Strategia firmy jest jednym z kluczowych elementów zarządzania nią. W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego warto o nią zadbać, nawet jeśli posiadana przez nas firma jest stosunkowo niewielka.
O strategii w znaczeniu militarnym i ekonomicznym napisano wiele książek i publikacji naukowych. Mimo tego strategia podobnie jak wiele innych skomplikowanych terminów – nie doczekała się jednej uniwersalnej definicji. Samo słowo strategia wywodzi się od słów “stratós”, czyli “armia”, natomiast “ágein” oznacza “dowodzić”. W pierwotnej wersji utożsamiane było jedynie ze sztuką wojenną. “Strategós” oznaczało przewodzenie armii i tworzenie koncepcji walki. Wodzowie w zamierzchłych czasach zajmowali się nie tylko ruchami wojsk, lecz odpowiadali także między innymi za: stosunki dyplomatyczne, zaopatrzenie wojsk.
Jednakże, dla nas wystarczy wiedza, że strategia firmy to program ogólny działalności przedsiębiorstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału produkcyjnego i zasobów dla osiągnięcia zamierzonych celów.
Dlaczego warto stworzyć strategię firmy?
Eksperci podkreślają, że to właśnie strategia biznesowa ma kluczowe znaczenie w działalności danego przedsiębiorstwa. Dokładnie przemyślana strategia działania pozwala naszej firmie wykorzystać jej mocne strony i stać się najlepszą firmą w swojej dziedzinie. Dzięki spójnej strategii biznesowej nasze przedsiębiorstwo ma szansę uzyskać przewagę nad konkurencją oraz osiągnąć określone na samym początku cele działania.
Dodatkowo taka strategia daje nam wewnętrzny spokój podczas prowadzenia firmy oraz ukierunkowuje nas na drogę, prowadząca do sukcesu naszego przedsiębiorstwa.
Z jakich elementów powinna składać się podstawowa strategia firmy?
Skoro zdecydowaliśmy się na napisanie strategii biznesowej, musimy się teraz zastanowić co w niej umieścić, żeby wszystko miało „ręce i nogi”. Zacznijmy od samego rdzenia, czyli działalności podstawowej. Składa się ona z takich elementów jak:
logistyka wejściowa, czyli zarządzanie zakupami oraz procesami logistycznymi, dotyczącymi surowców oraz innych materiałów niezbędnych w procesie wytwórczym zarówno produktów, jak i usług;
procesy operacyjne, czyli ogół aktywności przedsiębiorstwa, mających na celu wytworzenie produktów lub usług;
logistyka wyjściowa, czyli zarządzanie procesami logistycznymi transportu gotowych wyrobów lub usług do odbiorcy;
sprzedaż i marketing, obejmujące wszelkie działania mające na celu pozyskanie nowych oraz utrzymanie zdobytych już klientów;
usługi, czyli troska o zapewnienie należytego serwisu posprzedażowego oraz inne elementy mające na celu oferowanie swoich kompetencji przez firmę;
Te wszystkie elementy powinny być zawarte w naszej strategii firmowej. Dodatkowo dobrze by było, gdyby nasz plan biznesowy zawierał także elementy działalności pomocniczej, takie jak administracja czy zarządzanie zasobami ludzkimi umożliwiają prowadzenie działalności od strony formalno-prawnej oraz technologicznej (zaopatrzenie i rozwój technologii).
Świetnym przykładem strategii biznesowej zawierającej wszystkie wymienione przez nas obszary i nie tylko, jest strategia firmy na blogu Harbingers.io.
Jakie cechy powinna mieć dobra strategia firmy?
Aby strategia mogła spełnić swoje zadania, bardzo ważne jest to , aby opracować ją j zgodnie z pewnymi zasadami. Po pierwsze, należy unikać komplikowania: im strategia naszej firmy będzie prostsza, tym łatwiej będzie nam ją zrealizować. Równie ważna jest spójność strategii – i to zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna. Dzięki niej, wszelkie działania firmy mają większe szanse na odniesienie sukcesu.
Najczęstsze błędy popełniane podczas budowania strategii biznesowej
Budowanie strategii biznesowej odbywa się zazwyczaj wewnątrz firmy. Nie jest to jednak zawsze proces prosty i przyjemny. Dlatego pamiętajmy, aby kierować się tymi trzema zasadami:
- prostota
- wewnętrzna spójność
- zewnętrzna spójność.