Jason Falls i Erik Deckers są przedstawicielami czegoś, co nazwałabym drugą falą social media w biznesie. Pierwsza fala to entuzjaści, którzy dostrzegali głównie potencjał społecznościowy. Druga fala to ludzie szukający zwrotu z inwestycji – nie tylko w postaci ROI.
Książkę, wydaną w Polsce przez Onepress, podzielono na trzy główne rozdziały: społecznościowy, przygotowanie do działania oraz działania. W ramach działań mamy siedem obszarów:
- budowanie świadomości marki
- ochrona reputacji marki
- poprawa public relations
- tworzenie własnej społeczności
- poprawa jakości obsługi klienta
- uproszczenie prac badawczo-rozwojowych
- podniesienie liczby potencjalnych klientów i poprawa wyników sprzedaży
Każda z tych sekcji jest szczegółowo omówiona. Wyjaśnione jest jak można wykorzystać media społecznościowe do oszczędzania, generowania zysków lub pracy nad firmą. Choć wydają się to dość oczywiste kwestie – nigdy wcześniej nie spotkałam się z takim ujęciem.
Panowie, jako wieloletni praktycy, pokazują wiele przykładów amerykańskich marek. Ponieważ zajmują się strategią, ich podejście cechuje bardzo dobre uporządkowanie i skupienie na podejściu całościowym.
Jest to zdecydowanie lektura dla osób na początku swojej przygody z social media – może pomóc uniknąć kilku podstawowych błędów spotykanych u osób, które związały się za bardzo z pierwszą falą. Jest to solidna dawka wiedzy zaoferowana w przystępnej formie. Prawie 300 stron trzyma poziom, choć stylem amerykańskim wiele kwestii powtarza się na kartach po parę razy – głównie celem lepszego zapamiętania.
Jest też kilka wartościowych fragmentów o obsłudze klienta – wielu markom może się przydać odświeżenie i zrozumienie pewnych kwestii. Takie rozdziały mogą poczytać nie tylko social mediowcy, ale także pracownicy innych działów.
Spotkałam się też z fragmentem, który zjeżył mi włosy na głowie.
Poza tym historia mówi nam, że nawet osobę z niskim wynikiem Klout ktoś może kochać i ktoś może jej ufać.
Ale zakładam, że to tylko niefortunny fragment, a nie rzeczywiste rozumienie przez nich świata.
Generalnie książkę polecam. Dobrze się czyta, trochę ciekawych przykładów, nie za dużo populizmu. Nie odkryłam z nimi Ameryki, ale udało mi się uporządkować kilka rzeczy i zwrócili moją uwagę na sprawy, które mogłyby mi umknąć.
Liczba fiszek na zdjęciu pokazuje, że znalazłam kilka ciekawych fragmentów. Tylko pomarańczowe, bo zielone i różowe należą już do kolejnej książki, którą zamierzam zrecenzować już niedługo.
- Zwiększ swój udział w rynku
- Poznaj siłę własnej marki
- Czerp konkretne zyski
Strategie nie dla harcerzyków!
Jeszcze kilka lat temu marketing w mediach społecznościowych był jak bułka z masłem. Dziś do tego zestawu trzeba dorzucić kilka specjałów, by zwrócić uwagę odbiorców i uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, ale ten wysiłek nadal się opłaca!
Odpowiednia strategia i umiejętność określenia konkretnych celów, zastosowanie dyscypliny biznesowej i sprawdzonych wzorów zachowań to tylko kilka prostych zasad na Twojej nowej drodze wprost do domów i serc klientów.
- Poznaj szczegółowo techniki zwiększania sprzedaży, zysków, udziału w rynku i skuteczności.
- Ucz się na konkretnych przykładach budowania świadomości marki, obsługi klienta i zarządzania reputacją.
- Dowiedz się, jak wykorzystać media społecznościowe, by zapewnić klientom genialną obsługę, i jak zgromadzić masę klientów naprawdę zainteresowanych kupnem.
- Zapoznaj się z faktami, danymi statystycznymi, przykładami z życia – i stosuj solidne kryteria ich oceny.
Jason Falls jest szefem Social Media Explorer z Louisville, firmy, która świadczy strategiczne usługi konsultingowe w dziedzinie marketingu społecznościowego, marketingu cyfrowego oraz public relations dla średnich i dużych przedsiębiorstw.
Erik Deckers jest właścicielem i wicedyrektorem kreatywnym Professional Blog Service w Indianapolis, firmy, która zajmuje się doradztwem w zakresie zarządzania treścią i polityką działania klientów w mediach społecznościowych. W ciągu ostatnich siedemnastu lat pracował w marketingu, sprzedaży, działach PR i komunikacji kryzysowej.
[/bsf-info-box]
Czytaliście “Media społecznościowe bez ściemy”? Podobała się Wam?