• Monika Czaplicka
  • Kalkulator ROAS
  • Social survival podcast
  • Subskrypcja
Wobuzz Monika Czaplicka
  • start
  • Reklamy
  • Social
    • All
    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedin
    • TikTok
    • Twitter
    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Moje konto na Facebooku jest atakowane

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    social media dla prawnika

    Social media dla prawnika

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    reklamy social media

    8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

    Fomo trendy social media

    5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

    Trending Tags

      • Facebook
      • Live
      • Instagram
      • Linkedin
      • TikTok
      • Twitter/X
      • Narzędzia
        • All
        • Monitoring
        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        tani hosting

        Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Google Analytics w handlu elektronicznym

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Jak optymalizować swoją stronę www?

        Monitoring sieci – co daje?

        Monitoring sieci – co daje?

        Trending Tags

        • Monitoring
      • Strategia
        • All
        • Influencer
        • Inkluzywny
        • Kryzysy
        • Obsługa klienta
        • Reputacja
        • Sprzedaż
        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        social media dla prawnika

        Social media dla prawnika

        Jak moderować homofobię w sieci?

        Jak moderować homofobię w sieci?

        ecommerce

        Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

        4529103

        Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Parada LGBTQ

        Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

        para jednopłciowa

        Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

        Trending Tags

          • Influencer
          • Kryzysy
          • Hejt
          • Reputacja
          • Sprzedaż
          • ecommerce
          • Konkursy
          • Zapytaj Czaplicką
        • Inkluzywny
        No Result
        View All Result
        • start
        • Reklamy
        • Social
          • All
          • Facebook
          • Instagram
          • Linkedin
          • TikTok
          • Twitter
          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Moje konto na Facebooku jest atakowane

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          social media dla prawnika

          Social media dla prawnika

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          reklamy social media

          8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

          Fomo trendy social media

          5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

          Trending Tags

            • Facebook
            • Live
            • Instagram
            • Linkedin
            • TikTok
            • Twitter/X
            • Narzędzia
              • All
              • Monitoring
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              tani hosting

              Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Google Analytics w handlu elektronicznym

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Jak optymalizować swoją stronę www?

              Monitoring sieci – co daje?

              Monitoring sieci – co daje?

              Trending Tags

              • Monitoring
            • Strategia
              • All
              • Influencer
              • Inkluzywny
              • Kryzysy
              • Obsługa klienta
              • Reputacja
              • Sprzedaż
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              social media dla prawnika

              Social media dla prawnika

              Jak moderować homofobię w sieci?

              Jak moderować homofobię w sieci?

              ecommerce

              Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

              4529103

              Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Parada LGBTQ

              Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

              para jednopłciowa

              Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

              Trending Tags

                • Influencer
                • Kryzysy
                • Hejt
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                • ecommerce
                • Konkursy
                • Zapytaj Czaplicką
              • Inkluzywny
              No Result
              View All Result
              Wobuzz Monika Czaplicka
              No Result
              View All Result
              Home Strategia Kryzysy

              Wpływ kryzysów w social mediach na wizerunek marki

              Monika Czaplicka by Monika Czaplicka
              2023-04-25
              in Kryzysy, Reputacja
              0
              59
              SHARES
              326
              VIEWS
              FacebookTwitterLinkedIn

              Chyba najczęstszym skojarzeniem, jeśli chodzi o skutki kryzysów (nie tylko tych w social mediach) jest albo spadek sprzedaży firmy, albo strata wizerunkowa. Jak jest naprawdę? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

              Spis treści

              • CZY KRYZYSY W SOCIAL MEDIACH MAJĄ JAKIEŚ SKUTKI?
                • Domino’s Pizza
                • Makro Cash and Carry
                • Quantas

              CZY KRYZYSY W SOCIAL MEDIACH MAJĄ JAKIEŚ SKUTKI?

