• Monika Czaplicka
  • Kalkulator ROAS
  • Social survival podcast
  • Subskrypcja
Wobuzz Monika Czaplicka
  • start
  • Reklamy
  • Social
    • All
    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedin
    • TikTok
    • Twitter
    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Moje konto na Facebooku jest atakowane

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    social media dla prawnika

    Social media dla prawnika

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    reklamy social media

    8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

    Fomo trendy social media

    5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

    Trending Tags

      • Facebook
      • Live
      • Instagram
      • Linkedin
      • TikTok
      • Twitter/X
      • Narzędzia
        • All
        • Monitoring
        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        tani hosting

        Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Google Analytics w handlu elektronicznym

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Jak optymalizować swoją stronę www?

        Monitoring sieci – co daje?

        Monitoring sieci – co daje?

        Trending Tags

        • Monitoring
      • Strategia
        • All
        • Influencer
        • Inkluzywny
        • Kryzysy
        • Obsługa klienta
        • Reputacja
        • Sprzedaż
        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        social media dla prawnika

        Social media dla prawnika

        Jak moderować homofobię w sieci?

        Jak moderować homofobię w sieci?

        ecommerce

        Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

        4529103

        Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Parada LGBTQ

        Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

        para jednopłciowa

        Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

        Trending Tags

          • Influencer
          • Kryzysy
          • Hejt
          • Reputacja
          • Sprzedaż
          • ecommerce
          • Konkursy
          • Zapytaj Czaplicką
        • Inkluzywny
        No Result
        View All Result
        • start
        • Reklamy
        • Social
          • All
          • Facebook
          • Instagram
          • Linkedin
          • TikTok
          • Twitter
          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Moje konto na Facebooku jest atakowane

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          social media dla prawnika

          Social media dla prawnika

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          reklamy social media

          8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

          Fomo trendy social media

          5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

          Trending Tags

            • Facebook
            • Live
            • Instagram
            • Linkedin
            • TikTok
            • Twitter/X
            • Narzędzia
              • All
              • Monitoring
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              tani hosting

              Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Google Analytics w handlu elektronicznym

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Jak optymalizować swoją stronę www?

              Monitoring sieci – co daje?

              Monitoring sieci – co daje?

              Trending Tags

              • Monitoring
            • Strategia
              • All
              • Influencer
              • Inkluzywny
              • Kryzysy
              • Obsługa klienta
              • Reputacja
              • Sprzedaż
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              social media dla prawnika

              Social media dla prawnika

              Jak moderować homofobię w sieci?

              Jak moderować homofobię w sieci?

              ecommerce

              Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

              4529103

              Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Parada LGBTQ

              Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

              para jednopłciowa

              Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

              Trending Tags

                • Influencer
                • Kryzysy
                • Hejt
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                • ecommerce
                • Konkursy
                • Zapytaj Czaplicką
              • Inkluzywny
              No Result
              View All Result
              Wobuzz Monika Czaplicka
              No Result
              View All Result
              Home Strategia Sprzedaż ecommerce

              Jak obliczyć akceptowalny poziom kosztu pozyskania klienta (CAC)?

              Monika Czaplicka by Monika Czaplicka
              2023-09-16
              in ecommerce, Reklamy, Sprzedaż
              0
              61
              SHARES
              339
              VIEWS
              FacebookTwitterLinkedIn

              Masz sklep internetowy (albo SAAS), inwestujesz w reklamę na Facebooku i Instagramie, czasem zastanawiasz się, czy kwoty, które płacisz mają sens. Widzisz, że reklamy przynoszą Ci pewien przychód, ale nie wiesz, czy nie przepłacasz. Porozmawiamy o tym, skąd wiedzieć, jaki powinien być Twój koszt pozyskania klienta i inne ważne wskaźniki.

              Zaczniemy od definicji.

              Spis treści

              • Czym się różni przychód od dochodu?
              • LTV, czyli Lifetime Value – wartość pieniężna klienta.
              • ARPU – average revenue per user – średni dochód z klienta
              • Czym w takim razie różni się LTV od ARPU?
              • AOV – average order value – średnia wartość zamówienia
              • Jak policzyć CAC – customer acquisition cost – koszt pozyskania klienta?
              • Nie każdy klient wart jest tyle samo
              • Optymalizuj swoje reklamy ze względu na koszty
              • Jak wdrożyć tę wiedzę w swoim sklepie czy startupie?

              Czym się różni przychód od dochodu?

              Dochód to przychód minus koszty. Przychód to wszystkie pieniądze, które uzyskujemy. Kiedy odejmiemy koszty zakupu towaru czy vat mamy dochód.

              LTV, czyli Lifetime Value – wartość pieniężna klienta.

