Reklamy na Facebooku umożliwiają bardzo dokładne targetowanie do wybranej grupy odbiorców w bardzo niskiej cenie. Łatwo można mierzyć efekty, proste kampanie reklamowe można ustawiać mając niewielką wiedzę w temacie. Warto jednak znać podstawowe rady i dobre praktyki.
1. Trzeba wiedzieć co mierzyć
Aby wiedzieć, jakie wskaźniki nas interesują, należy ustalić cel naszych działań. Niezależnie od tego czy chodzi o sprzedaż, zwiększanie świadomości marki czy badanie naszych konsumentów, znajomość celu umożliwia dobranie odpowiednich KPI – kluczowych wskaźników pomiaru. Bardzo ważne jest to, by pamiętać, że KPI powinny nawiązywać do naszego celu: jeśli więc zależy nam na sprzedaży, nasze wskaźniki powinny odnosić się do kwestii leadów, koszyka zakupowego czy ROI, zamiast obejmować np. mierniki (w tym wypadku) pośrednie, takie jak liczba pozytywnych wzmianek czy czas obsługi klientów.
Skuteczne mierzenie efektów, powinno obejmować zwykle więcej narzędzi niż Facebook Insights i statystyki reklam. Warto zainwestować w bardziej zaawansowane rozwiązania, aby mieć więcej danych i dzięki temu lepiej optymalizować swoje działania. Wykorzystanie np. monitoringu, umożliwi mierzenie efektów naszej kampanii poza samymi kliknięciami – ludzie przecież mogą komentować nasze działania poza naszym fanpage. Jeśli nasze reklamy kierują na stronę internetową niezbędne jest połączenie danych uzyskiwanych na Facebooku z danymi z Google Analytics (czy innego źródła statystyk naszej strony).
Typowe mierniki pośrednie (PI) to:
- Wyświetlenie – ile razy reklama jest wyświetlana
- Quality Score – miernik jakości (w stosunku do słów kluczowych)
- Kliknięcia
- CPC – koszt za kliknięcie
- CTR – współczynnik kliknięć; liczba wyświetleń/kliknięcia
- CPA – koszt za akcję/pozyskanie (np. nowego fana)
- Konwersje (np. sprzedaż)
- Suma wydatków reklamowych
- LAC – koszt pozyskania leada; wszystkie wydatki/liczba pozyskanych leadów
2. Dobierz narzędzie
Promowanie postów na Facebooku jest proste i nie wymaga pogłębionej wiedzy. Zapłacimy jednak w ten sposób najwięcej i mamy dużo mniejsze możliwości – między innymi nie zareklamujemy swojej strony www. Power Editor jest bardzo zaawansowany i jego poznanie zajmuje czasem wiele godzin. Za dodatkowe narzędzia typu Catvertiser będziemy płacić miesięcznie, ale dostaniemy dostęp do dodatkowych możliwości. Dzięki nim możemy lepiej optymalizować reklamy i, paradoksalnie, oszczędzić na wydatkach reklamowych.
3. Skup się na grupie docelowej
Nawet najlepsza reklama nie ma sensu, jeśli nie trafi do odpowiedniej grupy docelowej. Zawężanie odbiorców służy dostosowaniu treści do potrzeb ludzi, którzy tą reklamę będą widzieć. Nie jesteś w stanie jednocześnie zainteresować wielu ludzi z różnych segmentów, warto więc tworzyć wiele reklam skierowanych do mniejszych, starannie wyselekcjonowanych grup. Mniejszy target oznacza lepsze wyniki reklamy.
Zawsze lepiej wykluczyć trochę osób, które mogą być Twoimi klientami (nie zobaczą reklamy) niż zrobić za szeroką grupę odbiorców i tracić zainteresowanie tych, którzy mogą być klientami (zobaczą reklamę i nie skorzystają).