              Większość firm nie wie, jak analizować swoją obecność w mediach społecznościowych. Często nie ma możliwości bezpośredniego przełożenia tego, co dzieje wie w internecie, na to, co dzieje się podczas naszych zakupów. W przypadku sklepu online możemy śledzić każdy krok internauty, jego kliknięcia i przejścia z np. Facebooka aż do strony z podziękowaniem za zakupy. Jeszcze gorzej jest analizować to, czy ktoś zrezygnował z zakupów.

              facebook kasuje fanpage reserved nie kupuje u oszustow podatkowych 426259 glamkiMożemy patrzeć na sprzedaż w ujęciu całościowym, ale wtedy też nie widzimy przyczyn, a jedynie pewien trend. Wzrost/spadek sprzedaży może być spowodowany przez wiele czynników. Dlatego kiedy media ogłosiły, że LPP zarobiło na swoim problemie wizerunkowym, można było tylko zasmucić się tabloidyzacją mediów. Producent odzieży opublikował informację, że część licencji na jego marki (m.in. Reserved) zostały przeniesione na Cypr. Młodzi Socjaliści postanowili wykorzystać ten motyw, aby przekonać społeczność swoich fanów, że w ten sposób firma próbuje uciec od płacenia podatków w Polsce i ograniczyć wpływy do kasy państwa. Przez kilka dni na fanpage Reserved pojawiały się komentarze niezadowolonych klientów, powstał fanpage osób, które twierdzą, że nie kupują u oszustów podatkowych, a cała sprawa zaangażowała liberalną część sceny politycznej do bronienia interesów przedsiębiorców.

              Najczęściej można mówić o skutkach wynikających z podjętych akcji. Kryptonite – producent zapięć do rowerów – zdecydował się na wymianę wszystkich wadliwych zamków w swoich produktach, kosztowało to firmę jakieś 10 mln dolarów. A wszystko przez jeden filmik, na którym widać, jak ktoś otwiera taki zamek długopisem. Cały czar bezpieczeństwa prysł.

              kryptonite locks search results

              JAK ZMIERZYĆ ZMIANĘ WIZERUNKU?

              Istnieją dwie drogi pomiaru zmiany wizerunku: offline i online. Pierwsza obejmuje przeprowadzenie badań. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na ankietę, grupę focusową, czy IDI – indywidualne wywiady – takie działania mają sens pod jednym warunkiem. Trzeba  mieć z czym porównać uzyskane dane, mieć punkt odniesienia np. w postaci wyników poprzednich badań lub innych źródeł danych na dany temat..

              Po aferze Sokołowa i bloga „Kocham gotować”, którego autor krytykował produkty mięsnego magnata i skończyło się to dla niego groźbą  procesu sądowego, Newspoint zdecydował się na przeprowadzenie badania odnośnie tej sytuacji. Płyną z niego dwa wnioski: około 40% badanych słyszało o aferze, a cała ta sytuacja nie zdetronizowała Sokołowa z pozycji lidera wędlin. Nie wiemy jednak, czy wizerunek firmy uległ zmianie – w końcu mógł być silniejszy (Sokołów mógł być uważany za lidera przez większą liczbę osób). Nie mamy możliwości porównać wyników badania z wcześniejszymi opiniami: nie znamy wcześniejszego poziomu sprzedaży ani nie jesteśmy w stanie ocenić, jaki procent konsumentów Sokołowa słyszał o kryzysie. Nie da się więc wyciągnąć z takich badań żadnych konkretnych wniosków.

              sokolow tatar         Trochę innych możliwości dostarcza monitoring sieci. Część dostępnych narzędzi umożliwia przeglądanie również treści archiwalnych. Dzięki monitoringowi możemy wyszukać i określić liczbę artykułów lub wpisów o negatywnym wydźwięku, a także przeanalizować ich kontekst i sprawdzić, kto jest ich autorem. Pamiętajmy, że te wyniki również nie są ostateczne – mamy do czynienia jedynie z wybranymi przypadkami, kiedy ludzie decydują się wyrazić swoje opinie w Internecie. Nie można zapomnieć, że dominującą grupę internautów stanowią obserwatorzy, którzy niczego nie piszą. Co więcej, ludzie mogą wyrazić opinie – czy też wylać swoją frustrację – jedynie ze względu na okoliczność kryzysu, a później milczeć. Ciężko zaś mierzyć wydźwięk tylko w czasie takiej sytuacji. Nie da to wiarygodnych wyników. Pytanie, czy pomysł z zadawaniem pytań w sieci do internautów o naszą markę pozwoli dowiedzieć się  więcej na temat preferencji i opinii naszych fanów?

