Defaults-shield”]
Chroń się zarówno przy pomocy stosownych mechanizmów, ale również staraj się wykorzystać dobrze regulamin, który jest Twoją główną bronią wobec oszustów.
[/info_list_item][/info_list]
Te zasady oczywiście nie gwarantują sukcesu, ale zmniejszają możliwość, że Twój konkurs zakończy się awanturą i utratą wizerunku, bo ludzie poczują się oszukani. Niestety połączenie konkurs facebook oszustwo to dość częsty zestaw, z którym musimy walczyć. Warto się zabezpieczać niż potem żałować i naprawiać szkody.