Prowadzenie sklepu internetowego oznacza śledzenie wielu rzeczy – od produkcji i dostawy, poprzez marketing i promocję, aż po stronę internetową i statystyki. Te ostatne zwykle oznaczają użycie Google Analytics do śledzenia użytkowników. Ale czy wiesz jak to zrobić dobrze?
Zakładamy, że zainstalowałeś Google Analytics w swojej witrynie i uwzględniłeś cele i atrybuty e-commerce. Jeśli używasz np. Magneto lub WordPress, istnieją wtyczki, które pomagają w tym zarządzać.
Ogólne dane i wiedza
Zwykle otwierasz Google Analytics i masz podstawowe dane. Ile sesji, ilu odwiedzających odwiedziło Twoją witrynę itp. To Twój panel główny z podstawowymi informacjami.
Sesje / odsłony / unikalne odsłony
Aby zrozumieć dane, trzeba wiedzieć, co oznaczają liczby. Sesje (sessions) to jeden użytkownik, korzystający z jednego komputera lub telefonu komórkowego i przeglądający witrynę. Podczas jednej sesji użytkownik może zobaczyć więcej niż jedną stronę. Odsłony oznaczają odwiedzone strony. Ile stron wyświetlono podczas sesji? Zazwyczaj jest to liczba trochę wyższa niż 1, ale niektóre serwisy mają np. powyżej 2.
Unikalne odsłony to unikalni użytkownicy. Podczas odwiedzania strony witryna instaluje plik cookie na urządzeniu. Jeśli wrócisz na stronę, będzie wiedział, że ją widziałeś przed wyszukaniem pliku cookie. Zazwyczaj pliki cookie są ważne przez 30 dni.
Pierwszy użytkownik był na naszej stronie i widział 3 strony. Drugi użytkownik był 3 razy, widział 3 razy tę samą stronę. Użytkownik numer trzy 2 razy widział łącznie 7 stron.
Mamy więc 3 unikalne odsłony, 6 sesji oraz 13 odsłon.
Możesz łatwo sprawdzić demografię użytkowników, w tym kraj, urządzenia, przeglądarki itp. Może to być przydatne, zwłaszcza jeśli nie masz pewności co do optymalizacji witryny pod kątem telefonów komórkowych. Ale o wiele bardziej interesujące jest to, skąd przychodzą ludzie i co robią w Twojej witrynie.
Kanały i średnie
Channel vs. medium
Bardzo proste. Kanał oznacza obszar ogólny, taki jak media społecznościowe czy Google. Medium oznacza określoną gałąź, taką jak organic (wyszukania organiczne), cpc (z reklam) czy witrynę odsyłającą (ref) itp.
Przykład źródła/medium: google/cpc (z reklamy w wynikach wyszukiwania), newsletter/email, domena/referral. Pamiętaj, że tworząc UTM możesz wpisać dowolne wartości.
Jeśli użyłeś UTM do swoich linków (przeczytaj o nich więcej w Uwiedź klienta – marketing w social mediach), możesz sprawdzić więcej informacji. Jeśli nie, po prostu zobaczysz osoby korzystające z różnych kanałów, aby przejść do Twojej witryny. Ale jak korzystać z informacji, że twoja strona ma 50% użytkowników z Facebooka?
Możesz użyć segmentów.
Aby dodać nowy segment, wystarczy kliknąć duże pole ze znakiem plus. Istnieje kilka segmentów, które możesz zbudować:
• demograficzny
• kanały
• zachowanie
• UTM
• E-commerce, podobnie jak niektóre zakupy w Twojej witrynie, ile wydają itp.
Zapamiętaj! Dodanie osób, które pochodziły z Facebooka, oznacza nie tylko facebook.com, ale także m.facebook.com, business.facebook.com i podobne strony, więc musisz wybrać parametr „zawiera” zamiast „równa się”.
RODO – pamiętaj, że dzięki nowemu podejściu do gromadzenia danych musisz informować użytkowników, jakie informacje gromadzi o nich Twoja witryna. Ponadto musisz zezwolić na odrzucenie tego gromadzenia danych. Zawsze dawaj możliwość usunięcia posiadanych informacji lub ich modyfikacji (w tym zamówień konta).
Przechodząc do sekcji e-commerce możesz sprawdzić wiele interesujących danych:
• Kto kupuje więcej – osoby z Facebooka lub osoby z Instagrama?
• Kto wydaje więcej – użytkownicy mobilni czy użytkownicy komputerów?
• Ile stron ma klient odwiedzić przed zakupem?
• Czy użytkownicy z Etiopii są zainteresowani twoim sklepem (czyli duży współczynnik odrzuceń)?
Współczynnik odrzuceń (bounce rate)
Jest to miara penetracji strony internetowej. Współczynnik odrzuceń oznacza użytkowników, którzy odwiedzili tylko jedną stronę podczas sesji I nie wykonali żadnej akcji. Pamiętaj, że w zależności od witryny wysokie BR nie oznacza złej rzeczy, a niskie nie zawsze jest dobre. Na przykład, jeśli wysyłasz ludzi na stronę docelową (np. artykuł), współczynnik odrzuceń będzie wysoki (co oznacza, że użytkownicy odwiedzili tylko Twoją stronę docelową). Niski współczynnik odrzuceń przy wysokiej liczbie odsłon w witrynie e-commerce może oznaczać, że ludzie przeglądają Twój sklep bardziej niż robią zakupy.
Sekcje Google Analytics
Raport o odbiorcach – wszystkie informacje o odwiedzających: wiek, płeć, dane demograficzne, zainteresowania, lokalizacja, język, zachowanie.
Akwizycja – jak ludzie wylądowali na Twojej stronie. Możesz sprawdzić medium i kanały, a także dowiedzieć się o wyszukiwarce Google (o tym, co ludzie wpisują do Google, aby dostać się na Twoją stronę) i PPC (reklamy).
Zachowanie – co ludzie robią w Twojej witrynie. Jakie strony odwiedzają, które strony widzą jako pierwsze (strona docelowa), a które ostatnie (strona wyjściowa).
Konwersje i handel elektroniczny – ile zarabiasz 😉 Możesz sprawdzić, które strony sprzedają lub jakie strony widzieli klienci, aby dokończyć konwersję. Pamiętaj, że większość tabeli w Google Analytics pokazuje konwersje. Dlatego patrzenie na kraje pokaże nie tylko ile osób przyszło, ale także ile poszczególne narodowości wydają.
Nie podano – co oznacza, że słowo kluczowe (przy wyszukiwaniu) jest „nie podano” (not provided)?
Google chroni prywatność użytkowników wyszukiwarki. Korzystanie z Narzędzi Google dla webmasterów może pomóc w wykryciu niektórych brakujących słów.
Podsumowanie
Istnieje wiele różnych informacji, które użytkownik może zebrać z Google Analytics. Od podstawowych, takich jak kto wchodzi na stronę, co robią, do bardziej zaawansowanych rzeczy, takich jak użytkownicy Facebooka chętniej kupujący po obejrzeniu strony docelowej lub użytkownicy mobilni kupujący Twój produkt X. W zależności od wiedzy i poszukiwanych informacji są zaawansowane dane ukryte w statystykach, ale najważniejsze jest ich zrozumienie, interpretacja i mądre wykorzystanie.
Pamiętaj, że możesz też analizować ruch na stronie dzięki pikselowi Facebooka i jego Analytics.