              Rozwiązaniem może się okazać skorzystanie z pomocy zewnętrznego audytora czy konsultanta, którzy przeprowadzą dogłębną analizę mapy skojarzeń. O czym piszą internauci? Co ich angażuje? Jaki wydźwięk mają poszczególne słowa kluczowe czy tematy?

              Zakładając oczywiście, że marka nie będzie prowadziła okresowych badań na swój temat, ciężko o jakiekolwiek sensowne wnioski. Niestety rzetelne wyniki dostarczy właściwie tylko badanie panelowe, czyli takie, w którym badani zostaną przepytani przed zdarzeniem, a następnie po.

              Zdarza się jednak, że możemy przyjrzeć się zmianom wizerunkowym marek ze względu na jakieś sytuacje, które zadziały się w sieci. Przyjrzyjmy się kliku case studies.

               

              CASE STUDIES

              Domino’s Pizza

              Jednym z takich przykładów jest Domino’s Pizza – ten case opisałam również w swojej książce „Zarządzanie kryzysem w social media” – ale ze względu na objętość pewnych materiałów tam nie zamieściłam.

              dominosbam1
              analiza kontekstowa przed i po kryzysie Domino’s Pizza

              W skrócie: dwóch pracowników pizzerii nagrało filmik, jak bawią się jedzeniem, wsadzając je do różnych miejsc i zachowując się niehigienicznie. Nagranie trafiło do sieci, gdzie zrobiło furorę. Przez kilka dni marką zmagała się z „Dirty, Dirty Domino’s Pizza”, będąc atakowaną zarówno przez media, jak i klientów. Oprócz zwolnienia feralnych pracowników firma postanowiła zamontować monitoring w kuchniach, przykładać większą wagę do pracowników niższego szczebla oraz przeprowadzić serię szkoleń odnośnie BHP i kwestii bezpieczeństwa.

              Firma Nielsen Online przeprowadziła analizę mapy skojarzeń klientów pizzerii. Wzięła pod uwagę treści publikowane przez internautów. Przed kryzysem pisali oni głównie o ofercie oraz pizzy. Po kryzysie widać ogromny skok treści odnośnie filmiku Dirty, Dirty Domino’s Pizza, gdzie widać jak pracownicy restauracji bawią się jedzeniem w dość niesmaczny i mało higieniczny sposób i duże przetasowania w kwestiach innych treści (ilustracja 2.).

               

              Makro Cash and Carry

              Jakiś czas temu przeprowadziłam analizę treści w przypadku Makro Cash and Carry (www.monikaczaplicka.pl/prosiaczki-makro-cash-and-carry/). Fundacja Viva oburzyła się na leżące na sklepie zafoliowane prosiaczki. Porównałam wykorzystywane przez fanów Makro słowa kluczowe w postach o „kryzysie” z 14 i 20 października (głównie z fanpage marki). Widać wyraźne przejście od słów typu „dziecko”, „martwy”, „mięso”, „szok”, „zabijać”, „foliować” na „istota”, „kochać”, „podłość”, „troska”, „zwierzę”, „żywy”. Jest też różnica, jeśli chodzi o słowa kluczowe używane przez mężczyzn i kobiety (ilustracja 3.).

              Oczywiście nie jest to analiza dotycząca stricte wizerunku sklepu, ale pokazuje, że zmiany w podejściu  internautów do tematyki „kryzysowej” lub przedmiotu takiej sytuacji też się zdarzają. Zaczęło się od osób zaangażowanych w walkę o prawa zwierząt, które były oburzone sytuacją, a wpadka kończyła się wieloma wypowiedziami „mięsożerców”, który uważali, że to całkiem normalne, iż można kupić taki produkt w sklepie.

