Siedzisz na Fejsbuniu i jeszcze Ci za to płacą? – często myślą o pracy community managera nieświadomi ludzie. Ci z Was, którzy mają styczność z zadaniami “CMa” wiedzą, że kluczem do efektywnej pracy jest dobre planowanie zadań i nie wpadanie w pułapki wciągającej sieci. Oto kilka rad jak sobie radzić z nadmiarem informacji w sieci.
Harmonogram dnia
Rano
Zacznij od odpalenia fanpage. Nie przeglądaj swoich aktualności- łatwo stracić koncentrację. Zacznij od odpowiadania na prywatne wiadomości i komentarze na stronie. Przejrzyj stronę, żeby usunąć wszystkie nieodpowiednie komentarze, których nie wyłapała lista wykluczonych słów. Bo masz przekleństwa na tej liście, prawda? Zajrzyj też na portale typu allfacebook, żeby sprawdzić zmiany w algorytmach, nowości na portalu czy ważne informacje. Może mieć to wpływ na Twoje plany w ciągu dnia. Dopiero potem zobacz co dzieje się na stronach konkurencji i innych graczy w branży. Skorzystaj z listy zainteresowań (dzięki temu edge rank nie odfiltruje Ci żadnych treści). Dla ważniejszych stron zaglądaj jednak na stronę, żeby zobaczyć posty i komentarze. Potem otwórz monitoring. Zobacz co pisano o Twojej marce poza niebieskim portalem, a czasem w ramach niego, ale bez otagowania. Ja zwykle najpierw taguje, dopiero potem zabieram się za odpowiadanie.
Przed wyjściem do domu
Upewnij się, że posty zaplanowane na dzień następny są dobrze przygotowane. Sprawdź komentarze i prywatne wiadomości. Skontroluj czy klient nie ma jakichś nagłych propozycji. Jeśli odpowiadasz za reklamy to będzie dobry moment, żeby przejrzeć ich wyniki i ewentualnie coś zmienić i poprawić.
Raz lub dwa w tygodniu
Przeglądaj Facebook insights. Zobacz, o której godzinie są Twoi fani, skąd przychodzą, w co klikają. Pomoże Ci to lepiej optymalizować swoje działania. Podsumuj też działania obsługi klienta: o co pytano, czy sprawę udało się rozwiązać, w jakim czasie. Możesz też sprawdzać czas reakcji – pomaga w tym np. Sotrender.
Raz w miesiącu
Twórz raport, przynajmniej dla siebie, z najpopularniejszymi i najmniej popularnymi postami. Na podstawie najpopularniejszych pytań możesz tworzyć FAQ posty pomagające klientom.
Przydatne narzędzia
Planowanie postów
Korzystam z natywnej opcji planowania postów, Tweetdecka oraz Hootsuit dla G+. Sprawdź jeszcze Buffer i Klout.
Tworzenie grafik
Canva i Gimp. Sprawdź również Picmonkey, Recitethis, Piktochart.
Treści na fanpage
Share grab, listy zainteresowań na Facebooku.
Monitoring
Sprawdź porównywarkę narzędzi do monitoringu.
Statystyki
Facebook Insights i Sotrender.
Kluczem, do skutecznej pracy w social media jest odpowiednie planowanie pracy – czyha na nas wiele dystraktorów: kotki, cycki i inne – i znajomość narzędzi, które ułatwiają pracę. Ale bez umiejętności i pracowitości nic nie pomoże.
Jak wygląda Wasz dzień? Które narzędzia używacie?