Na szkoleniach często pojawia się pytanie odnośnie tego czy lepiej publikować długie czy krótkie posty. Czy ktoś jeszcze czyta coś dłuższego? Czy krótkie treści nie są za płytkie? Odpowiedź nie jest taka prosta, jakby się mogło wydawać. Oto dlaczego…
Zalety krótkich treści
- łatwo się konsumują
- nie zabierają czasu czytelnikom
- łatwiej się nim dzieli
- nie wymaga czytania (a ludzie preferują skanowanie)
- większe szanse na wirusowe rozprzestrzenianie
- zachęca do zapoznania się
Zalety długich treści
- bardziej angażują do komentowania
- można w niech więcej wyjaśnić
- lepiej się pozycjonują (zwykle więcej słów kluczowych)
- zwiększają czas przebywania na stronie (też dobre pod SEO)
- dłuższe treści czytają bardziej lojalni klienci
- pomaga w budowaniu pozycji eksperckiej
Jakie więc treści wybierać dla Twojej marki?
Zazwyczaj w biznesach skierowanych do firm ważniejsze jest przekonanie potencjalnych kupców, że jesteśmy ekspertami w danym temacie – powinny więc sprawdzać się dłuższe materiały, które pozwolą wyjaśnić więcej kwestii. Szybko zbywalne produkty nie muszą się w ten sposób prezentować, dla nich lepsze będą posty i wideo krótkie, ale pozwalające zapamiętać markę.
W praktyce jednak nie należy się ograniczać tylko do jednego typu. Warto wymieniać te formaty – postując krótsze treści wymieszane z dłuższymi. W ten sposób masz szansę zadowolić zarówno odbiorców wymagających, jak i tych, którzy szybko konsumują treści. Dodatkowo, krótkimi treściami możesz złapać nowych odbiorców, a potem przekonać ich do siebie i zbudować zaufanie dłuższymi materiałami.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć
Krótki materiał może rozbawić lub zachęcić do dzielenia się, dłuższe edukują i mogą zachęcić do dyskusji. Krótsze osiągają większe zasięgi, dłuższe pomagają w SEO czy budowaniu eksperckiej pozycji. W zależności od celu należy dobierać różnej długości materiały. Na pewno pomoże Ci strategia content marketingu.
Jakie masz zasoby?
Na początku budowania marki trudniej o dłuższe treści, bo ma się wiele innych obowiązków, a nie zawsze budżet przewiduje np. pisanie rozbudowanego bloga czy kręcenie dłuższych filmów, więc może bardziej zaawansowane treści przyjdą z czasem. Jeśli zależy Ci na budowaniu głębszych relacji (a nie musisz się śpieszyć) lub masz już dużo treści możesz oczywiście wykorzystać więcej rozbudowanych materiałów.
Kto, gdzie i jak będzie konsumował?
Strategia content marketingu pomoże Ci również odpowiedzieć na kluczowe pytania odnośnie miejsca i odbiorców. Na komórkach nikt nie czyta długich treści ani nie pobiera długich filmów (szkoda czasu i transferu). Duże ekrany sprzyjają dłuższym postom. Na Instagramie wystarczy kilka linijek, Na Linkedin możemy napisać więcej, post na blogu może być długi, ale można też wrzucić po prostu cytat. Film może mieć 15 sekund albo i godzinę. Każdy kanał komunikacji ma swoje “preferencje”. Ale tak naprawdę dużo zależy od samych odbiorców. Czy to osoby, które mają czas na czytanie? Czy mają ochotę? Co wyniosą z tej lektury? Na czym będą czytać? W jakiej sytuacji w ciągu dnia ich złapiesz? Który kanał komunikacji preferują?
Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie jak długie powinny być posty. Nawet na samym Facebooku możemy napisać ledwie jedną linijkę lub opublikować cały akapit tekstu. Nie sugerujmy się gotowymi badaniami, że najlepsze są posty o długości X znaków, bo te badania nie uwzględniają kontekstu. Wcale nie musimy robić krótkich postów, które (zazwyczaj) najlepiej angażują, bo naszym celem może być np. zbudowanie odpowiedniego wizerunku, a tego jednym zdaniem czasem nie zrobimy. Zamiast tego zastanów się czego potrzebujesz jako marka, co możesz zaoferować swoim odbiorcom i dobierz odpowiedni format do swoich możliwości.
Jeśli znacie kogoś, kto też się zastanawiał nad tym jak długie powinny być posty, podzielcie się tym wpisem. Na pewno będą wdzięczni 🙂