Internet to jeden z najpopularniejszych kanałów komunikacyjnych w XXI w. Tylko w grudniu 2019 r. skorzystało z niego 27,7 mln Polaków, a średni czas użytkowania wyniósł 1 godzinę i 37 minut na dzień. Internet wykorzystujemy do wszystkiego: rozrywki, zakupów czy wyszukiwania informacji. I właśnie ten ostatni cel realizuje content marketing, dostarczając odbiorcy dokładnie tych informacji, których potrzebuje. Realizuje przy tym jednak jeszcze jedno zadanie: nakłania poszukującego do skorzystania z konkretnej oferty, produktu lub usługi.
Czym jest marketing treści? Poznaj podstawy
Content marketing to nic innego jak marketing treści, który polega na dystrybucji materiałów zawierających informacje przydatne użytkownikom. Celem takiej publikacji jest nie tylko odpowiedzenie na potrzeby internauty, ale również zasugerowanie mu w dyskretny sposób, z których produktów czy usług powinien skorzystać. Inaczej mówiąc: strategia content marketingowa polega na publikacji przemyślanych i zaplanowanych treści, które budują profesjonalny wizerunek danej firmy i wzmacniają zaufanie odbiorców wobec niej.
Content marketing – dla kogo?
O strategii content marketingowej powinni pomyśleć wszyscy, których głównym kanałem sprzedaży jest internet. Oczywiście nikt nie broni sklepom internetowym reklamować swoich produktów wprost. Jednak wystarczy zastanowić się, jak sami reagujemy na niechciane spoty, wyświetlające się w trakcie przeglądania internetowych witryn, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy taka forma promocji jest skuteczna. Zamiast natrętnych reklam, warto zaproponować odbiorcom treść, która ich zainteresuje i będzie dla nich przydatna.
Przykładowo: dystrybutor obuwia sportowego zwróci uwagę swoich klientów, dostarczając im praktycznych porad dotyczących wyboru obuwia do biegania czy sposobów ich właściwej konserwacji, wydłużających czas ich używania. Młode mamy chętnie skorzystają z porad dotyczących pielęgnacji noworodka, a przy okazji kupią kosmetyki czy akcesoria dedykowane dzieciom. Jak widać, marketing treści to doskonała forma promocji dla każdego, kto chce skutecznie dotrzeć do swoich klientów, bez jednoczesnego zniechęcania ich nietrafionymi komunikatami reklamowymi. Jednak, aby strategia content marketingowa odniosła rzeczywisty sukces, musi być solidnie zaplanowana.
Założenia content marketingu
Pierwszym krokiem w tworzeniu strategii content marketingowej jest określenie wstępnych założeń, jakie ma realizować. Obecnie treści przydatne użytkownikom mogą mieć różnorodną formę – od poradnikowych artykułów, poprzez praktyczne ebooki czy kursy online, a na materiałach wideo kończąc. Na samym początku tworzenia strategii warto określić, z jakiej formy komunikacji chce się skorzystać. Kluczowe jest też wskazanie, jakie cele ma ona realizować, np. budować bazę potencjalnych klientów, zwiększać ruch na stronie internetowej, pozyskiwać od klientów informacje służące do optymalizacji oferowanych produktów i usług, przekierowywać bezpośrednio do sklepu internetowego.
Strategia content marketingowa – grupa docelowa
Strategii content marketingowej nie można opracować w oderwaniu od analizy potrzeb odbiorców, do których ma być skierowana. I nie pomogą tu tłumaczenia typu: “ale ja mam szerokie grono klientów o zróżnicowanych potrzebach”. Niemożliwe jest przygotowanie treści trafiającej do każdego. Dlatego podstawowym krokiem w planowaniu marketingu treści jest określenie grupy, do której mają trafiać przygotowane materiały.
Zamiast wieku, płci czy wykształcenia, w tym przypadku o wiele ważniejsze są zainteresowania, styl życia i sposób spędzania wolnego czasu. Wszystko po to, aby przygotowane w ramach strategii treści były uzupełnieniem codzienności potencjalnych klientów, a nie nachalnym szumem informacyjnym, z którego ci nie będą czerpać żadnych korzyści. W kontekście grupy docelowej warto również zaplanować formę podejmowanych działań contentowych. Z artykułów z pewnością chętniej skorzystają starsze osoby niż młodzież, która przyzwyczajona jest do wszechobecnych materiałów wideo czy nagrań audio (np. podcastów).
Strategia content marketingowa – narzędzia
Oczywiście do realizacji strategii trzeba mieć odpowiednie narzędzia. I nie chodzi w tym przypadku wyłącznie o oprogramowanie do tworzenia samej treści, ale również programy i aplikacje ułatwiające analizowanie popularnych wśród internautów tematów (np. Google Trends), publikowanie i dystrybucję materiałów (np. Plista, Whitepress), jak też analizę ich efektywności (np. Google Analytics). Obsługa większości z nich jest intuicyjna, co znacznie ułatwia publikację zaplanowanych treści. Poza tym korzystanie z nich pozwala zautomatyzować działania w zakresie content marketingu i zoptymalizować poświęcony im czas.
Strategia content marketingowa – kanały dystrybucji
Nawet najlepiej przygotowany materiał nie trafi do odbiorcy, jeśli nie zostanie odpowiednio dystrybuowany i wypromowany. Tym bardziej, że umożliwiają to różnorodne kanały. Najczęściej wykorzystywanymi przez polskie firmy są media społecznościowe oraz blogi. Jednak coraz większą popularność zdobywają również serwisy wideo (np. YouTube), platformy do realizacji tzw. webinarów i szkoleń online czy serwisy publikujące podcasty. Oczywiście obecność w kilku kanałach pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Warto jednak pamiętać, że sama forma przekazu powinna być dostosowana do kanału, jakim ma być promowana.
Czy content marketing się opłaca?
Chociaż strategia content marketingowa wymaga poważnych, przemyślanych działań promocyjnych, to włożony w nią wysiłek może przełożyć się na realne korzyści. Jak wskazuje badanie Content Marketing Institute, dzięki edukacji społeczeństwa za pośrednictwem treści contentowych, 72% firm korzystających z tej strategii zrealizowało wyznaczone sobie cele. Warto ten wynik porównać z poziomem celów osiąganych przez przedsiębiorstwa, które nie wykorzystują content marketingu, który wynosi 53%. Jak widać, marketing treści może odgrywać istotną rolę w realizacji biznesowych celów firm z branży e-commerce i realnie przekładać się na osiągane zyski.
Tekst powstał przy współpracy z platformą ALEO.com, która dostarcza informacji o przedsiębiorcach, ofertach i przetargach publicznych. To także baza wiedzy o prowadzeniu biznesu, marketingu i finansach w firmie.