Wiem, że nie jestem obiektywna. Jako prelegentka, osoba, która “skorzystała” na Social Media Convent 2014 (nie, żebym na 2013 też nie skorzystała 😉 nie będę brzmiała dla niektórych wiarygodnie. Ale pomijając moją ocenę możecie przeczytać o czym była mowa – najnowsze trendy związane z social media.
Social media convent to cykliczna impreza – w tym roku mieliśmy drugą edycję. Rok temu konferencja przeszła do historii pod nazwą najbardziej epickiej imprezy branżowej. Dziewczyny z Personal PR miały trudne zadanie – jak przynajmniej dotrzymać poziomem konwentowi z zeszłego roku, a może nawet przebić?
Prelegenci
Yuri Drabent, Michał Górecki, Michał Sadowski, Mateusz Belattaf, Hubert Tworkowski, Sebastian Bykowski (Press Service) – to tylko niektórzy z przemawiających ekspertów. Wśród gości specjalnych znaleźli się ambasador USA w Polsce – Stephen D. Mull czy Ali Jafari z Twittera. Na Social media convent 2014 mieliśmy kilka stałych mówców – powtórzył się Górecki, Sadowski czy Rafał Janik.
To, co bardzo lubię to dobór prawdziwych specjalistów zarówno w dziedzinie retoryki jak i danych tematów. Ograniczenie prezentacji produktowo-sprzedażowych do minimum daje gwarancje, że nie będziemy nudzili się na wykładach o tym w co kliknąć, żeby odpalić jakąś funkcję.
I nie piszę tego tylko dlatego, że sama byłam prelegentką 😉
Trendy
Social Media Convent 2014 to także świetne źródło informacji i trendów. Przedstawię kluczowe aspekty prelekcji i wnioski tej edycji:
- Mówiliśmy bardzo dużo o Twitterze. Nie tylko dlatego, że był z nami przedstawiciel tego portalu, ale również dlatego, że widać, że o Facebookupowiedziano juz dużo i również dlatego, że marketingowcy i klienci zwracają się w stronę nowych narzędzi
- Yuri zwrócił uwagę, że klienci coraz chętniej odchodzą od zdjęć ze stocków i uniwersalnych treści na rzecz autorskiego contentu. Jest to droższe rozwiązanie, ale lepiej angażuje fanów, pozwala się wyróżnić i daje przestrzeń na lepsze wyrażanie tonality marki niż gotówce z sieci. Przy okazji wywróżył, że spadnie znaczenie aplikacji na fanpage’ach, ponieważ coraz częściej korzystamy z Facebooka mobilnie (poza tym kto wchodzi na fanpage poza adminem? :P).
- Goo ogłosił, że bardzo wiele osób pracujących w social media nie powinno tego robić, ponieważ nie używają mózgu. Z jednej strony uczymy nasze dzieci, żeby mówiły proszę, dziękuję i przepraszam, ale kiedy dorastamy zapominamy o tym i marki nie potrafią stosować tych prostych zwrotów w swojej komunikacji. Należy też zadawać sobie pytanie: po co coś robimy. Zakładamy fanpage? Po co? Chcemy wzrostu liczby fanów – po co? Odpowiadając na te pytania mamy szansę planować nasze dzialnia bardziej z głową.
- Sadek, oprócz stanadrowego zaprezentowania Brand24, które z roku na rok wygląda coraz lepiej, opowiedział o dwóch ważnych trendach w monitoringu sieci. Po pierwsze wyszukiwanie obrazów. Juz nie tylko nasze zdjeciq na instagramie z podpisem przyciągną uwagę marketingowców, ale również te, posiadające produkt, logo czy iny element wizualny. Drugi aspekt to łączenie monitoringu z bazami CRM, czyli do zarządzania klientami. No i czekamy na włączenie geolokalizacji do akcji.
- Świetnie rozwija się Gdańsk, jeśli chodzi o media społecznościowe. Największy wzrost widać jeśli chodzi o Google+. Poza tym czy wiecie, że Gdańsk ma swoją listę na Spotify?