              Jakkolwiek brutalnie by to nie zabrzmiało, każdy klient jest dla nas pewną pulą pieniędzy. Jeśli sprzedajemy dostęp do narzędzia musimy policzyć abonament oraz liczbę miesięcy, którą klient z nami jest. Trzeba znać wskaźnik retencji.

              Przykład

              Nasze narzędzie kosztuje 50 zł miesięcznie i przeciętnie ludzie korzystają z niego przez rok mamy jest 12 x 50= 600 zł. Obliczanie LTV

              W przypadku sklepów internetowe sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, ponieważ musimy policzyć zarówno wartość koszyka zakupowego, częstotliwość zakupów oraz to, jak długo klient robi u nas zakupy.

              Przykład

              Jeśli klienci kupują u nas produkty za 100 zł średnio raz na kwartał i dokonują zakupów przez 3 lata mamy więc 400 zł rocznie przez 3 lata = 1200 zł. Obliczanie LTV

              ARPU – average revenue per user – średni dochód z klienta

              Ten wskaźnik mówi nam o tym, ile przeciętnie przynosi nam 1 klient.

              Dzielimy dochód naszej firmy przez liczbę naszych klientów. Dochód, czyli to ile zarabiamy już po odjęciu kosztów.

              Przykład

              Firma zarabia 10 000 zł miesięcznie, ma 2000 zł kosztów, więc jej dowód do 8000. Tę liczbę dzielimy przez 100 klientów, których mamy – otrzymujemy wartość 800 zł. ARPU

              Wskaźnik ARPU można liczyć w różnych interwałach czasowych.

              Czym w takim razie różni się LTV od ARPU?

              Po pierwsze, średni dochód klienta ARPU liczony jest w ujęciu miesięcznym, w czasie kiedy wartość klienta LTV dotyczy całego życia klienta w ujęciu naszego biznesu.

              Po drugie, wartość klienta LTV mierzymy przychodami, czyli tym, co klient nam płaci (w tym są koszty, podatki itd.), ARPU ma średnią wartość dochodu – liczymy na dochodach, czyli po odjęciu kosztów.

              Jeśli pomnożymy średnią wartość dochodu ARPU przez liczbę miesięcy, którą klienci z nami są i dodamy koszty powinniśmy otrzymać wartość klienta LTV.

              Jeśli znamy ARPU oraz wiemy ilu mamy nowych klientów i ilu stracimy, możemy całkiem nieźle przewidywać nasza przychody w ciągu najbliższych miesięcy, co również wpływa na nasze budżetowanie marketingowe.

              AOV – average order value – średnia wartość zamówienia

              Aby obliczyć wartość klienta, potrzebujemy średniej wartości koszyka zakupowego lub subskrypcji, którą nam płaci.

              Przykład

              Jeśli mamy trzy plany subskrypcyjne: 20, 50 i 100 zł, musimy policzyć ile miesięcznie mamy użytkowników każdego z tych planów.

              100 klientów za 20 zł przynosi nam 2000 zł przychodu, 50 klientów za 50 zł przynosi nam 2500 zł przychodu, a 10 klientów planu za 100 zl – 1000 zl. 5500 zl (suma przychodów) dzielimy przez 160 klientów, co daje nam około 34 zł.

              W przypadku sklepu internetowego możemy zsumować wszystkie koszyki zakupowe w ciągu, na przykład, miesiąca i podzielić przez liczbę zamówień. Uczulam, że przez liczbę zamówienia, a nie przez klientów, ponieważ liczą się zamówienia, nawet jeśli ten sam klient dokonał więcej niż jednego zakupu.

              Przykład

              Klienci w naszym sklepie zrobili zakupy za 15000 zł składając 150 zamówień, co daje nam średnią wartość zamówienia 100 zł. Tutaj znowu liczymy nasze przychody (z kosztami), nie nasze dochody.

              Jak policzyć CAC – customer acquisition cost – koszt pozyskania klienta?

              CAC możemy liczyć na kilka sposobów:

