Zebrałam poniżej 8 praktycznych porad o reklamach na Facebooku/Instagramie, którymi podzieliłam się z grupą Helpdeskową na Linkedin. Przy okazji linkuję do 8 przydatnych źródeł jak powiększyć swoją wiedzę w tych tematach. Zapraszam do lektury.
Obejrzyj kolejne porady klikając w strzałkę przy obrazku.
1. Cel kampanii reklamowych
Wybieraj cel, który chcesz osiągnąć: sprzedaż, zaangażowanie
Nie chcesz zasięgu czy dodań do koszyka.
Jak chcesz dotrzeć tanio do ludzi robisz wideo (zaangażowanie – wideo) lub kampanie z celem na konwersję i optymalizację na zasięg. W końcu chcesz tych, co kupią, a nie wszystkie przypadkowe osoby, prawda?
*robisz kampanię na konwersje, jak przy sprzedaży, ale w optymalizacji (cel wyników) wybierasz zasięg, a nie maksymalne konwersje.
Zasadniczo, nie rób kampanii na zasięg (wyjątek patrz: protip 6)
Jeśli masz 100 konwersji możesz w optymalizacji konwersji wybrać większy ROAS (patrz: protip 8). Będziesz mieć mniej transakcji, ale o wyższej wartości. Czyli mniej klientów, ale kupią więcej. Warto wykorzystać 😉
Porady wdrożeń w e-commerce? Pobierz za darmo.
2. Grupa docelowa
Grupa docelowa szeroka albo niestandardowa grupa docelowa (custom audience). Szeroka do góry lejka – zasięgu (patrz 1 tip). Wybierasz kilka ogólnych kategorii i zaznaczasz opcję advantage albo nic nie wpisujesz. Ale jak to? Ano tak to, że targetujesz treścią reklamy. “Jeśli jesteś x”, “też tak masz?” I wszystkie inne teksty, które filtrują klientów po tym, na czym Ci zależy (np. Intencji zakupowej).
To na obcych (zasięg), a potem? Niestandardowe! Osoby, które zobaczyły wideo. Osoby, które były na podstronach www, które są w newsletterze albo pobrały lead magnet, Osoby z lead ads czy aktywni na profilu. Robienie reklam ciągle do obcych to jak oświadczanie się na ulicy 🤣 prawie nigdy nie zadziała. Pamiętaj, że tylko 2% ludzi przy pierwszej wizycie na www dokona zakupu. Pielęgnuj leady reklamami, żeby dojrzały do tłustej transakcji!
Szczególnie polecam, jeśli macie usługi dla firm (np. agencję social media, jesteś graficzką i inne B2B), przygotowałam darmowe porady.
3. Lejek sprzedażowy
Lejek sprzedażowy w reklamach to must have. Jasne, odpalisz reklamy sprzedażowe i sprzedasz. A potem przestaniesz. Bo się wyczerpią gotowi do konwersji.
Robisz (1) zasięg do obcych np. Wideo (polecam rolki!) – targetujesz po treści reklamy.
(2) Zaangażowanie robisz po segmencie wideo (np. Obejrzeli 95% wideo w ostatnim tygodniu): na posty, stronę www, a przede wszystiim – lead magnet, żeby mieć maila!
Potem trochę reklam do osób z www, z maili i zaangażowanych na profilach + darmowy mail automation, żeby ocieplić leady w fazie (3) wpływu. Połącz organic i reklamy, żeby płacić mniej.
Domykasz (4)sprzedaż mailem/reklamami sprzedażowymi.
Ale nie zapomnij o (5) remarketingu! Bez tego tracisz.mega sprzedaży + nie korzystasz z tego, że ciepły lead jest tani. Remarketinowa sprzedaż potrafi kosztować np. 1/3 ceny normalnej sprzedaży.
Krok po kroku, za darmo, jak zrobić lejek dla firm B2C (do konsumentów) znajdziesz tu.
