Wydana w 2010 roku (przetłumaczona na Polski w 2011) książka Social media marketing Liany “Li” Evans to lektura, która nie tylko przeprowadzi was przez świat social media ale również marketingu online.
Najciekawszym rozdziałem jest piąty, gdzie znajdziemy umiejscowienie social media w szerszym kontekście marketingu online. SEO, PPC – wszystkie nasze działania w sieci powinny tworzyć wspólną sieć, której celem jest generowanie zysku. Bardzo często zapominamy o tym, że potrzebujemy współpracy między różnymi działami.
Masz nie tylko słuchać, lecz również usłyszeć.
Pozostałe rozdziały dotyczą podstaw: informacji o mediach społecznościowych, dialogu, dobrych praktykach oraz podchodzenia do social media w sposób otwarty na drugiego człowieka (a nie reklamowy).
Rezygnując z udziału w tych rozmowach, w zasadzie godzisz się na to, że członkowie społeczności internetowych we własnym zakresie kształtują wizerunek Twoich marek, produktów i usług.
Książka zawiera dość podstawową wiedzę, ale dostosowaną głównie do amerykańskiego rynku. Warto ją jednak przeczytać, bo pokazuje interesujące aspekty zarządzania marką w internecie.
Pierwszy podrozdział pierwszego rozdziału zatytułowany jest “Nie jest łatwo, szybko ani tanio”. To pokazuje podejście autorki do tematu – zdaje sobie sprawę z wagi, kosztów i możliwości social media. A te nie dzieją się przez noc, za darmo i nie każdy je może osiągnąć.
Z lektury dowiemy się jak prowadzić dialog, jak radzić sobie z różnymi problemami, o obsłudze klienta, o prowadzeniu kanałów – krótko mówiąc wszystko, czego może potrzebować początkujący social media ninja.
Nie ma w niej rewolucyjnych twierdzeń, czy wielu bardzo praktycznych kwestii, chociaż oczywiście znajdziemy wiele przykładów i kejsów. Ale jest wiele prawdziwych stwierdzeń, które warto sobie przypomnieć lub o których warto się dopiero dowiedzieć.
Książka została przetłumaczona przez Onepress. Dostępna w niektórych księgarniach i online.