              • AOV pomnożona przez marżę. Marża, czyli nasz dochód na każdym produkcie. Jeśli średnia wartość zamówienia wynosi 100 zł, a marża 10% (czyli do każdego produktu, który kupimy doliczamy 10% i za taką cenę sprzedajemy), to koszt pozyskania klienta, na które możemy się zgodzić to 10 zł. Warto jednak pamiętać, że to obliczenia dotyczące zamówień, a nie dochodu, więc jeśli nasi klienci robię częściej zamówienia to warto inaczej to obliczyć.
              • Możemy obliczyć dochód z klienta (APRU) na miesiąc i wyliczyć z tego pewien procent, który chcemy przeznaczyć na marketing. Jeśli średnia wartość to 100 zł na miesiąc na klienta i uznamy, że chcemy przeznaczyć 10% z tego na marketing to będzie to 10 zł. Warto jednak zauważyć, że licząc w ten sposób, patrzymy tylko na miesięczny dochód.
              • Możemy też wziąć, na przykład, 10% z wartości klienta (LTV) na nasz marketing. Jeśli nasz klient w ciągu trzech lat robi zakupy za 1500 zł, możemy przeznaczyć aż 150 zł na jego pozyskanie. Z jednej strony, jest to najbardziej prawidłowy sposób patrzenia na klienta, ponieważ klient będzie nam przynosił dochód w perspektywie iluś miesięcy czy lat. Z drugiej jednak strony, jest to ryzykowne, ponieważ możemy inwestować całkiem spore kwoty w pozyskiwanie klientów, które będą nam się zwracały dopiero po iluś miesiącach. Jeśli, na przykład, klienci robią zakupy rzadko, może się okazać, że wydajemy jakąś kwotę na pozyskanie klienta, a zwrot z inwestycji będzie dopiero za pół roku czy rok. Dla wielu firm może być to bardzo trudne, jeśli chodzi o ich płynność finansową.

              Nie każdy klient wart jest tyle samo

              Niektórzy klienci kupuję często niewiele. Inni rzadko, ale dużo. Są oczywiście ci, którzy kupują tylko raz i ci, którzy kupują często dużo lub ci, którzy kupują rzadko mało.

              Nie powinniśmy traktować wszystkich klientów tak samo. To nie znaczy, że któryś mamy lepiej obsługiwać, tylko bardziej pytanie brzmi: na których możemy wydać więcej pieniędzy, żeby ich pozyskać.

              Jeśli będziemy płacić taką samą kwotę za wszystkich klientów, to wasza firma nie będzie prosperowała w prawidłowy sposób.

              Aby skutecznie określić, którzy klienci są dla nas wartościowi możemy wykorzystać analizę RFM.

              Zadaniem jest przeniesienie naszej analizy do reklam, ponieważ fakt, że identyfikujemy dobrze płacących klientów nie oznacza, że wiemy, jak zrobić na nich reklamy.

              Na szczęście dla nas Facebook nam chętnie pomoże.

              Optymalizuj swoje reklamy ze względu na koszty

              Jeśli macie zainstalowany piksel konwersji, który ma określone zdarzenie, jakim jest konwersja, macie możliwość optymalizowania swoich reklam z celem konwersja ze względu na wartość zakupów.

              Nie jest to jednak opcja dostępna od razu — trzeba spełnić kilka warunków:

              • Mieć zainstalowany na stronie piksel konwersji, który mierzy konwersję
              • Twój piksel musi zarejestrować przynajmniej 100 różnych transakcji
              • W ciągu siedmiu dni musisz mieć przynajmniej 10 różnych transakcji z różnymi wartościami
              • Musi minąć przynajmniej tydzień od momentu zaistnienia tych wszystkich warunków

              Dopiero wtedy, w Twojej zakładce zestawów reklam przy kampanii z celem na konwersję, obok optymalizacji na konwersję, zasięg, wyświetlenia i tak dalej pojawi się optymalizacja ze względu na wartość klientów.

              Dzięki temu Facebook będzie mógł nie tylko starać się znaleźć klientów dla naszej firmy, ale również wybierać tych, którzy są dla nas najbardziej wartościowi.

              Zastanów się: czy wolisz płacić 5 zł za pozyskanie klienta, który przyniesie Ci 50 zł dochodu czy wolisz zapłacić 50 zł za takiego, który przyniesie Ci 1500 zł?

              Zazwyczaj, intuicyjnie, preferujemy niższe koszty i niższe zarobki.

              Warto jednak policzyć nasz ROAS (zwrot z inwestycji reklamowej).

              50/5 daje roas 10. 1500/50 daje roas 30.

              Innymi słowy, pozyskując klienta za 5 zł, który zapłaci nam 50 zł możemy takich klientów mieć 10. W drugim przypadku – 30.

              Może się absolutnie opłacać, zapłacić więcej za pozyskanie klienta po to, aby pozyskać dużo bardziej wartościowego klienta.

              Aby jednak to zrobić, Facebook musi być w stanie odróżnić naszych klientów wedle ich wartości.

              Co więcej, Facebook nie tylko segmentuje naszych klientów odnośnie do ich wartości, ale uwzględnia również częstotliwość zakupów, a także odróżnia czas od ostatniego zakupu, nadając inną wartość osobom, które kupiły od nas ostatnio.

              Krótko mówiąc — Facebook dokonuje za nas analizy RFM.

              Jak wdrożyć tę wiedzę w swoim sklepie czy startupie?

