Organizujesz konkursy w social media? A czy znasz regulamin Facebooka? Poniżej najważniejsze zapisy odnośnie promocji i konkursów. Polecam również sprawdzić jakie ograniczenia występują w prawie polskim. Wpis zaktualizowano w maju 2018 roku (aby był zgodny z obecnym regulaminem Facebooka).
Regulamin Facebooka
W tej kwestii ma raptem kilka punktów, a jednak większość właścicieli stron nawet się nie pofatyguje, żeby go przeczytać. Poniżej więc zdjęcie polskiej wersji Facebook Pages Terms, które odnoszą się do promowania się w serwisie promocjami:
Niedozwolone działania – konkurs na osi czasu
- warunkowanie uczestnictwa w konkursie od udostępnienia posta konkursowego (lub jakichkolwiek innych treści)
- tagowanie jako element konkursu -zarówno na zdjęciach jak i w komentarzach
- wykorzystanie mechanizmu check-in
- wykorzystywanie osi czasu użytkowników (proszenie o dodanie posta u siebie)
- wykorzystanie relacji między użytkownikami (tagowanie innych, zapraszanie do wydarzenia)
- brak regulaminu z oznaczeniem, kto jest organizatorem promocji oraz zapisów odnośnie zabawy
Nie wspieraj konkursu z udostępnianiem!
Organizator konkursu nie jest w stanie sprawdzić wszystkich udostępnień posta, chyba, że obowiązkowo będzie to udostępnienie publiczne, a osoba, która dokonuje takiego udostępnienia ma oś czasu, na której tego posta będzie widać.
Pamiętaj również, że Facebook może zgłosić zastrzeżenia do Ciebie, jako osoby biorącej udział w nielegalnym konkursie.
Czy można te reguły obejść?
Założeniem jest, żeby się ich trzymać. Można jednak przytulić się do granicy zgodności z regulaminem, a jednak go nie złamać.
Zamiast obowiązkowego udostępnienia można zaznaczyć, że zachęcasz uczestników do dzielenia się konkursem dalej. Tagowanie uczestników może być zaproszeniem do zabawy, ale w żaden sposób nie jest wymagane jako element konkursu. Regulamin nie musi być osobnym plikiem, ale ze względu na jego obowiązkową zgodność z przepisami krajowymi oraz Facebooka warto nie zaśmiecać posta konkursowego i jednak mieć zapisy gdzieś z zakładce Facebookowej, notatce lub jako plik na serwerze.
Inaczej jest, jeśli korzystacie z aplikacji konkursowej. Możecie w ten sposób nie tylko mieć zakładkę z regulaminem – wiele firm oferuje gotowy wzór takiego dokumentu – ale również macie możliwość korzystania z udostępniania. Nie jest to obowiązkowy element konkursu, ale aplikacja może publikować treści w imieniu użytkownika – prezentując jego zgłoszenie lub zachęcając do zabawy.
To czy bardziej się opłaca aplikacja czy konkurs na osi czasu zależy od rodzaju zabawy, którą chcesz zorganizować.
Pamiętaj!
Twój konkurs musi mieć zaznaczone, że sponsorem ani organizatorem konkursu nie jest Facebook, a także, że uczestnik jest zobowiązany dostarczyć organizatorowi stosowne dane – w ten sposób zwalniasz serwis z odpowiedzialności. Innymi słowy dane (typu imię i nazwisko, mail itp.) przekazywane są organizatorowi (i ew. podmiotom trzecim), a nie portalowi. Należy też dodać informacje do czego te dane są zbierane (np. w celu wysłania nagrody uczestnikowi).
Regulamin Facebooka – poza konkursami
Sam regulamin Facebooka dzieli się na kilka dokumentów – między innymi regulamin dla stron (czyli fanpage), regulamin odnoszący się do treści zamieszczanych na portalu (prawa autorskie, kiedy można zgłosić naruszenie związane np. z nagością czy mową nienawiści) oraz standardowy regulamin dla użytkowników (będący też umową, którą “podpisujesz” z Facebookiem zakładając konto prywatne). O regulaminach związanych np. z reklamowaniem się na Facebooku czy tworzeniem aplikacji nawet nie wspomnę 😉
Krótko mówiąc – jeśli prowadzisz fanpage interesuje Cię Facebook Page Guide, który ma naprawdę kilka punktów, jest napisany przystępnym językiem i nie wymaga żadnej wiedzy, ani prawniczej, ani technicznej.
Nielegalne konkursy na Facebooku – prawdziwa plaga!
W ciągu miesiąca Brand24 znalazł ponad 10 tysięcy wspomnień, w których obok słowa konkurs pojawia się prośba o udostępnienie. Kilkaset tysięcy ludzi dziennie ma styczność z nielegalnymi konkursami na Facebooku.
Najbardziej aktywne są fanpage, które dzielą się i promują konkursy. Są one też często najbardziej wpływowe.
Zanim więc przygotujecie konkurs pamiętajcie o prostych trzech zasadach wynikających z dokumentu, jakim jest regulamin Facebooka:
- Nie można udostępniać
- Nie można tagować
- Trzeba mieć regulamin
Jak sądzicie – czy taki regulamin Facebooka odnośnie konkursów jest odpowiedni? Jakie zapisy byście dodali albo usunęli?