Podtytułem tej książki jest podręcznik wizjonera. Alexamder Osterwalder i Yves Pigneur zabierają nas w praktyczną podróż po okropnie trudnym temacie: modelach biznesowych. Zapewniam, że po tej lekturze spojrzycie na kwestie techniczne różnych firm w zupełnie inny sposób.
Sama w sobie książka jest bogato ilustrowana. Wynika to nie tylko z faktu, że jest swoistą książką do ćwiczeń, ale również dlatego, że zawiera praktyczne ilustracje czy schematy, a nawet proste grafiki czy ikony wzbogacające odbiór lektury.
To nie jedyne zaskoczenie tej pozycji, ponieważ już na pierwszych stronach dowiadujemy się, że nie tylko została wydana w niestandardowy sposób, ale również jest współtworzona przez naprawdę ogromną społeczność. Na wielu stronach możemy przekonać się z jakimi problemami borykają się inni przedsiębiorcy albo jak różne rozwiązania pomogły im w osiągnięciu celu.
W “Tworzenie modeli biznesowych” znajdziemy nie tylko samą instrukcję jak wypełnić szablon modelu biznesowego (wraz z całym procesem projektowania modelu dla własnej organizacji), ale również jakie są schematy różnych modeli (na przykładach takich marek jak Skype czy konsole do gier), jak tworzyć projekty wykorzystując burzę mózgów, czy projekty wizualne oraz jak tworzyć skuteczne strategie biznesowe. Rzeczywiście z tą lekturą możemy spokojnie spojrzeć na swoją firmę (obecną lub przyszłą) z interesującej perspektywy. Wnosi także wiele ciekawych informacji.
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytania:
- dlaczego niektórym opłaca się oferowanie towarów czy usług za darmo
- co mogę zmienić w mojej firmie, żeby więcej zarabiać
- jak określać kierunku rozwoju marki
- czy są sposoby jak przekonać pracowników firmy do zmiany
- w jaki sposób rysować i się tego nie wstydzić
(i dużo innych) zdecydowanie polecam sięgnąć po “Tworzenie modeli biznesowych”. Oczywiście jest to książka osadzona w kulturze Zachodniej, ale nie znaczy to, że nie ma zastosowania w naszej rzeczywistości.
Jeśli biznesplan jest dla Ciebie nudny, a myślenie o rozwoju firmy to abstrakcja – zajrzyj do tej książki i przekonaj się, że może to być ciekawe doświadczenie i fajna zabawa. Mówię z doświadczenia. Jeśli nie masz firmy (i chwilowo nie planujesz) książka może przydać Ci się do ćwiczenia kreatywności, projektów w obecnej pracy czy po prostu – jako źródło ciekawej wiedzy o biznesie.
Książka po polsku dostępna jest dzięki wydawnictwu One Press.