4. 3 najczęstsze błędy
1. Kampania na zaangażowanie w posty do obcych lub wszystkich obserwujących/zaangażowanych (patrz tip 2). W pierwszym przypadku – jak ktoś Cię nie zna zwykle ma w nosie Twoje treści. W drugim – kanibalizujesz swój zasięg organiczny. Po co płacić za to, co masz za darmo? Wrzuć posta, odczekaj kilka godzin (reklamy z zaangażowaniem są tańsze!) I zrób reklamę do np. Obserwatorów z wykluczeniem osób zaangażowanych na profilu w ciągu np. Tygodnia) – świeżo zaangażowani widzą posty z algorytmu.
2. Remarketing tylko przez kampanię na konwersję. Powiedzmy, że mamy 1000 osób, które były na landing page i nie wypełniły formularza (dodały do koszyka, nie kupiły itp.). Jak robisz kampanię remarketingową na tych, co byli na www i nie wypełnili na konwersję, z tych 1000 osób Facebook wybiera, jego zdaniem, gotowych do konwersji – powiedzmy 100 osób. Czyli 900 osób nie zobaczy e ogóle Twojego remarketingu. Jak robić remarketing zasieg -konwersje – zasięg, czyli remarketing 314+ wyjaśniam w jednym z ebooków o lejkach.
Przy okazji sprawdźcie swoją wiedzę o lejkach – 10 pytań.
3. Nie korzystasz z UTM. Za zero złotych masz dane do Google Analytics oraz możliwość świetnego retargetingu w reklamach Fb, Google itd. Dodawaj UTM do linków, by rozumieć, który post generuje ruch i sprzedaż. Dodawaj dynamiczne UTM do reklam.
5. Optymalizacja reklam
Optymalizuj reklamy. Na pewno znasz tę radę. Co dokładnie znaczy? Panel reklamowy Facebook/Instagram/Whatsapp/Messenger/portale/aplikacje (tak, tyle umiejscowień!) pozwala optymalizować – tak ustawiać, żeby zarabiać więcej i/lub płacić mniej – wiele aspektów:
▶️ budżet; w wieku miejscach. Wspomnę o prostym: ACB (Advantage Campaign Budget – dawniej CBO, campaign budget optimalisation) – optymalizacja na poziomie kampanii. Masz 3 grupy: joginów, biegaczy i pilates. Powiedzmy, że są podobnej liczebności. Czy to znaczy, że będą kupowały tak samo? Pewnie nie. Tu pomoże ACB: ustawiasz budżet na wszystkie grupy, a Fb alokuje tam, gdzie osiągniesz najlepsze wyniki.
▶️ kreacje – od dynamicznych kreacji (tysiące kreacji w jednej) po ustawianie wielu reklam w jednym zestawie
▶️ umiejscowienia – Fb sam wybierze, najtańsze i najskuteczniejsze wyświetlenia w grupie docelowej – wybierz wszystkie miejsca
▶️ grupy docelowej – przy celu na konwersję Fb wybierze osoby skórę do konwersji (z całej Twojej grupy), przy zaangażowaniu – tych co się angażują
▶️ testy A/B – bardziej zaawansowane testy badawczej skuteczności parametrów kampanii
Jak mieć ROAS 2000% lub więcej dzięki optymalizacji możesz zobaczyć w moim kursie: https://shortli.pl/optymalizacja-reklam
6. Reklamy lokalne i dla mniejszych firm
Masz lokalny biznes i czujesz, że reklamy nie są dla Ciebie? Targetowanie lokalizacyjne jest świetne na Facebooku. Możesz zaznaczyć kody pocztowe albo całą okolicę. Wykluczając okolice, możesz zrobić reklamę właściwie do budynku (pod warunkiem że jest wystarczająco duża grupa docelowa – kłania się centrum handlowe albo targi czy event). To nie wszystko. Możesz robić reklamę na konkretny efekt, taki jak telefon do Ciebie lub wskazówki dojazdu. Wybierz reklamę zasięgową i będzie taką opcją.
