W prostych słowach ORM to wszystkie działania związane z zarządzaniem reputacją Twojej marki w internecie. Obejmuje nie tylko social media, ale również Google, strony z artykułami, blogi itd.
Składa się z trzech głównych obszarów:
Monitoring
Monitoringu, czyli śledzenia tego, co pisze się w sieci na temat marki. Pamiętaj, że ludzie mogą komentować Twoją markę nie tylko na Twoich profilach, ale również opisywać na swoich blogach, komentować pod artykułami (nawet na zupełnie inny temat) czy pisać u siebie na profilach w social mediach. Bez monitoringu nie będziesz w stanie dowiedzieć się o wielu rzeczach, które się o Twojej firmie pisze.
Budowanie marki (prewencja)
Budowania marki (prewencji). Jeśli nie będziesz tworzyć treści na temat swojej marki, trudno będzie Ci bronić się przed ewentualnymi negatywnymi opiniami, ponieważ jedyne treści, z jakimi ludzie będą się mogli zapoznać, będą właśnie te negatywne. Dlatego tak ważne jest, w procesie dbania o reputację, by tworzyć treści zanim zadzieje się coś negatywnego.
Pamiętaj, że w obszarze reputacji istotna jest nie tylko sama nazwa Twojej marki, ale również wszystkie nazwy dookoła: Twoje nazwisko (lub prezesa/zarządu/właścicielki itp.), sub marki, nazwy produktów, nazwiska „popularnych” pracowników (np. Rzecznika PR czy znanego eksperta), nicki internetowe itd.
Sprawdzaj wykorzystanie nazwy
Korzystając z takich narzędzi jak Knowem.com możesz sprawdzić czy ktoś nie zarejestrował konta społecznościowego lub domeny z wykorzystaniem nazwy Twojej marki. Nie jestem zwolenniczką zastrzegania nazwy tylko po to, żeby ktoś inny tego nie mógł zrobić, szczególnie, jeśli nie zamierzamy prowadzić danego kanału, ale warto śledzić czy ktoś się pod nas nie podszywa. Nie zapomnij również co pewnien czas się googlać.
Stwórz bloga
Prowadzenie bloga jest wyśmienitym sposobem na zdominowanie top wyników wyszukiwania związanych z Twoją marką. Blog dobrze optymalizowany pod SEO może przynieść nie tylko korzyści sprzedażowe czy związane z wizerunkiem dla pomóc w dbaniu o reputację marki. W sytuacji, w której pojawią się jakieś negatywne teksty pozycjonujące się w Goolge blog pomoże również w ich depozycjonowaniu.
Dodatkowo blog pomaga prezentować firmę, zbudować relację z odbiorcami, pokazać firmę jako eksperta i/lub lidera itd.
Naprawa szkód (czyszczenie)
Naprawa szkód, czyli czyszczenie, to trzeci obszar ORM. Jak sama nazwa wskazuje, występuje w stytuacji, kiedy coś negatywnego pojawi się na nasz temat. Aby poradzić sobie z tego typu problemami mamy różne strategie do wyboru:
- Próba poproszenia autora lub administratora strony o zdjęcie materiału
- Egzekwowanie swoich praw, jeśli treść jakieś narusza
- Działania związane z usunięciem treści z sieci (np. Przez zgłoszenie jej jako nieregulaminowej)
- Depozycjonowanie i promowanie pozytywnych treści
Pamiętaj, że głównym zadaniem zarządzania reputacją w sieci jest PRZECIWDZIAŁANIE problemom przez tworzenie silnej marki i monitorowanie sytuacji, a nie REAGOWANIE w razie problemów, choć ten obszar, oczywiście, również jest istotny. Skutecznie prowadzony ORM powinien NIE doprowadzać co etapu czyszczenia i naprawy, choć oczywiście nie zawsze jest to możliwe.