               

              Quantas

              Najbardziej widocznym efektem utraty zaufania do marki jest spadek cen akcji. Doświadczyła tego marka Quantas, australijska linia lotnicza. W czasie jednego z rejsów któryś z pasażerów zauważył, że silnik samolotu się zaczął palić – zatweetował o tym swoim znajomym. W ciągu kilku chwil wiadomość dotarła do mediów, a w sieci pojawiły się zdjęcia wraku samolotu.

              Problem polegał jednak na tym, że samolot nadal leciał i miał awaryjnie lądować. O całej sprawie przedstawiciele Quantas dowiedzieli się po odnotowaniu spadku cen akcji firmy. A wystarczyło skorzystać z monitoringu…

               

              Badanie wizerunku marki, która przeżywa kryzys lub jakąś wpadkę w social mediach, jest prawdziwym wyzwaniem. Tak naprawdę bez danych  sprzed zaistniałej sytuacji (opinii, sposobu opisywania marki, wizerunki itp.) trudno cokolwiek sensownego powiedzieć. Na szczęście niektóre narzędzia do monitoringu umożliwiają analizę danych archiwalnych i mają wykaz słów kluczowych – możemy więc spróbować dokonać takiej uproszczonej analizy. Dla wymagających zawsze pozostaje firma badawcza, która zadba o wszystko. Prawie wszystko, bo niestety nie cofnie czasu, więc warto wcześniej pomyśleć o badaniu wizerunku.

              Zapisz się na powiadomienia nowych postów. Nie trać fajnych treści:

              Wypisz się
              Subscribe
              Login
              Powiadom o
              guest
              guest
              0 komentarzy
              Inline Feedbacks
              View all comments

              Kategorie

              Zapisz się na podcast

              Google Podcastsby EmailRSSMore Subscribe Options
              MonikaCzaplicka.pl logo
              MonikaCzaplicka.pl logo

              Wobuzz Monika Czaplicka – blog monikaczaplicka.pl to miejsce, gdzie znajdziesz masę wiedzy od Moniki Czaplickiej o social mediach, case study, jedyne źródło wiedzy o kryzysach i poradniki radzenia sobie z hejtem. To także przestrzeń poradnikowa o reklamach na Facebooku oraz o social sellingu. Zapraszam do lektury!

              Kategorie

              • Konkursy
              • Narzędzia
                • Monitoring
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
              • Zapytaj Czaplicką

              Tagi

              Capcut Chat GPT-4 Content marketing CSR E-mail marketing ecommerce Empik Facebook fanpage grafika influencer marketing Instagram Kampania Przeciw Homofobii kradzież Kubota landing page Lead Ads lead magnet LGBTQ Linkedin Marketing automation marketing inkluzywny model EEIA NGO optymalizacja Pinterest Pixlr prawo rainbow washing reels reklamy scraping Search Engine Marketing SEM SEO Snappa Social media social media marketing Stencil Tiger TikTok Udemy Wild Grass YES YouTube
              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Moje konto na Facebooku jest atakowane

              2023-10-06
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              2023-09-24
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              2023-09-17
              • Dokumenty
              • Monika Czaplicka
              • Polityka prywatności
              • Kalkulator ROAS
              • Social survival podcast
              • Subskrypcja

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              No Result
              View All Result
              • Wobuzz Monika Czaplicka
              • Kalkulator ROAS
              • Subskrypcja
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Konkursy
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Narzędzia
                  • Monitoring
                  • Półka inspiracji
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
                • Zapytaj Czaplicką
              • Monika Czaplicka
              • Dokumenty

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              Welcome Back!

              Login to your account below

              Forgotten Password?

              Retrieve your password

              Please enter your username or email address to reset your password.

              Log In
              wpDiscuz
              0
              0
              Would love your thoughts, please comment.x
              ()
              x
              | Odpowiedz
              Are you sure want to unlock this post?
              Unlock left : 0
              Are you sure want to cancel subscription?
              -
              00:00
              00:00

              Queue

              Update Required Flash plugin
              -
              00:00
              00:00