- Jestem ciekawa czy w Polsce przyjmie się trend dotyczący Twittera ze Stanów, czyli multiscreening z telewizorem. Ludzie oglądając seriale często w tym czasie tweetują. To ciekawa przestrzeń dla reklamodawców, żeby łączyć doświadczenie z reklam telewizyjnych z komunikacją na Twitterze właśnie – takie kombo daje 60% wzrost chęci zakupienia produktu. 3/4 użytkowników tego portalu korzysta z niego mobilnie. Mieliśmy też kilka przykładów fajnej komunikacji.
- Rafał Janik jak zwykle podał ciekawe dane o Twitterze. Mam nadzieję, że będę mogła podrzucić raport, a na razie – duże wzrosty, powoli dominacja dziennikarzy i polityków ustępuje wschodzącym gwiazdom Twittera typu Doda czy Honorata Skarbek.
- Niezłe plany dla Focus smarter analytics przedstawił Mateusz. Wśród planowanych funkcji, poza połączeniem naprawdę wielu użytecznych narzędzi jak Brand24, Sentione, Sotrender, jest również analiza np wykorzystywanych słów kluczowych w komunikacji. Głównym założeniem Focusa, poza tym, że ma być centrum informacji dla marek, jest to, aby dawać wskazówki optymalizacyjne. Trzymam kciuki 🙂
- Hubert opowiadał o obsłudze klienta. Podawał kilka znanych przykładów wpadek – czym zaskoczyło Cię Orange, czy Oreo (wracam do domu i…). Poza tym zwrócił uwagę na skrócenie czasu obsługi w sm – dla telekomów z 20 do ok 5 minut, dla banków z 10 godzin do ok 4. Wypunktował, że marki mają inny interes w obsłudze klienta niż sami klienci – marki chcą zapytań ofertowych i sprzedaży, a klienci końcowi często chcą pytać o cenę, szukają rzetelnych recenzji i rozwiązań problemów.
Przeczytajcie co o Social Media Convent 2014 napisano na Trójmiasto.pl
Jak się nie dać trollom?
Moja prezentacja z Social Media Convent 2014
Miałam też przyjemność prowadzić konkurs Social Media Super Star. Uczestnicy mieli jak najlepiej odpowiedzieć na trudne skargi klientów.
Afterparty
Żadne słowa nie oddadzą co dzieje się podczas imprezy, więc zostawię was z filmikiem 😉
Social media convent 2014
Organizacyjnie dziewczyny znowu dały radę. Wszystko było przygotowane – opaski, program, znaczki, tabliczki informacyjne i wszystko, co mogło pomóc w ogarnięciu się uczestnikom.
Lasse jako prowadzący rozgrzewał 160 osób obecnych na Social Media Convent 2014 (chyba więcej niż rok temu, co?). Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter jak zwykle super – wygodnie, przestrzennie, fajnie. Dużo monitorów, 3 przestrzenie do zjedzenia lunchu,
Było naprawdę super. Pomysł na zrobienie imprezy w garażu – zdecydowanie zaskakujący i patrząc na recenzje (nie zostałam na imprezie – choroba) bardzo dobry. Poza barem i dużą przestrzenią dziewczyny wynajęły też dmuchaną zjeżdżalnie (czy co-to-kolwiek było :P).
Personal PR – wielkie gratulacje, podziękowania i do zobaczenia za rok! Social media convent 2014 był równie epicki co ten rok temu 🙂
Social media convent 2014 statystyki
582 wspomnienia i ani jednego negatywnego. Głównie tweetowaliśmy, ale pojawiło się też trochę zdjęć i wideo. Około 40% wypowiedzi pozytywnych. 70% wypowiadających się to mężczyźni. Widać też kto z prelegentów wzbudził dużo emocji:
PS nie chcę nic mówić, ale SentiOne obciął słowo kluczowe Socialmemos, czyli nazwę użytkownika na Twitterze Michała Sadowskiego 😉 ale to pewnie wina mojej przeglądarki.
Przy okazji jest konkurs: http://konkurs.socialmediaconvent.pl/
A wam jak się podobało na Social Media Convent 2014 – jeśli byliście? A dla tych, co nie byli – co z wymienionej wiedzy i trendów wydaje wam się najciekawsze, najbardziej zaskakujące?