Nie zapomnij dać mocnego powodu, dla którego ktoś ma przyjść. Wyobraź sobie – jesteś w centrum handlowym i widzisz reklamę sklepu. Skorzystasz? Słabo. Darmowa kawa, promocja czy gość specjalny lub event to już powód.
Chcesz się nauczyć robić lepsze reklamy? Nie ma sprawy – łap mój kurs: https://shortli.pl/lepsze-reklamy
7. Automatyzacja
Bogini! Kto ma na to wszystko czas? Ustawianie, optymalizacja, pilnowanie, zmienianie. Facebook ma na to czas! I możemy z niego, za darmo, skorzystać. Te funkcje nazywają się reguły i pozwalają robić naprawdę dużo. Nie chcesz, żeby reklamy kosztowały Cię za dużo? Ustaw regułę, która wyślę powiadomienie lub wyłączy drogą reklamę (zestaw lub kampanię). Nie zanudzaj odbiorców i włącz wyłączenie reklamy, która była wyświetlana średnio po np. 7 razy na osobę. Zwiększa budżet o x%, jeśli cena za leady spadła do taniej. Chcesz promować posta z fanpage przez 24 godziny od publikacji? Też to ustawisz. Automatyczne reguły pomogą też konsolidować nakładające się grupy docelowe. Że co? Powiedzmy, że masz grupy: administratorzy fanpage (3-4 mln), właściciele firm (ok. 100 tys.) oraz zainteresowani social media (8-10 mln). Ponad połowa właścicieli firm interesuje się mediami społecznościowymi i jest adminami. Te grupy się pokrywają (nawet bardzo), więc Twoje reklamy będą konkurowały same ze sobą. Możesz to sprawdzić w managerze reklam. Reguły automatyczne mogą zdecydować, która grupa jest najlepsza i tam alokować budżet wyłączając pozostałe.
Wszystkie porady dla początkujących, od odpalenia fanpage po praktyczne porady dla pierwszych kampanii, a także jak ustawiać reguły znajdziesz w moim kursie: https://shortli.pl/naucz-sie-reklam
8. Wskaźniki i mierniki
LTV, ARPU, AOV, CAC, to wyższa Szkoła jazdy, bo ROAS, CPC i CPM pewnie znasz. Nie da się dobrze robić reklam, jeśli nie mierzysz i nie wiesz, co i jak dobrze mierzyć. Oprócz UTM, które gorąco polecam, masz oczywiście dane z Facebooka. Ale większość ważnych danych nie są w managerze reklam.
🔣 LTV – to nic innego, jak suma pieniędzy, którą zostawi Ci klient od momentu, kiedy zostanie Twoim klientem. Jeśli masz subskrypcję po 20 zł miesięcznie, a klienci są z Tobą 3 lata, LTV =20x12x3
🔣 ARPU – przeciętny zysk na użytkownika; szczególnie ważne, jak masz niską marżę albo wysokie koszty
🔣 AOV – przeciętna kwota zakupu, przy subskrypcji 20 zł- to 20 zł, chyba, że masz ofertę roczną to 12×20
🔣 CAC – koszt pozyskania klienta; jeśli nie robisz nic innego, to koszt reklam. Ale zwykle trzeba liczyć też fanpage (kosztuje czas), maile itp.
🔣 ROAS – zwrot z kampanii reklamowych (ROI w ogóle, ROAS dla reklam); wydając 1 zł na reklamy, ile zarobił_ś
🔣 CPC – koszt za kliknięcie; szacunkowo między ok. 1 zł a 10 zł
🔣 CPM – koszt wyświetleń do 1000 osób. Zależy od grupy – od kilku zł po nawet kilkadziesiąt złotych
Pierwsze 4 są ważne, bo to one decydują czy kampanię się opłacają, a nie tylko to, co jest w panelu reklamowym. Więcej o liczeniu i ustawianiu kampanii w moim ebooku ABC reklam na Fb/Ig.