Kilka porad jak prowadzić social media hotelu – jakie zdjęcia wykorzystywać, jak organizować konkursy, co robić na Instagramie i jak skutecznie się komunikować. Social media hotelu wymagają dużo pracy, ale mogą przynieść dobre zyski.
Konkursy w social media dla branży hotelarskiej
Regulaminy
Wszystkie portale społecznościowe (Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Snapchat) mają w regulaminach zapisy, w których należy zwolnić serwis z odpowiedzialności. To wymaga regulaminu konkursu. Poza tym zakazane jest spamowanie – często oznacza zakaz wykorzystania udostępniania jako mechanizmu konkursowego.
Pomysły na konkursy
Jeśli chodzi o pomysly na konkursy, to wiele zależy od celu. Jeśli chcemy zadbać o rozpoznawalnosc marki, warto wybrać nośny konkurs. Przykładem może być konkurs na rady dla podróżników. Ludzie chętnie będą się dzielić dobrymi pomysłami. Jeśli dodamy aspekt głosów, powinien być całkiem szeroki zasięg. Uczulam, aby nie nagradzać za największą liczbę glosow – łatwo wykupić głosy przez Allegro. Już za kilka złotych można mieć dziesiątki kliknięć. Warto jednak uwzględnić zapis, że zgłoszenie musi zdobyć np. 20 polubień, aby wziąć udział w konkursie.
Jeśli zależy nam na treściach generowanych przez użytkowników konkurs foto lub wideo będzie miał największą wartość. Może być również konkurs tekstowy związany ze wspomnieniem lub doświadczeniem. Pamiętajmy o stosownym zapisie w regulaminie, aby móc wykorzystać tę treści.
Jeśli zależy nam na wiedzy o naszych klientach, możemy po prostu zapytać o to, co nas ciekawi. W takich formatach sprawdzają się quizy, głosowania (np. Który z naszych hoteli lubicie najbardziej?) oraz pytania na osi czasu.
Konkursy mogą również napędza sprzedaż. Konkurs powinien obejmować zdjęcie w lokalizacji lub obowiązek pobytu w hotelu (np. napisz recenzję po pobycie).
Polskie prawo
Polskie prawo zawiera szereg zapisów odnośnie konkursów, ponieważ podlegają pod ustawę dotycząca hazardu i gier losowych. Wśród najważniejszych zapisów jest fakt, że losowanie powinno być zgłoszone do Izby Celnej. W przeciwnym wypadku grozi nam mandat. Gra losowa, czyli taka, w której losujemy zwycięzcę lub element losowości decyduje o tym kto wygra.
Jeśli interesuje Cię poznanie różnych rodzajów konkursów, zapoznanie się szczegółowo z zapisami regulaminów różnych portali oraz chcesz poznać ciekawe case study konkursów zapraszam do lektury Kompendium: Konkursy w social media.
Social media hotelu – wizerunek na Facebooku
Jaki jest głos Twojej marki?
Zanim zaczniesz prowadzić komunikację marki w mediach społecznościowych musisz zacząć od określenia pozycjonowania swojej marki. Kto jest jej grupa docelowa: biznes, rodziny, a może samotnie podróżujący? Twój hotel powinien się jawi jako luksusowy, na romantyczny wypad czy raczej na świetną przygodę?
Twoim zadaniem jest ustalanie jakim głosem mówi Twoja marką. W ten sposób możesz się włączyć w podejmowanie decyzji przed wakacjami lub pozwolić się nacieszyć wrażeniami z podróży po wakacjach. Spraw, by Twój hotel był powodem wielu radości i miłych uczuć dla Twoich klientów.
Zdjęcie w tle
Powinno być ładne, mówić dużo o tym dla kogo jest nasz hotel czy resort. Warto go zmieniać w zależności od pór roku.
Zdjęcia i filmy
Staraj się publikować dużo zdjęć/filmów i podawać powody, dlaczego warto przybyć do Twojego hotelu. Latem może spacery po okolicznych lesie, lunch w ogródku, zwiedzanie muzeum czy pobliski festiwal, jesienią grzybobranie, wizytę w teatrze, zimą narty i spacery, a wiosną karnawał i odwiedzanie lokalnych restauracji.
Słoń i jezdziec
Jeśli czytaliście Zakamarki marki Pawła Tkaczyka to znacie przypowieść o słońcu i jeźdźcy. Generalnie porównuje się nasza racjonalność do jeźdźcy. Przy pomocy różnych narzędzi steruje słoniem w wybranym kierunku. Słoń to nasze emocje, które mimo starań osoby kierujące idą w razie czego gdzie chcą. Nasze komunikaty marketingowe powinny docierać do obu ośrodków. Aby to łatwo zorganizować możemy wykorzystywać emocjonalne obrazy oraz dodawać do nich racjonalna treść.
Ten portal opiera się bardzo na treściach wizualnych. Powinny być bardzo osobiste – starajmy się więc nie korzystać z usług profesjonalnych fotografów czy katalogowych fotek oraz mogą inspirować i pokazywać pewien lifestyle. Dobrze jest obudowa je pewna historia, która mamy do przekazania.
- Umiejętnie korzystaj z hasztagow. Zwiększy to zasięg treści i pozwoli dotrzeć do nowych klientów.
- Bardzo dbaj o to, by zdjęcia były naprawdę ładne.
- Wchodź w interakcje z innym użytkownikami: komentuj, polubiaj i reportuj cudze treści.
Kryzysy – jak ich unikać?
Ostatnio mieliśmy kilka przykładów koszmarnej obsługi klienta – Willa Karpatia, Gościniec Graf – to oczywiście konkretne przykłady, ale niestety również pewna diagnoza branży. Wiele hoteli i pensjonatów nie traktuje mediów społecznościowych poważnie, to po pierwsze. Po drugie – hotele nie zbierają recenzji w sieci, wychodząc z założenia, że goście sami jakoś magicznie poczują potrzebę dzielenia się wrażeniami. A po trzecie – hotelarze nie angażują się w media społecznościowe. Jeśli nie masz czasu się tym zająć – zleć to dalej.
Jeśli jednak przydaży Ci się przykra sytuacja – hejt, negatywna recenzja, albo cokolwiek, co może prowadzić do kryzysu – zastosuj zasadę 8P.
Trudno w jednym artykule zebrać wszystkie elementy bytności w mediach społecznościowych, ale wypisałam tych kilka, na które trzeba zwrócić uwagę i gdzie wielu hotelarzy popełnia błędy. Social media hotelu mogą zarówno mu pomóc w rezerwacjach i sprzedaży usług, jak i bardzo zaszkodzić. Wszystko zależy od tego, czy się na tym znasz i wiesz co robisz. Jeśli nie – warto poprosić o pomoc.