Przygotowując strategię social media warto przemyśleć sobie persony. Kim są, jak je przygotować i na co warto zwracać uwagę? Mam dla Was kilka stosownych porad.
Oczywiście nie jest to pomysł nowy, w marketingu powstał w latach 90. ubiegłego wieku, ale do teraz niewiele osób wykorzystuje go w social media. Pora to zmienić, ponieważ jest to wartościowy pomocnik w walce o klienta.
Persony używane są też np. przy tworzeniu stron internetowych. Pomagają dostosować użyteczność do odbiorców. Pojawiają się również w HR przy procesie rekrutacji.
W social media persony służą do poprawy komunikacji z fanami. Mając spojrzenie klientocentryczne możemy lepiej wykorzystać zgromadzonych odbiorców. Współcześnie warto patrzeć oczami swoich odbiorców.
Jak tworzyć persony?
Po pierwsze – nie ma uniwersalnego schematu tworzenia persony. Zacznijmy jednak od uproszczonego podejścia do persony, czyli od kategoryzacji. Oto cztery podejścia do internautów.
Użytkowanie social media (WOMMA)
Nie korzystają praktycznie w ogóle z social media. Wykorzystuj inne formy marketingu, żeby do nich dotrzeć.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-location-arrow” icon_size=”32″ title=”Klikacze” pos=”top” title_text_typography=”” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″ desc_text_typography=”” notification=””]
Czytają, czasem coś polubią, skomentują, ale nie są zbytnio zaangażowani. Trzeba ich animować do działania.
[/bsf-info-box]
Niedawno założyli konto w social media. Potrzebują wsparcia i edukacji. Prawie nieaktywni.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-retweet” icon_size=”32″ title=”Aktywni” pos=”top” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″]
Lubią się dzielić, pisać i korzystają z social media często. Aby podtrzymać ich zainteresowanie trzeba pracować nad odpowiednimi treściami.
[/bsf-info-box]
Konsumują, ale nie angażują się. Zdecydowana większość internautów.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-star” icon_size=”32″ title=”Gwiazdy” pos=”top” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″]
Nie tylko korzystają aktywnie z social media, ale chętnie wiążą się emocjonalnie z markami. Warto o nich dbać.
[/bsf-info-box]
Ich celem w social media jest utrzymać i tworzyć relacje. Angażują się, rozmawiają, głównie z najbliższymi.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-briefcase” icon_size=”32″ title=”Profesjonaliści” pos=”top” title_text_typography=”” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″ desc_text_typography=”” notification=””]
Social media są dla nich sposobem budowania marki. Dzielą się treściami pracowymi, komentarzami eksperckimi itd.
[/bsf-info-box]
Lubią dzielić się swoim życiem. Możesz to wykorzystać zachęcając do dzielenia się doświadczeniami z produktem/usługą.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-edit” icon_size=”32″ title=”Twórcy” pos=”top” title_text_typography=”” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″ desc_text_typography=”” notification=””]
Publikują to, co stworzyli. Wyrażają siebie pisząc, rysując, robiąc zdjęcia itd. Lubią się rozwijać i szukają treści edukacyjnych.
[/bsf-info-box]
Umieść np. ankietę na swojej stronie www.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-signal” icon_size=”32″ title=”Kup dane” pos=”top” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″]
Część danych można zakupić z innych źródeł.
[/bsf-info-box]
Gromadź informacje od sprzedawców, obsługi klienta itd.
[/bsf-info-box][bsf-info-box icon=”Defaults-question-sign” icon_size=”32″ title=”Pytaj” pos=”top” title_font_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”20″]
O część danych warto zapytać klientów.
[/bsf-info-box]
Przeglądaj fora, analizuj zachowania, wyszukuj słowa kluczowe.
[/bsf-info-box]
Komunikacja oscyluje wokół rozwiązań dla klientów.
[/bsf-info-box]
Tworzysz treści związane z zainteresowaniami odbiorców angażując ich i zaciekawiając.
[/bsf-info-box]
Każda branża czy grupa ma punkty bólu czyli przestrzenie wymagające rozwiązania. Rozumienie problemów tworzy więź zaangażowania.
[/bsf-info-box]
Mając kategorie możesz zacząć spisywać co wiesz o swoich klientach. W ten sposób tworzy się persony. Rozumiejąc emocje i potrzeby odbiorców możesz komunikować się dużo skuteczniej.