Organizujesz dużą konferencję albo mały wykład? A może koncert albo marsz w imię czegoś? Niezależnie od tego jaki jest cel i założenia Twojego wydarzenia – czy jest mały, czy wielki – są pewne zasady, które warto stosować, bo promowanie wydarzenia w social media to zbiór uniwersalnych zasad. Pomagają przyciągnąć publiczność, zwiększyć rangę wydarzenia oraz zachęcają sponsorów.
Bez strategii ani rusz
Najprostszym sposobem, żeby stracić widzów czy sponsorów jest chaotyczne spamowanie ludzi Twoim eventem gdzie popadnie. Aby tego uniknąć należy przygotować strategię, która jasno określi najważniejsze elementy promocyjne. Co więc powinno znaleźć się w takiej strategii?
Cel i konkurencja
Musisz sobie jasno określić cel swoich działań. Dla jednych to będzie pozyskanie publiczności, dla innych promocja wydarzenia dla zwiększenia jego rangi, dla jeszcze innych sposób na przyciągnięcie ciekawych prelegentów. Trudno robić dobre działania próbując osiągnąć wszystkie cele na raz. Postaraj się skupić na jednym dominującym. Przyjrzyj się również potencjalnej konkurencji, czyli podobnym wydarzeniom. Co robią dobrze? Za co ludzie ich chwalą? Co się mniej podoba, co można poprawić? I najważniejsze – czym Twoje wydarzenie wyróżnia się na tle innych?
Grupa docelowa
Zastanów się do kogo skierowane jest wydarzenie. Pomyśl również, do kogo chcesz dotrzeć przez internet, bo nie wszyscy będą do złapania przez social media. Wiedząc do kogo, zastanów się, co będzie dla nich interesujące: w jaki sposób się komunikować, jakie wartości przedstawiać i co może być dla nich atrakcyjne, by przyciągnąć na Twoje wydarzenie.
Komunikat i kanał
Kolejnym krokiem jest analiza, w którym kanale społecznościowym znajdziemy naszych odbiorców. Swój przekaz dostosowujemy do wybranego profilu społecznościowego. Inaczej będziemy się komunikować przez Twittera, inaczej przez Youtube. Na tych portalach, które wykorzystują hasztagi warto przygotować obowiązujące słowo do komunikacji. Są różne szkoły jaki hasztag wybrać, ale pamiętaj, że musi być prosty, zapamiętywalny i krótki.
Angażuj ludzi
Zaangażuj prelegentów, przecież im też zależy na widowni i zasięgu wydarzenia. Niech dzielą się informacjami dalej, a tych, którzy są otwarci na nietypowe akcje zaangażuj do filmów, performance’u czy jakichś kampanii. Ale nie zamykaj się też na zainteresowanych. Może ktoś jest stałym bywalcem? Może ktoś znany planuje uczestniczyć w wydarzeniu jako gość? Nadawanie wydarzeniu ludzkich twarzy zawsze pomaga w przyciągnięciu i generowaniu zainteresowania.
Wydarzenie
Promowanie wydarzenia to nie tylko działania przed samym eventem, ale również to, co robimy w trakcie. Warto zachęcać ludzi do interakcji w czasie trwania konferencji czy spotkania (ale również czasem koncertu czy performance’u) – z wykorzystaniem hasztagów. Aby ułatwić im działanie warto zadbać o darmowe WiFi. Dzięki temu możemy zachęcić do dyskutowania również w social media – komentowania, zadawania pytań czy publikowania najciekawszych momentów. Z jednej strony warto mieć administratora, który będzie czuwał nad tym co się dzieje, z drugiej sam będzie publikował soczyste informacje.
Żeby zwiększyć liczbę osób publikujących treści możesz zrobić dwie rzeczy: pokazać social stream z bieżącymi informacjami o tym, co się publikuje oraz zorganizować konkurs dla komentujących. Tych, którzy są bardzo aktywni zaproś do współpracy.
Mierz i analizuj
Zaleta wykorzystania hasztaga to też łatwość w monitorowaniu, czyli gromadzeniu, a co za tym idzie, w możliwościach analitycznych. Dzięki social media dowiesz się wielu rzeczy, których ludzie nie zdążą czy nie odważą się powiedzieć publicznie (na żywo). Który prelegent się podobał? Jakie problemy mieli, co chętnie komentowali? Aby robić coraz lepsze wydarzenia musisz wyciągać wnioski z poprzednich.
Przede wszystkim jednak staraj się dotrzeć do zainteresowanych osób. Wiara, że zapraszając na Facebookowe wydarzenie kogo popadnie zwiększymy magicznie zasięg naszego eventu to kpina. Spamowanie to najgorsza wizerunkowo rzecz, która możemy zrobić. Bo nikt nie lubi być atakowany niechcianą reklamą. Zamiast wysyłać do wszystkich wybierz odpowiednie osoby. One same zadbają o dalszą promocję…