Nie trzeba tworzyć ciągle nowych treści. Umiejętne zarządzanie tym, co już stworzyliśmy, czyli recykling, lub elegancko: content curation, to dobry sposób, żeby z materiałami, które mamy, dotrzeć do nowych odbiorców. Odświeżać posty na blogu też trzeba umieć. Oto kilka rad.
Mailing to bardzo dobry sposób na odświeżanie treści. Możesz wysyłać bieżące treści sugerując np. podobne artykuły z przeszłości lub oferować ciekawy tekst pasujący do nowych.
Pro tip: Staraj się tworzyć treści, które będą aktualne tak samo za 6 czy 12 miesięcy. Jeśli masz coś aktualnego, co może się przedawnić postaraj się dodać coś uniwersalnego, update’ować lub odnieść do szerszego kontekstu.
Social media
Nie bój się publikować starszych wpisów. Rośnie Ci liczba fanów – nowi nie widzieli tych tekstów, a spadające zasięgi powodują, że starzy też nie zawsze mieli z nimi styczność.
- Możesz wyciągać interesujące cytaty, tworzyć infografiki lub zadawać pytania związane z tekstem i publikować je jako grafiki lub copy dodając link.
- Dodawanie ciągle artykułów w ten sam sposób może znudzić odbiorców.
Prezentacje
- Zawsze możesz dodawać do swoich postów blogowych prezentacje. Ale możecie też tworzyć prezentacje z blogów! Dodawaj narracje, interesujące wizualizacje czy cytaty i publikuj np. na Slideshare.
- Możesz też tworzyć posty z prezentacji.
Wideo
Wideo są teraz bardzo na topie i angażują wiele osób. Warto stworzyć coś bardziej wartościowego niż nas czytających posta na blogu.
Wśród popularnych pomysłów są:
- filmiki instruktażowe
- tutoriale
- wywiady z ekspertami
- listy
- procesy krok po kroku
Pro tip: Nie musisz mieć super sprzętu nagrywającego – wystarczy sensowna kamera w telefonie i dobry pomysł. W internecie jest wiele popularnych i darmowych narzędzi do edytowania wideo – często wystarczy umieć przesuwać klocki.
Ebook
Jeśli pobrałeś książkę Jacka Kotarbińskiego wiesz, że blog może być bardzo ciekawym ebookiem. Warto jednak oferować nie tylko treści z bloga, ale dodatkowe materiały czy ciekawostki. Jeśli dopiszesz wystarczająco dużo tekstów możesz pomyśleć o sprzedawaniu swojego dzieła.
Szablony i infografiki
Szablony, schematy, templatki i infografiki są po to, żeby pomóc wdrożyć czytelnikom to, co przeczytają na Twoim blogu. Świetny sposób, żeby angażować, odświeżać starsze materiały i przyciągnąć nowe osoby.
Zawsze możesz oferować materiały w zamian za maile.
Podcasty
W Stanach podcasty są bardzo popularne. Nie chodzi tylko o nagranie swojego głosu czytającego wpis, ale o dodanie czegoś od siebie. Nagrywaj swoje przemyślenia, wypowiedzi innych osób czy dodawaj ciekawe odgłosy.
Webinary
Webinary to relatywnie tani i prosty sposób na angażowanie społeczności. Możesz opowiadać o tym co w poście, ale warto zapraszać też ciekawych gości. Wykorzystaj Google Hangouts by zarejestrować webinar, a potem udostępnić go na YouTube.
Dywersyfikacja materiałów na różne kanały powoduje, że możemy nie tylko przyciągnąć nowe osoby, ale również angażować obecnych fanów w innych miejscach. Dobry recykling pozwala wykorzystać te same materiały kilkukrotnie dostarczając odbiorcom wartościowe treści, a twórcom oszczędzając pracy.