4. Dobra treść
Reklama powinna składać się z 3 części:
- przyciągającego wzrok obrazka
- informującej treści
- angażującego wezwania do akcji
Możesz testować wiele kwestii: obecność logo na zdjęciu, wykorzystanie ludzi, prezentację produktu, wykorzystywane kolory. W tekście wypróbuj różne układy, długości i wykorzystywanie słów. Im więcej rozwiązań przetestujesz, tym lepsze wyniki możesz osiągnąć.
5. Wspieraj swoje działania
Kampania reklamowa to jedno, ale nie może być odosobniona. Musi stanowić część spójnej całości. Pisz posty o tym co się dzieje, promuj swój landing page (do którego kieruje kampania), wzmacniaj przekaz reklamowy treściami organicznymi. Przemyśl co będziesz promować w sposób płatny, a co wystarczy wysłać w eter organicznie.
6. Odświeżaj
Nawet, jeśli kampania ma dobre CTRy warto ją od czasu do czasu odświeżać, dodając nowe kreacje, testując różne rozwiązania lub puszczając ją do nowej grupy docelowej. To niełatwa sztuka, ale można obserwować kiedy następuje moment, że kampania się przejadła i wymaga odświeżenia. Poza tym pamiętaj, że publikując kampanię przez jakiś czas ludzie się opatrzą i znudzą nią.
7. Testuj
To nie tylko kwestia tekstu czy obrazków, ale również ustawień kampanii. Nowe sposoby płacenia, czas publikowania, koszt za pożądaną akcję. Zmieniaj grupę docelową, dopracowuj targetowanie. Nie zapominaj, że na podstawie tych testów podejmujesz decyzje biznesowe – zadbaj, żeby przeprowadzać je prawidłowo. Na przykład nie możesz mieć za małej grupy osób, które widziały reklamę, albo nierównych proporcji widzów.
8. Optymalizuj
Aby niepotrzebnie nie przeinwestować w swoje reklamy optymalizuj cenę, którą oferujesz za efekt w kampanii. Jeśli zaoferujesz za mało, Twoja reklama nie będzie się wyświetlała. Jeśli będziesz oferować za wysoką cenę, będziesz niepotrzebnie przepłacać. Wiele systemów, np. Power Editor, mają możliwość automatycznego optymalizowania ceny. Nie jest to system idealny, ale pomoże Ci zaoszczędzić trochę czasu.
9. Rezygnuj ze złych kampanii
Może się to wydawać oczywiste, ale wiele osób ma problem z rozpoznawaniem kampanii wartych wyłączenia. To nie znaczy, że każda kampania, która przynosi najgorsze efekty jest od razu zła. Najlepszym sposobem oceny kampanii jest przeliczenie jej ROI. Dzielimy nasze zyski przez wydatki i sprawdzamy, czy nie inwestujemy w reklamy za dużo. W rzeczywistości niestety nie jest tak łatwo, bo często kampanie robi się dla wizerunku lub są tylko jednym z elementów – klienci mogą wchodzić na sklep, ale decydować się na zakup dopiero po jakimś czasie. Warto więc uwzględnić szerszy kontekst przed podjęciem decyzji, jednak często trzeba będzie też zrewidować swoje działania.
10. Ucz się na błędach
Utrzymywanie porządku w swoich kampaniach – nazywanie ich odpowiednio, opisywanie niezbędnych elementów itd. pomaga w orientowaniu się które kampanie czego dotyczą. Dzięki temu, nawet miesiące później, możemy wrócić do danej reklamy czy grupy docelowej, żeby wykorzystać je ponownie. Mając już wiedzę i doświadczenie startujemy z innego punktu. Nie znaczy to, że zawsze ta sama reklama będzie miała taki sam odbiór, ale wiemy już więcej o tym jak działa i możemy to wykorzystać by jeszcze lepiej optymalizować swoje działania.
To oczywiście najbardziej podstawowe rady, jakie można usłyszeć na ten temat, ale czasem nawet starzy wyjadacze powinni przypomnieć sobie najprostsze rzeczy. A gdybyście Wy mieli coś poradzić – jaka byłaby wasza najlepsza rada dla facebookowych reklamodawców?