Często ludzie mylą reputację z wizerunkiem. Czym się różnią te dwa pojęcia i dlaczego warto je odróżniać?
Popularne powiedzenie mówi, że reputacja to to, co ludzie mówią na Twój temat, kiedy wyjdziesz z pokoju. Jest oceną społeczności na Twój temat, obejmuje więc kwestie nie tylko związane z Twoją firmą, ale to, jak zachowujesz się w stosunku do otoczenia. Reputacja jest oceniana zarówno emocjonalnie, racjonalnie i etycznie.
opinia, jaką ktoś lub coś ma wśród ludzi
słownik PWN
Wizerunek jest raczej obrazem marki. To my go kreujemy (oddziałujemy na niego), ale od odbiorców zależy co będą o nas, faktycznie, myśleć. Każda marka ma ileś wizerunków. De facto tyle, ile ma klientów, potencjalnych leadów i ludzi, którzy oceniają wizerunek.1. «czyjaś podobizna na rysunku, obrazie, zdjęciu itp.»2. «sposób, w jaki dana osoba lub rzecz jest postrzegana i przedstawiana» słownik PWN
Reputację można stracić bardzo szybko. Wizerunek raczej może się zmienić na gorsze niż można go stracić.
Nie jest łatwo znać i rozumieć różnicę, ale trochę praktyki powinno pomóc w wyczuwaniu różnicy. Niezależnie czy pracujesz na swoją reputację czy dbasz o wizerunek – musisz wiedzieć co ludzie o Tobie mówią, reagować na negatywy i poświęcać czas na budowanie pozytywnego obrazu marki – czy to jako wizerunku czy reputacji.