              Pamiętaj, że wykorzystanie optymalizacji ze względu na wartość nie powoduje, że nie musisz robić lejka sprzedażowego.

              Nadal musisz prowadzić kampanie, w których będziesz informować ludzi czym się zajmujesz budując zasięg, angażować w swoje treści, potem kierować ruch na stronę, a dopiero na końcu optymalizować pod zakup.

              Zanim wdrożysz optymalizację ze względu na wartość musisz osiągnąć stosowne pułapy zarówno ilości transakcji, jak i ich różnorodności (patrz wyżej). Początkowo więc będziesz kierować swoje kampanie na zwykłą konwersję z naciskiem (optymalizacją) na konwersje. Dopiero, prawdopodobnie, po kilku czy kilkunastu miesiącach będziesz mieć możliwość przejścia na bardziej zaawansowaną analitykę i optymalizację.

              Każda firma chce zarabiać, ale tylko niektóre wiedzą, jak robić to najlepiej, bo nie chodzi o to, żeby mieć dużo klientów, tylko chodzi o to, żeby mieć dobrych klientów. Czasem koszt pozyskania takich dobrych klientów będzie wyższy niż wartość, do której przeciętnie jesteście przyzwyczajeni, ale bardzo często się to opłaci. Musicie pamiętać o tym, aby patrzeć na całościową wartość klienta dla waszej firmy (LTV) oraz starać się pozyskiwać tych, którzy przynoszą największy zysk (również z odpowiednią częstotliwością i regularnością zakupów). To dlatego też Facebook patrzę na analizę RFM — aby wyszukiwać nie tylko dobrze płacących klientów, ale tych, którzy robią to w odpowiednich interwałach.

              To, ile powinien kosztować wasz klient zależy od tego, ile od was kupuje, jak często to robi, jak kosztowny jest w utrzymaniu oraz jak dalece możecie sobie pozwolić.

              Żadne analizy nie mają sensu, jeśli nie macie odpowiedniej płynności finansowej, która pozwoli wam na inwestowanie w klientów.

              Tags: AOVAPRUCACecommerceFacebookInstagramLTVoptymalizacjareklamyRFMROASSAASUdemy

              Zapisz się na powiadomienia nowych postów. Nie trać fajnych treści:

              Wypisz się
              Subscribe
              Login
              Powiadom o
              guest
              guest
              0 komentarzy
              Inline Feedbacks
              View all comments

              Kategorie

              Zapisz się na podcast

              Google Podcastsby EmailRSSMore Subscribe Options
              MonikaCzaplicka.pl logo
              MonikaCzaplicka.pl logo

              Wobuzz Monika Czaplicka – blog monikaczaplicka.pl to miejsce, gdzie znajdziesz masę wiedzy od Moniki Czaplickiej o social mediach, case study, jedyne źródło wiedzy o kryzysach i poradniki radzenia sobie z hejtem. To także przestrzeń poradnikowa o reklamach na Facebooku oraz o social sellingu. Zapraszam do lektury!

              Kategorie

              • Konkursy
              • Narzędzia
                • Monitoring
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
              • Zapytaj Czaplicką

              Tagi

              Capcut Chat GPT-4 Content marketing CSR E-mail marketing ecommerce Empik Facebook fanpage grafika influencer marketing Instagram Kampania Przeciw Homofobii kradzież Kubota landing page Lead Ads lead magnet LGBTQ Linkedin Marketing automation marketing inkluzywny model EEIA NGO optymalizacja Pinterest Pixlr prawo rainbow washing reels reklamy scraping Search Engine Marketing SEM SEO Snappa Social media social media marketing Stencil Tiger TikTok Udemy Wild Grass YES YouTube
              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Moje konto na Facebooku jest atakowane

              2023-10-06
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              2023-09-24
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              2023-09-17
              • Dokumenty
              • Monika Czaplicka
              • Polityka prywatności
              • Kalkulator ROAS
              • Social survival podcast
              • Subskrypcja

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              No Result
              View All Result
              • Wobuzz Monika Czaplicka
              • Kalkulator ROAS
              • Subskrypcja
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Konkursy
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Narzędzia
                  • Monitoring
                  • Półka inspiracji
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
                • Zapytaj Czaplicką
              • Monika Czaplicka
              • Dokumenty

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              Welcome Back!

              Login to your account below

              Forgotten Password?

              Retrieve your password

              Please enter your username or email address to reset your password.

              Log In
              wpDiscuz
              0
              0
              Would love your thoughts, please comment.x
              ()
              x
              | Odpowiedz
              Are you sure want to unlock this post?
              Unlock left : 0
              Are you sure want to cancel subscription?
              -
              00:00
              00:00

              Queue

              Update Required Flash plugin
              -
              00:00
              00:00