Masz fanpage od dawna, ale ciągle wrzucasz te same treści? Znamy to!
Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia
Mimo tego, że dużo mówi się o zwiększeniu roli rozmowy z fanami, cały czas zwiększa się rola grafiki. Cover photo, zdjęcie profilowe, grafiki w osi czasu oraz wykorzystanie zdjęć przy kamieniach milowych, czy innych typach postów – to wszystko przestrzeń, którą należy zagospodarować graficznie. Warto przygotować bazę zdjęć dobrej jakości. Przykładów fajnego wykorzystania cover photo znajdziecie dużo – oto jeden z nich.
Nie zapominaj o tym, że kamienie milowe służą opowiedzeniu historii firmy. Zobacz jak robi to Virgin Mobile Polska.
Reklamy na Facebooku
Facebook wyraźnie kieruje swoje działania w stronę zachęcania marketingowców, by wykupywali reklamy na Facebooku. Warto więc wykorzystać ten potencjał i za niewielkie pieniądze dotrzeć do bardzo stargetowanej grupy docelowej. Reklamy umożliwiają informowanie fanów, kto z ich znajomych polubił dany fan page – co w znaczący sposób zwiększa liczbę reakcji. Przekieruj ludzi do swojej strony internetowej, stwórz reklamy na konwersję.
Angażuj użytkowników
Najprostszą z technik jest angażowanie naszych fanów po przez zadawanie pytań oraz rozwijanie wspólnej dyskusji pod konkretnym postem. Innym, ostatnio coraz popularniejszym, zabiegiem jest tworzenie luk w tekście. W ten sposób pozwalamy naszym fanom wyrazić swoje zdanie. Bardzo dobrze sprawdza się także organizowanie dnia tematycznego. Ustala się, że w dany dzień np. piątek pojawi się nowa sonda. Dzięki temu ludzie wiedzą, czego się spodziewać i chętniej wracają na fan page.
Posty reagujące na aktualne wydarzenia (np. święta) angażują zwykle kilkadziesiąt procent więcej osób niż zwykłe posty. Oczywiście więcej „lubię to” zbierają także zdjęcia i filmy. Komunikuj jak często będziesz wrzucać treści – dobierz częstotliwość stosowną dla swojej marki. Warto postować przynajmniej raz dziennie, ale jeśli nie masz treści – rób to rzadziej. Są marki, które mogą publikować kilka razy dziennie.
Angażuj ludzi pytając ich o zdanie, zachęcaj do dzielenia się ich radami i pomysłami. Posty tego typu są interesujące dla Twoich fanów i bardzo często przekazywane dalej. Nie bój się eksperymentować – nawet, jeśli jakaś taktyka się nie sprawdzi – przetestuj ją za jakiś czas. Na zaangażowanie wpływa tak wiele czynników, że warto wypróbować pomysł kilka razy, zanim oceni się jego skuteczność.
Bądź źródłem informacji! O nowych trendach, badaniach, czy ciekawostkach. Dzięki temu fani będą wracać na Twoją stronę. Doceniaj fanów – dziękuj im za obecność, twórz grafiki z ich zdjęciami i ich taguj, by mogli poczuć się wyróżnieni i docenieni.
Twórz zaangażowanie na bieżąco. Uczestnicz w dyskusjach, odpisuj najszybciej jak się da. Pamiętaj, że im więcej komentarzy w krótkim czasie, tym większa szansa, że dany post pojawi się u innych w aktualnościach – i większa szansa, że włączą się do dyskusji.
Uważaj, żeby zadawane pytanie nie były nieodpowiednie.
Reklamuj partnerów, twórz koalicje
W osi czasu strony lubiane przez nasz fanpage są w prawej części strony. Dzięki temu można tworzyć koalicje i reklamować swoich partnerów i zaprzyjaźnione strony dużo łatwiej niż kiedyś. Oczywiście my liczymy na to samo.
Twoja firma jest lokalnym oddziałem korporacji? Reklamuj swoją firmę matkę. Twój fanpage może również promować w ten sposób reklamodawców ze strony www, klientów Twojej firmy czy zaprzyjaźnione organizacje.
