Zapamiętajcie dobrze moją opinię: moim zdaniem 2015 rok będzie rekordowy jeśli chodzi o budżet jaki zmarnują polscy marketerzy na Facebooku. I to nie dlatego, że kampanie na Facebooku nie działają – jest wręcz przeciwnie. Problem leży zupełnie gdzie indziej – pisze Przemysław Rosa.
Wynika on z braku umiejętności korzystania z tej formy reklamy. Ten sam budżet na reklamę na Facebooku gdyby był zarządzany przez osobę, która ma pojęcie w tym temacie i ma dostęp do zaawansowanych narzędzi może przynieść kilkunastokrotnie (jak nie kilkudziesięciokrotnie) lepsze rezultaty. Nie przesadzam? Przecież sprawa wydaje się prosta. W większości przypadków wystarczy, że wkleimy jakiś obrazek, podamy URL naszej strony, napiszemy 2 krótkie linijki tekstu… i reklama gotowa. Wystarczy tylko czekać, aż internauci będą wchodzić na naszą stronę a następnie staną się naszymi klientami. Brzmi banalnie, czyż nie?
Na etapie teorii: TAK. W praktyce: NIE. Odkąd zacząłem uważnie się przyglądać reklamom, które się pojawią w moim news feedzie na Facebooku jestem przerażony. Przerażony masą elementarnych błędów, które popełniają twórcy tych kampanii. Klikam w te reklamy i często się okazuje, że strona producenta nie działa. Klikam i okazuje się, że jestem przenoszony zamiast na landing page to na stronę główną sklepu, a że jestem wygodny jak większość internautów i zależy mi na czasie, przez to rezygnuję z zakupów. W wiele reklam nawet nie klikam… bo już na etapie kreacji reklamowej widzę, że coś jest nie tak. Często umieszczone obrazki są niepoprawnie przycięte bądź zawierają masę tekstu małą czcionką. Call to action w treści reklamy? To też rzadkość. Jeśli chcecie się zapoznać z przykładowymi reklamami, które skrytykowałem bądź pochwaliłem zajrzyjcie tutaj.
Jeszcze długo mógłbym się pastwić nad kampaniami, na które natrafiam… ale zamiast tego mam dla Was 10 punktów checklistę, która sprawi, że Wasze reklamy będą kilka (jak nie kilkunastokrotnie/kilkudziesięciokrotnie) razy bardziej efektywne.
Checklist:
1) Sprawdź czy strona, do której linkujesz reklamę na pewno działa – niby prosty błąd a zdarza się dość często. Poszerzając ten punkt warto dodać, że w naszej firmie specjalista ds. strony internetowej powinien być w stałym kontakcie z osobą odpowiedzialną za reklamę na Facebook – między innymi po to, żeby informować ją o np. tymczasowej niedostępności witryny. W takiej sytuacji można zatrzymać kampanię reklamową.
2) Sprawdź czy strona do której linkujesz jest poprawnie przygotowanym landing page. Nie ma nic gorszego niż przekierowanie internauty, który dopiero co zobaczył reklamę konkretnego produktu na stronę główną sklepu.
3) Sprawdź czy uniknąłeś powtórzeń. To zmora polskich reklam na Facebooku. Trudno mi to zrozumieć: jak to jest, że mając tak niewielki obszar, w którym umieszczamy naszą reklamę (bo na dobrą sprawę w przypadku większości formatów reklamowych możemy zmodyfikować tytuł, obrazek, treść tekstową pod reklamą) wiele firm powtarza w każdym z tych pól tę samą treść. Nonsens! Jeśli w Twojej reklamie powtarza się 2 razy jakieś wyrażenie to stwórz ją jeszcze raz.
4) Sprawdź czy odpowiednio przygotowałeś zdjęcie – czy jest dobrze wykadrowane.
5) Sprawdź poprawność ortograficzną tekstu reklamy – nie byłoby nic gorszego gdyby jakiś internauta zrobił print screena dokumentującego błędy ortograficzne w treści reklamy.
6) Sprawdź targetowanie reklamy – zobacz czy grupa, do której kierujesz reklamę faktycznie jest dobrą grupą docelową (z jednej strony czy nie jest zbyt szeroka, z drugiej strony czy nie jest zbyt wąska… chociaż z dwojga złego, lepiej popełnić ten drugi błąd). Mnie zdarzało się na Facebooku widzieć reklamy, których treści nawet nie byłem w stanie zrozumieć. Nie wierzysz? A czy sam wiesz co to simmeringi, oringi, sznury oringowe (wbrew pozorom to reklama w polskim języku ;)) Właśnie tego typu reklamę widziałem 3 tygodnie temu.
7) Sprawdź czy zdjęcie zawiera logotyp firmy/marki. Jeśli Twoja marka nie jest znana – właśnie po to między innymi robisz kampanię na Facebooku, żeby zwiększyć jej znajomość. Jeśli jest znana to zwiększy wiarygodność Twojego przekazu. Jedyna sytuacja w której możesz nie wrzucić na obrazek logotypu to taka, kiedy Twoja firma nie posiada logotypu 😉
8) Sprawdź format reklamy – Facebook udostępnia różne formaty reklamowe w zależności od celów Twojej kampanii. Przykładowo jeśli zależy Ci na rozpropagowaniu informacji o jakimś wydarzeniu skorzystaj z odpowiedniej formy reklamy, która pozwoli wyświetlić odbiorcom dodatkową informację na temat liczby osób zapisanych na to wydarzenie.
9) Sprawdź reklamę po upływie czasu. Zanim odpalisz kampanię reklamową w systemie Facebooka poczekaj – choćby godzinę. Po godzinie kiedy ze świeżym umysłem spojrzysz na nią ponownie istnieje duża szansa, że dojrzysz błędy/słabe strony, których nie widziałeś w trakcie tworzenie reklamy.
10) Finalnie sprawdź reklamę z inną osobą (najlepiej z kimś z zewnątrz, nie z kolegą z zespołu). Zweryfikuj czy jest zrozumiała. Sprawdź czy ta inna osoba rozumie treść i cel reklamy. Skonsultuj się jeśli chodzi o dobór obrazka. Na koniec muszę Was zmartwić: jesteście dopiero na etapie przygotowania kampanii reklamowej. Żeby przeprowadzić skuteczną akcję reklamową z dobrymi wynikami trzeba poświęcić nie mniej czasu na monitorowanie rezultatów i optymalizację naszej reklamy. Ale o tym już innym razem 🙂
Przemysław Rosa, były badacz rynku, który po ponad 5 latach pracy w agencji badań marketingowych zdecydował się zostać ekspertem ds. e-marketingu, autor LekturyBadacza.pl oraz Social PPC Ninja