Zarządzania kilkoma profilami jednocześnie to niełatwe zadanie. Odpowiadanie, publikowanie postów, planowanie działań – czy są sposoby, żeby pracować efektywniej? Kilka porad jak usprawnić sobie pracę i zostać social media ninja, który jednym kliknięciem ogarnia internet! A przynajmniej kilkoma…
1) Analizuj
Żeby dobrze planować działania musisz jednak najpierw analizować. O której godzinie są Twoi fani? O której postuje konkurencja? Jakie tematy są ciekawe? O czym chcą czytać, na jakie tematy chcą się wypowiadać? Które posty miały najwięcej interakcji? Jakie pytania od fanów się powtarzają – jest masa pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć, a potem odświeżać te odpowiedzi wraz z upływem czasu.
2) Planuj
Uzbrojony/a w wiedzę możesz zacząć planować treści do publikacji. Wiadomo, że nie da się pisać codziennie – nie mamy tylu produktów, możliwości itp. Ale te dni, w które nie dzieje się nic ciekawego warto poświęcić na skupienie się na swoich fanach. Więcej o tym co można pisać znajdziecie w moim tekście na pomysły na posty.
Planowanie obejmuje oczywiście również przygotowanie strategii – im lepiej wykonasz analizę i research, tym łatwiej się ją będzie przygotowywało.
3) Przygotowuj wcześniej
Kiedy widzę na stronie post o porannej kawusi czy piąteczku mam wrażenie, że administrator wstał rano i jeszcze na kacu postanowił wrzucić co mu przyszło do głowy. Przygotowywanie kalendarza postów np. na dwa tygodnie naprzód pozwala na szerszą perspektywę, oszczędza czas i daje oddech – nie musimy się martwić, że nie mamy nic na jutro. Pozwala też na włączenie do działań innych elementów – aplikacji, kalendarza świąt, a przede wszystkim pozwala na egzekwowanie strategii.
Nie powoduje to też, że nie da się tego kalendarza zmienić – jeśli pojawi się coś nagłego, zawsze można zmienić harmonogram postów. Dzięki przygotowaniom unikamy też problemu, że jeśli brakuje nam weny to nie ma treści czy jest coś przygotowanego na szybko – mamy więcej czasu na zastanawianie się.
4) Narzędzia
Jeśli przygotujemy treści wcześniej potrzebujemy nad nimi zapanować i je zaplanować (zaprogramować, jak zwał). O ile Facebook pozwala na wrzucanie treści z wyprzedzeniem, o tyle inne portale niekoniecznie i warto korzystać z narzędzi, które w tym pomagają. Czasem warto zainwestować kilkanaście złotych, żeby mieć dobry portal, który usprawni nam pracę np. ułatwiając odpowiadanie na posty. Zaopatrz się również w narzędzie do grafik i monitoring sieci. Kilka propozycji podaję w poście o byciu social media ninja.
5) Ustal harmonogram pracy
Odpowiadaj na posty, sprawdzaj monitoring, przygotowuj kolejne publikacje – niezależnie od preferowanej kolejności staraj się mieć ustalone obowiązki i trzymać ich. W sieci bardzo łatwo się rozproszyć odpowiadając na prywatne kwestie czy angażując swoją czas i energię nie tam gdzie trzeba – trzymanie się listy pozwala ogarniać nadmiar rzeczy do zrobienia.
6) Optymalizuj i aktualizuj
Tego typu działania to proces ciągły. Zaplanowany kalendarz postów trzeba aktualizować, na podstawie analizy optymalizować godziny pisania, reagować na bieżące wydarzenia itp. Warto też trzymać rękę na pulsie, żeby odpowiadać fanom i działać w razie potencjalnych wpadek. Social media to ciągła zmiana, do której trzeba się dostosowywać.
7) Dokształcaj się
Ciągła zmiana oznacza również rozwój – zmieniają się regulaminy, zasady, możliwości, opcje itd. To wymaga ciągłego czytania, dowiadywania się, wyciągania wniosków. Powstają nowe serwisy, zmieniają się nasze możliwości. Czytajcie blogi, serwisy, sprawdzajcie wiadomości na grupach czy profilach, które mogą dostarczać najnowsze informacje.
Czy czegoś brakuje na tej liście? Podzielcie się w komentarzach!