Chcesz rozpocząć swoje działania reklamowe i zastanawiasz się ile kosztuje reklama na Facebooku? Kolejną wątpliwością będą kwestie obniżenia tej ceny. Czy da się to zrobić, a jeśli tak – to jak?
System aukcyjny
System reklam Facebooka (właściwie: Facebook/Instagram/Whatsapp/Messenger/aplikacje i portale należące do sieci reklamowej Meta) jest systemem aukcyjnym. Każdy reklamodawca licytuje się o miejsce reklamowe. Weźmy przykład umiejscowienia reklamy w komórce w aktualnościach. Każdy reklamodawca, który chce wyświetlić swoją reklamę tam, informuje Facebooka ile jest w stanie zapłacić. Najczęściej wybieramy opcję automatyczną, co oznacza, że dajemy Facebookowi wolną rękę co do decyzji ile powinien licytować. Pamiętajmy, że system bierze również pod uwagę to, KOMU dana reklama się wyświetla. Jeśli reklamy reklamować się do 20-letnich kobiet, to nie przelicytowujemy kogoś, kto wyświetla reklamy do 50-letnich mężczyzn. Zdecydowanie jednak większość reklamodawców wybiera pokrywające się (przynajmniej w części) grupy docelowe. To oznacza, że jednego dnia, za tę samą reklamę zapłacimy x, a kolejnego możemy zapłacić 10x. To ile kosztuje reklama na Facebooku? To jeszcze nie koniec odpowiedzi.
Przy okazji, jeśli szukasz sugestii jak reklamować się do społeczności LGBTQAIP+ – sprawdź mój tekst na ten temat!
Z czego wynikają ceny reklam w Meta?
Ceny wynikają z wielu wyników:
– grupy docelowej: jak duża, kim są te osoby, jak często są online, jak się zachowują np. czy klikają reklamy, wiek, płeć, miejsce pobytu itd.
Wiąże się to głównie z 2 czynnikami:
1. czy dana osoba jest długo online – czyli łatwo ją złapać, żeby wyświetlić jej reklamę i/lub czy jest wiele miejsc, gdzie można ją złapać, np. Messenger, reklamy w aplikacjach, reklamy na komputerze
2. czy jest wielu reklamodawców, którzy próbują dotrzeć do tej samej osoby
Innymi słowy, jeśli puszczamy reklamy w grudniu, jest dużo większa konkurencja, bo oferty świąteczne i końcówki budżetów. Przed wyborami. Przy dużych wydarzeniach typu Olimpiada czy początek roku szkolnego itd.
Takie różnice są też danego dnia.
Zrozumieć system reklamowy
Wyobraźmy sobie, że robimy reklamę do wsi, która ma 100 mieszkańców. Ile kosztuje reklama na Facebooku do takiej grupy? To zależy 😉
Robimy kampanię na zakupy, więc z tych 100 osób Fb wybiera tylko osoby gotowe do konwersji – np. 20.
Kiedy do tej samej grupy ten sam typ reklamy zrobi 3 innych reklamodawców – musimy zapłacić dużo więcej, bo musimy przelicytować, żeby się wyświetlić. Jeśli nasz budżet nie pozwala na przelicytowanie – reklama się nie wyświetla. Jak się nie wyświetla – nie ma efektu.
Kampanie mogą trwać tydzień albo miesiąc. Znam różne osoby, które robią reklamy na 2 dni czy 1 dzień, co jest bez sensu*, ale tak robią. Ktoś może zwiększyć budżet na kilka dni. To wszystko wpływa na Twoje wyniki.
Inną sprawą jest, że są dni, kiedy ludzie dużo siedzą online (np. deszczowe) i wtedy reklamy tanieją, bo łatwiej je wyświetlić, bo z tych 20 osób, wszystkich 20 normalnie cały czas nie siedzi w sieci, prawda? Więc jak są 2 online, to trzeba się bić bardzo o wyświetlanie reklam do nich. Jak 18 pozostałych wróci z grilla i basenu, bo pada, to można wyświetlać wszystkim 20.
*system reklamowy Facebooka potrzebuje około 7 dni, aby wyjść z fazy uczenia się, czyli nauczyć się automatycznie optymalizować, aby osiągać najlepsze wyniki. Stąd reklama działająca przez 1 dzień nie ma szans działać dobrze.
To ile kosztuje reklama na Facebooku?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na ogół, koszt wyświetlenia reklamy oscyluje w rejonach grosza do kilku groszy. Ponieważ jednak Facebook sprytnie przelicza wyświetlenia na efekty, odnosimy wrażenie, że płacimy na to, na czym nam zależy. I tak zaangażowanie to koszt kilkunastu groszy do nawet złoty coś (zależnie od tematu i grupy docelowej), wyświetlenia filmu to koszt zwykle poniżej grosza (innymi słowy np. 4 wyświetlenia filmu to dopiero koszt grosza). Wejście na stronę może kosztować kilkanaście groszy i kilka złotych. Koszt zakupu bardzo zależy od ceny, ale jeśli potrzebny jest benchmark, powiedziałabym, że 10% ceny. Wiadomo jednak, że jeśli sprzedajemy bibeloty do decoupage za 50 groszy, to koszt zakupu będzie wyższy (liczymy, że wartość koszyka będzie wyższa niż koszt zakupu), ale sprzedając samochód za set tysięcy koszt zakupu będzie raczej na pewno niższy niż 10% ceny.
Jeśli chcesz pogadać o szczegółach swojej kampanii reklamowe, zastanawiasz się ile kosztuje reklama na Facebooku dla Ciebie, potrzebujesz kogoś, kto zrobi ją za Ciebie, albo po prostu masz pytania – zgłoś się do mnie. Chętnie pomogę. Moją ofertę na reklamy na Facebooku znajdziesz na mojej stronie wobuzz.com