Czy kiedykolwiek chciałaś wyszukać sukienkę lub meble i nie wiesz, jak je znaleźć? Słowa nie mogą opisać tego, co miałeś na myśli? Nie martw się – wyszukiwanie wizualne jest tutaj pomocne. Po prostu zrób zdjęcie i spróbuj znaleźć najlepsze dostępne rozwiązanie.
Wizualne co?
Z pewnością korzystałeś z Wyszukiwarki Grafiki Google, prawda? To wyszukiwanie wizualne. Możliwość znalezienia obrazu elementów wizualnych, które wyszukiwarka może zmapować z innymi elementami. Jak logo. Łatwo jest znaleźć znane logo na zdjęciu, nawet jeśli nie masz pojęcia, co jest na zdjęciu. To samo dotyczy wyszukiwarek.
Wiesz, jak korzystać z wyszukiwania wizualnego w SEO – ludzie mogą szukać czegoś w Google lub innej wyszukiwarce, a następnie przejść do Twojej witryny. To samo dotyczy narzędzi takich jak Pinterest. Ta platforma mediów społecznościowych korzysta z wyszukiwania wizualnego do skanowania opublikowanych zdjęć, a następnie próbuje zaproponować podobne zdjęcia.
To jest po prostu fajne?
Nie. Możesz użyć tej technologii do generowania pieniędzy! Wyobraź sobie, że klient chce się ubrać w twoim sklepie, ale ma coś szczególnego na myśli. Przesyła zdjęcie z Internetu, aby pokazać inspirujące ubrania i gadżety. Jedno kliknięcie, aby zobaczyć wszystkie produkty, które musisz dopasować do przesłanego zdjęcia. Brzmi świetnie, prawda?
Trend jest coraz większy, ponieważ coraz więcej sklepów oferuje taką możliwość.
Istnieją wyraźne aspekty, które pomagają Ci sprzedawać: klient nie musi bez końca przewijać lub przeglądać twojego sklepu, trafia na stronę produktu. Wchodzisz również w to, czego oczekują Twoi klienci, dzięki czemu możesz proponować produkty bardziej interesujące dla ludzi. Bardzo łatwo go używać na urządzeniach mobilnych. Na ulicy widzisz kogoś ubranego w fajny sposób, zrób zdjęcie, prześlij go i kupuj wszystko, czego potrzebujesz.
Jeśli twój sklep nie ma wszystkich potrzebnych produktów – “zaprzyjaźnij się” ze sprzedażą krzyżową. Wyszukiwanie wizualne może zbliżyć sklepy ze sobą dla jeszcze większej sprzedaży. Ponadto może to pomóc w pokazaniu większej liczby produktów do sprzedaży (takich jak sukienka, którą sprzedajesz i dopasowana torba, buty i pasek z innych sklepów).
Nikt tego nie używa!
Nie prawda. Wszystkie „duże”, takie jak Amazon (aplikacja na iOS od 2014 r.), EBay, Zalando, Target (także od 2014 r.), ASOS i wspomniany wcześniej Pinterest mają wizualne narzędzia do wyszukiwania. Istnieją pewne prognozy, że 80% wyszukiwania to będzie mowa lub obraz. Nie jest jednak łatwe wyszukiwanie wizualne w sklepach, ale coraz więcej firm inwestuje w taką technologię. Technologia jest raczej „stara” – Google Googles zostały wprowadzony w 2010 roku, a Zappos zaoferował wizualną nawigację po kolekcji obuwia w 2009 roku.
Czy to tylko wyszukiwanie wizualne?
Czy to tylko wyszukiwanie wizualne?
Jak już zgadłeś – nie. Ważnym aspektem dla rynku i sprzedawców jest również możliwość tagowania. Większość wizualnych narzędzi wyszukiwania oferuje tagi, które pomagają znaleźć odpowiednie zdjęcia i sugerują jeszcze więcej treści. Jest lepszy niż typowe atrybuty, ponieważ każda marka ma własne właściwości dla swoich produktów (np. kolory – niektóre są po prostu proste: czerwone, ale niektóre są bardziej wyrafinowane, jak burgund lub jeszcze bardziej fantasy: „wspomnienie zachodu słońca”).
W Microsoft nazywali to nawet Inteligencją Wizualną, ponieważ AI (sztuczna inteligencja) rozpoznawała części obrazu.
Niektóre narzędzia do słuchania w mediach społecznościowych, takie jak Brand24, mogą oferować także wyszukiwanie wizualne podczas skanowania Internetu. Wyobraź sobie, że możesz znaleźć wszystkich klientów*, którzy zamieścili na niej zdjęcia z Twoją marką. Brzmi niesamowicie, prawda?
*którzy wrzucili to publicznie i w miejscach, gdzie legalnie można monitorować treści
To nie znaczy, że słowa będą bezużyteczne. Mimo to mnóstwo treści zawiera rzeczy napisane. Ale przygotuj się na coraz więcej mowy i grafiki w e-commerce i Internecie. Ułatwia życie.