Po raz pierwszy poznałam Michała wieki temu na Czwartku Social Media w Warszawie. Potem była moja prelekcja na Czwartku (pierwsza prezentacja, że będą kryzysy), School of New Media… przez te lata Michał zaprezentował się jako kompetentny specjalista. Co poleci do czytania?
Malcolm Gladwell “The Tipping Point”
Klasyczna już pozycja w literaturze marketingowej, ale w doskonały sposób pokazuje działanie mechanizmów rozprzestrzeniania się informacji. Gladwell w ciekawy sposób przedstawia różne typy postaci w społeczeństwie konsumpcyjnym i ich rolę w komunikacji idei. Warto przeczytać, żeby nie zapomnieć o tym, co leży u podstaw sukcesu takich zjawisk jak memy czy virale.
Erving Goffman “Człowiek w teatrze życia codziennego”
Jedna z ulubionych książek każdego niemal studenta socjologii, bo poza teatralną metaforą, obrazującą ludzkie zachowania w społeczeństwie, jest po prostu bardzo przyjemną lekturą. Goffman wyjaśnia wszystko to, co trudno jest dostrzec na pierwszy rzut oka, ale co wiele osób gdzieś podskórnie czuje: dlaczego prezentujemy się tak a nie inaczej, jakie pozy i postawy przyjmujemy, jak kreujemy swój wizerunek, jak opinie innych wpływają na nasze zachowania. I znacznie, znacznie więcej. Świetna podstawa dla wszystkich, którzy zamierzają zawodowo zajmować się mediami społecznościowymi – dzięki Goffmanowi poznamy wiele mechanizmów rządzących ludzkimi zachowaniami. Nie jest to stricte książka o marketingu, ale moim zdaniem powinna być wykładana w każdej szkole reklamy.
Jerremy Rifkin “Wiek dostępu”
Książka z przełomu wieków, jednak dziś wyjątkowo aktualna, przynajmniej w wielu tezach w niej stawianych. W niejednym punkcie Rifkin zdaje się przewidywać wręcz dzisiejsze trendy. Autor opisuje jak dostęp do informacji i rozrywki zaczyna być ważniejszy od posiadania dóbr, jak zmienia się postrzeganie bogactwa i władzy we współczesnym społeczeństwie. Pisze o relacji klienta z korporacjami, o mechanizmach komercjalizacji tych sfer życia, które kiedyś były od komercji wolne. Książka przyda się osobom, które chcą zrozumieć jak dziś działają globalne marki i z czego bierze się ich siła. Z Rifkinem w wielu punktach można się nie zgadzać, jednak to fascynująca i bardzo przydatna dla marketingowca lektura.
Michał Sławiński – absolwent polityki społecznej UW i niedoszły absolwent stosowanych nauk społecznych, w branży internetowej od 2004 roku. Zaczynał od własnego portalu kulturalnego. Od ponad 7 lat zajmuje się mediami społecznościowymi w agencjach – od community managementu, aż po poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań wspierających szerokie działania reklamowe, czym obecnie zajmuje się w K2. Pracował z takimi markami jak Amnesty International, AXA, Bahlsen, Castorama, Coty, Grant’s, Heineken, Hyundai, Intel, PARP, Pekao SA, PKP, Raiffeisen Bank, Unilever, Warka czy WSiP. Od ponad 4 lat organizuje i rozwija w całej Polsce największe cykliczne spotkania branży mediów społecznościowych – Czwartki Social Media. Poza tym w ramach School of New Media zajmuje się szkoleniami z zakresu nowych mediów, a na blogu Sex in Ads opisuje reklamy zawierające treści o charakterze seksualnym. Prywatnie miłośnik m.in. dobrego piwa, Hiszpanii, piłki nożnej, dobrej książki, Vespy i społecznych aspektów rozwoju miast.
Znacie te książki? Podzielcie się swoimi opiniami. I sugestiami kogo powinnam zaprosić do podzielenia się swoimi lekturami 🙂