Jeśli chcesz robić kampanię do osób LGBTQ+ i nie wiesz, jak robić dobrze możesz zostać posądzon_ o rainbow washing. Co to i jak się tego wystrzegać?
Rainbow washing
Rainbow washing – czyli interesowanie się tematami LGBTQ+ tylko w czerwcu (w rejonach parad i marszy) i tylko dla pieniędzy. Albo monetyzowanie tęczy i innych symboli spoleczności, jednocześnie nie wspierając osób nieheteronormatywnych.
W skrócie to wyciąganie rączki po pieniądze od społeczności LGBTQ+ beż dawania czegoś w zamian.
To proces analogiczny do eco washing, gdzie mówimy, że jesteśmy eco i np. mamy plastikowe opakowania.
Kilka przykładów:
- Tiger ma tęczowe gadżety, ale zaprzecza, że chodzi o osoby LGBTQ+.
- Empik ma tęczowe logo w czerwcu, ale nie zgadza się na usuwanie homofobicznych książek z oferty
- YouTube nie usuwa homofobicznych treści, obniża zasięg osobom LGBTQ+, a poza tym jest tęczowy w czerwcu
- YES zrobiło konkurs w związku z równością małżeńską, ale nie wsparli tej sprawy w żaden sposób
Tego nie rób
- Angażuj się w tematy LGBTQ+ tylko w czerwcu – flaga w logo, pracownicy na paradzie, reklama z parą jednopłciową. Pozostała część roku jest “hetero”
- Wykorzystuj tęczy, jeśli nie chcesz robić prawdziwego marketingu inkluzywnego
- Staraj się przypodobać wszystkim – tu tęcza, a tu homofobia
- Wykorzystuj pracowników LGBTQ+ do promocji, jednocześnie nie dbając o nich np. brakiem przepisów antydyskryminacyjnych czy płacąc takim pracownikom mniej
- Nie zarabiaj tęczowych pieniędzy bez przekazywania pieniędzy na tematy ważne dla LGBTQ+
- Kieruj reklam/konkursów itd. do społeczności – Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+? – tylko po to, żeby na nich zarobić
- Przemyśl czy to, co robisz wspiera społeczność
Dlaczego niektóre firmy uprawiają rainbow washing?
Dla pieniędzy. Według Forbes w 2019 roku dorosłe osoby LGBTQ+ na świecie zsumowano do 3.7 tryliarda dolarów siły nabywczej. To pieniądze, które trafiają głównie do firm wspierających tęczową społeczność, a nie trafią do bojkotowanych za homofobię.
Sam rainbow washing jest oszukiwaniem klientów zarówno LGBTQ+ jak i tych, którzy chcą wesprzeć społeczność, a nie daną firmę.
Jak nie być posadzonym o rainbow washing?
- Przekazuj pieniądze na organizację i kwesty LGBTQ+
- Możesz przekazywać procent ze sprzedaży (tęczowych) produktów na społeczność, tak jak np. Kubota czy Wild Grass
- Angażuj się w tematy LGBTQ+ cały rok
- Miej wdrożone przepisy antydyskryminacyjne, dbaj o pracowników LGBTQ+
- Nie wspieraj organizacji i osób wyrażających homofobiczne poglądy
- Aktywnie walcz z homofobią
- Dodaj do swoich wartości firmy takie jak wspieranie różnorodności i równości
- Dziel się efektami swoich działań – pokaż, że to nie są puste gesty
- Twórz sieci pracownicze dla osób LGBTQ i wspieraj je
Jeśli masz wątpliwości jak robić dobrą kampanię, która nie zostanie posądzona o rainbow washing i chcesz zaangażować się we wspieranie społeczności LGBTQ+ – zgłoś się do Priders, agencji, która specjalizuje się w kampaniach inkluzywnych.