Prowadzenie biznesu w social media wymaga kilku ważnych elementów. Oto lista rzeczy, o których warto pamiętać.
Plan
Bez planu ciężko o jakiekolwiek sensowne działania. Wiele przedsiębiorców pomija ten punkt uważając, że szkoda czasu.
Poświęcając trochę czasu na zaplanowanie grupy docelowej, kanałów, oczekiwanych rezultatów, czyli przygotowanie strategii nie tylko zwiększysz szanse na biznesowy sukces, ale również usprawnisz sobie i innym pracę.
Mierzalne cele
Każde działanie, które podejmujesz musi mieć jakiś cel. Nikt nie chce pracować dla samej pracy – chcemy mieć z niej efekty.
Aby dało się sprawdzić na jakim etapie jesteśmy i czy mamy szansę cel osiągnąć – musi być mierzalny.
Pamiętaj, żeby określać WARTOŚCIOWE cele. Liczba fanów nie jest w żaden sposób dla Ciebie ważna. Mierz w sprzedaż, wizerunek, obsługę klienta – czasem, aby szacować wskaźniki będziesz musiał/a się trochę postarać, ale warto.
Spójność
Warto dbać o całościowy wizerunek marki. Niezależnie od kanału czy obsługującej osoby, klient powinien mieć wrażenie, że nasze działania tworzą jednolitą całość. Dbajmy o zgodne zdjęcia profilowe, opisy, pomysł na komunikację.
Również na jednym kanale nie wrzucaj wszystkiego, co tylko się przytrafi. Staraj się planować treści tworzące jeden głos marki.
Dobry
Zaprezentuj się jako dobry biznes. Jak? Rekomendacje klientów, transparentne zasady biznesowe, pokazywanie marki od kuchni i skupienie na wartości oferowanej klientowi.
Zamiast konkursu na polubienia zaoferuj klientom wartość za podzielenie się rekomendacją lub przyciągnięcie kolejnych klientów.
Uwiarygodnij się jako przedsiębiorca pokazując twarz i ludzką postawę, a nie tylko korporacyjny bełkot i biznesowe podejście. Uczciwość przekona do Ciebie więcej klientów niż niejedna sztuczka marketingowa.
I na koniec – skup się na kliencie. To on jest kluczem Twojego biznesu.
Treść
W prowadzeniu biznesu w sieci bardzo ważne są treści, które publikujesz i udostępniasz. To one stanowią podstawę do dwukierunkowej komunikacji. To one przyciągną lub odstraszą potencjalnych klientów.
Zastanów się co może być użyteczne dla Twoich klientów. Twórz UNIKALNY content, czyli:
- kompletnie świeży
- wnieś coś nowego
- pokaż z innej perspektywy
Networking
Relacje, które budujesz ze swoimi klientami są bardzo ważne. Ostrożnie dobieraj to, do kogo kierujesz swoje działania. Określ wpływowe jednostki. Pomogą Ci znaleźć się w różnych sytuacjach – promocji, ekspertyzy czy krytyki.
Skąd wziąć wpływowiczów? Użyj monitoringu sieci.
Słuchaj
Pamiętaj, że social media to komunikacja dwustronna. Nie traktuj swoich profili jak tablicy ogłoszeniowej gdzie wieszasz ofertę. Rozmawiaj z klientami i słuchaj uważnie tego, co Ci piszą. Dowiesz się wielu wartościowych informacji, za które, kiedyś, trzeba było płacić.
To również dobry sposób na budowanie zaufania i relacji.
Angażuj
Model EEIA zakłada, że sposobem na wpływanie na Twoich klientów jest angażowanie ich w rozmowy, gry i zabawy i działania związane z marką.
Nie chodzi o dowolne komentarze i lajki, ale o takie, które przyniosą wiedzę, budują relacje i wnoszą wartość.
Angażuj również, by zbierać leady i zarabiać.
Zaprezentowane rady są bardzo oczywiste i proste. Przyjrzyj się jednak obiektywnie swojej stronie – czy na pewno podążasz za wszystkimi sugestiami?