Przypinaj, targetuj
Wykorzystuj możliwość przypięcia postu na górę osi, na 7 dni (automatycznie potem zostaje odpięty) – dzięki temu jest to pierwsza informacja, którą dotrze do użytkownika. Innym narzędziem jest możliwość chowania postów z osi czasu (klikamy na kropki w prawym górnym rogu).
Jedną z fajniejszych funkcjonalności jest targetowanie postów. Umożliwia dotarcie do grup spełniających określone kryteria takie jak wiek, płeć, zainteresowania, status związku, język, edukacja czy też lokalizacja. Posty targetowane będą widoczne dla wszystkich na stronie (w odróżnieniu od dotychczas dostępnej opcji określania lokalizacji i języka odbiorców). Od ustawień zależeć będzie wyświetlanie postów w aktualnościach użytkowników (newsfeed). Oznacza to jeszcze więcej zaangażowanych użytkowników i lepsze docieranie do naszej grupy docelowej bez ograniczania dostępu do treści dla pozostałych osób.
Wykorzystaj pole opisu i historię
Poza zdjęciem głównym jednym z ważniejszych miejsc, przykuwających uwagę fanów, jest pole opisu Twojej strony. Co więcej, teraz Twoi fani mogą sugerować czego brakuje w Twoim opisie. Powiadom ich o istotnych informacjach: godzinach otwarcia, misji Twojej firmy, czy po prostu w kilku słowach napisz, co firma może im zaoferować.
Wykorzystaj pole historii, żeby przestawić swoją markę.
Śledź najlepszych
Łatwo się zorientować, kto w naszej branży jest najbardziej interesujący. Dzięki publicznym statystykom możemy nie tylko zobaczyć ile dany fan page ma fanów, ale również ile osób o nim mówi, w jakich grupach wiekowych, a nawet ile osób na raz się otagowało w danym miejscu. Najlepsi są nimi dlatego, że stosują odpowiednie metody prowadzenia fanpage. Pamiętajmy, że nawet najlepsza marka musi umiejętnie współpracować z fanami i dbać o statystyki. Dlatego też sama liczba fanów niewiele nam mówi – martwe dusze nic nie znaczą. Liczy się zaangażowanie. Przypatruj się konkurencji i wykorzystuj to. Zobacz jakie taktyki są skuteczne dla Twojej branży. Ucz się na błędach popełnianych przez innych.
Zmieniaj uprawnienia administratorów
Od pewnego czasu Facebook udostępnia nam możliwość korzystania z kilku różnych poziomów administracyjnych. Koniec z problemami, że ktoś „ukradnie” nasz dorobek. Do wyboru mamy (od roli z największą władzą) administratora, managera, twórcę treści, moderatora, reklamodawcę i analityka statystyk. Przy okazji warto zastanowić się, czy nie warto komunikować fanom, że stronę prowadzi kilka osób – podpisując się przy postach.
Fandvocacy
Któż zna lepiej Twoich fanów niż… Twoi fani? Poproś ich o pomoc. Niech wymyślają nowy smak Twoich produktów, tworzą Twoje reklamy, a na dodatek mogą prowadzić Twój fanpage. Dzięki możliwości wyboru uprawnień administratorów zaproś do współpracy zaangażowanych użytkowników, którzy chętnie będą dla Ciebie generować treści. Wykorzystaj siłę ambasadorów marki! Zapraszaj ludzi do tworzenia treści – sami wiedzą co ich najbardziej kręci.
Wideo i Live
Zdecydowanie wideo są teraz najbardziej promowaną formą przez Facebooka. Nie ma znaczenia czy chodzi o zwykłe wideo, na żywo czy stworzone przez np. slajdy. Warto wykorzystywać te formaty mając na uwadze kilka ważnych informacji: ludzie oglądają bez dźwięku (ok. 90% filmów jest tak odtwarzanych), każde kliknięcie w film to interakcja, licząca się do naszych zasięgów, a transmisje na żywo generują bardzo duże zasięgi, dzięki dużej aktywności.
A jakie wy macie rady odnośnie wykorzystywania dobrych funkcji Facebooka?