Posiadanie recenzji jest ważne. Zwiększają sprzedaż, budują wiarygodność i pomagają w razie kryzysu. Problem tkwi jednak w ich pozyskiwaniu. Jak to robić, żeby skutecznie pozyskiwać recenzje i mieć ich coraz więcej?
1. Zapytaj klienta, czy byłby tak miły i zostawił recenzje. Masz maila, nr telefonu albo widzisz go na żywo.
Pamiętaj też o tym, żeby maksymalnie ułatwić ten proces. Dodaj link, napisz w kilku słowach, na co może zwrócić uwagę (np. jakość produktu, szybkość wykonania usługi). Dwa główne powody, dlaczego ludziom się nie chce zostawiać recenzji to trudność w zostawianiu (a gdzie, a jak, a to trzeba poszukać) oraz brak pomysłu co napisać. I nie proś o zostawianie w wielu miejscach. Zdecyduj się na jedno. Jeśli koniecznie chcesz mieć w kilku miejscach – staraj się importować je (np. z Google Rewievs, te z mapy, na stronę www itd.)
2. Poproś o recenzje wprost: w poście na fanpage, w mailu, w podziękowaniu za wizytę
Chwyt marketingowy? Bardzo prosty. Ludzie zostawiają recenzje, jeśli uznają, że to, co oferujesz jest wyjątkowe. Wniosek stąd prosty – jeśli robisz tylko dobrą robotę, to nikt Cię nie pochwali.
Przykład: ludzie rzadko zostawiają recenzje w knajpach, gdzie zjedli dobre jedzenie. Ale jeśli coś ich zaskoczyło, obsługa była super albo mega miło spędzili czas – zostawią recenzję.
Musisz wzbudzić emocje, bo za przeciętność recenzji nie ma.
(tak samo działają emocje negatywne – wkurzeni ludzie chętniej recenzują)
3. Przypomnij, jeśli klient nie wystawił opinii: mail, sms; miej naklejki w punkcie, ulotki albo dopisek w karcie menu czy na stronie www.
Zobacz jak robi to Allegro czy Booking.com
4. Zaoferuj unikalną rzecz za recenzję; zazwyczaj zniżka na kolejną usługę/zakup; pamiętaj, że dla niektórych to przekupstwo
5. Pokazuj opinie, które masz, na stronie, na fanpage, chwal się nimi, udostępniaj, eksponuj; to zwiększy wartość napisanych recenzji i zmotywuje inne osoby, które też będą chciały być na świeczniku
6. Dziękuj za każdą napisaną opinię; mały gest, a cieszy. Ludzie chętniej zostawią opinie, jeśli zobaczą, że reagujesz na te, które są. Reaguj też na te negatywne!
7. Rób przysługę, w zamian za opinię; nie mówię o oferowaniu usługi czy produktu za darmo, ale np. dodaj baterie do sprzętu, odpowiedz na pytanie klienta, zamiast naliczać mu konsultacje itp.
8. Zależy Ci bardziej na informacji od klientów niż na gwiazdkach w Google czy poleceniu na Facebooku? Możesz wysłać klientom ankietę (lub podstawić wersję drukowaną)
9. Chcesz recenzje ze zdjęciami? Dla restauracji – zadbaj o oświetlenie. Dla sklepu – zadbaj o ciekawe opakowanie i doświadczenie unbxingu. I napisz wprost, że zachęcasz do zostawienia fotki.
A wy macie swoje sprawdzone sposoby na recenzję?