Social media i email marketing to kanały o różnej specyfice i będą się synergicznie uzupełniały, dlatego powinieneś je integrować. Powszechnie mówi się, że media społecznościowe nie sprzedają, a raczej służą do budowy relacji, wizerunku i bardzo często są pierwszą linią kontaktu klienta z firmą. Mimo, iż trendy oraz niedawne powstanie sklepów na Facebooku zapowiadają przeniesienie sprzedaży także bezpośrednio na kanał social media, jeszcze zanim to nastąpi warto łączyć je z email marketingiem, który do sprzedaży nadaje się idealnie. – doradzają eksperci z firmy Freshmail.
Dlaczego email?
Email marketing należy do najbardziej rentownych narzędzi marketingu internetowego. Skutecznie wykorzystany pozwala osiągać nawet do 3800% zwrotu z inwestycji. To wynik, jakiego próżno szukać w takich kanałach, jak np. SEO, czy płatna reklama w modelu PPC/PPM. Oprócz tego, email marketing znajduje się na niższym niż social media poziomie lejka marketingowego, co pozwala na osiągnięcie efektu synergii pomiędzy oboma kanałami i przesuwanie odbiorcy w dół lejka do samego zakupu i dalej.
Najważniejszym elementem działań email marketingowych jest zebranie dobrej jakości listy adresów email, którą musisz stale powiększać. Media społecznościowe nadają się do tego celu zarówno ze względu na możliwość budowania zasięgu organicznego jak i publikowania treści i linków w dowolnym momencie, całkowicie za darmo. Innymi słowy, social media dają Ci możliwość dotarcia do milionów osób kilkoma kliknięciami myszki.
Dzięki temu nie musisz budować listy wyłącznie płatnymi reklamami (choć oczywiście możesz), a dodatkowo jesteś w stanie wykorzystać wypracowany już wizerunek i zaangażowanie fanów, by dołączyli do Twojej listy subskrybentów. Podanie Ci adresu email wymaga więcej zaufania do marki, niż kliknięcie “lajka”, dlatego zbierając listę wśród obserwujących Cię osób możesz liczyć na wyższą konwersję, niż w przypadku tzw. zimnego ruchu.
W tym artykule, pisząc o budowie listy z pomocą social media skupiam się całkowicie na Facebooku.
Dlaczego Facebook?
Facebook to najważniejsze i największe medium społecznościowe na świecie. W Polsce ma tam konto aż 17,5 mln ludzi, co teoretycznie pozwala dotrzeć do 79% wszystkich polskich internautów. Jest uniwersalny pod kątem rodzajów treści, jakie możesz na nim publikować, a jego system reklam jest jednym z najtańszych i najskuteczniejszych w sieci.
Co więc zrobić, aby budować listę mailingową poprzez Facebooka?
Utwórz formularz zapisu na swoim fanpage
Możesz umieścić przycisk Rejestracja na swojej stronie Facebooka i zbierać dzięki niemu nowe leady. Przycisk ten będzie umieszczony zaraz pod zdjęciem w tle, tak jak na poniższym obrazku, dlatego trudno będzie go przegapić.
Udostępniaj swój landing page
Landing page, czyli strona, której zadaniem jest zbieranie adresów email od odwiedzających ją ludzi, powinna być udostępniana w mediach społecznościowych co pewien czas, by za darmo budować Twoją listę. Możesz zautomatyzować ten proces używając narzędzi takich jak Hootsuite, czy Buffer i z góry zaplanować udostępnianie swojego landing page na Facebooku (i innych mediach społecznościowych) co kilkanaście dni, np. 2x w miesiącu.
Dodaj link do landing page w opisie cover photo i zdjęcia profilowego
Zdjęcia na Twoim fanpage przyciągają uwagę i budują rozpoznawalność marki. Warto, aby każdy oglądający je odbiorca widział także w opisie zaproszenie do zapisu na newsletter. Pamiętaj, by zaproszenie to pokazywało korzyści, dla których warto podać Ci swój adres email.
Przypnij na górze strony wpis z linkiem do landing page
Tylko niewielka część wszystkich śledzących Cię użytkowników Facebooka będzie regularnie (lub w ogóle) wchodziła na Twój fanpage, jednak warto zachęcać do zapisu tych, którzy to robią. Zadbaj o to, by kolorowe zdjęcie i ciekawy opis przyciągały wzrok.
Twórz dobrze widoczne materiały graficzne, by zwiększać klikalność
Kiedy udostępniasz linki na swojej stronie Facebooka, zasięg organiczny (darmowy, naturalny) jaki osiągną zależy od tego, jak wiele osób podejmie interakcję z nimi w ciągu pierwszych kilku minut od publikacji. Aby zwiększyć zasięgi, musisz więc przyciągnąć wzrok swoich fanów i wzbudzić ich zainteresowanie poprzez grafikę dołączoną do linku. Posty tekstowe osiągają marginalne zasięgi organiczne i nie warto z nich korzystać.
Musisz wiedzieć, że jedną z najważniejszych rzeczy, jakie powinno się sować do zwiększania swoich zasięgów organicznych (a więc i zwiększania ilości wejść np. na landing page) jest tworzenie grafik jaskrawych, przyciągających wzrok i tematycznie nawiązujących do tego, co kryje się w linkach. Zobacz przykład grafik, które świetnie przyciągają wzrok i osiągają dużą klikalność:
Zostały one zastosowane w reklamach płatnych, jednak identyczne zasady tworzenia skutecznych grafik panują także w przypadku tworzenia darmowych postów.
Zorganizuj giveaway
Giveawaye, czyli po prostu akcje rozdawania wartościowych rzeczy za darmo mogą się wydawać bez sensu. “Mam dawać za darmo coś, za co sam zapłaciłem, lub na tworzenie czego poświęciłem czas?!” Dokładnie tak. Skuteczność giveway’ów polega na tym, że nie każdy, kto się zgłosi może coś otrzymać, natomiast każdy musi podać Ci swój aktywny adres email. Oznacza to, że możesz rozdać tylko kilka rzeczy lub jedną, zbierając jednocześnie nieograniczoną ilość leadów.
Świetnie opisuje to case study stworzone przez Neila Patela, w którym Marina de Giovani, zajmująca się modą i kosmetykami zorganizowała swój giveaway. Obserwujący ją ludzie mogli otrzymać zestaw do makijażu Chanel wart 300 dolarów. Marina zbudowała dzięki temu listę 17 000 adresów email, a więc tyle, ile przeciętnie biznesy budują przez kilka miesięcy lub lat.
Użyj Facebook Ads
Reklamy Facebooka to obecnie jeden z najskuteczniejszych i prawdopodobnie najtańszych sposobów płatnej reklamy w sieci. Możliwości targetowania, jakie oferuje próżno szukać w innych systemach. Do szybkiej budowy listy najlepiej wykorzystać Lead Ads.
Lead Ads to typ reklam, który pozwala na zbieranie listy mailingowej w prosty sposób dzięki automatycznie wypełnianym formularzom. Jest to optymalne rozwiązanie dla użytkownika mobilnego, ponieważ nie musi on opuszczać Facebooka, aby przykładowo zapisać się na newsletter.
Zakończenie
Jeśli już prowadzisz działania na Facebooku, zdecydowanie warto wykorzystać go także do wzmocnienia swojego email marketingu. Wyżej wymienione metody budowy listy w tym portalu nawet za darmo mogą zbierać dla Ciebie adresy email, a dodatkowy budżet zawsze warto przeznaczyć na płatną reklamę w Facebook Ads.
Tekst napisany przez jednego z ekspertów systemu do mailingu Freshmail.pl