Niezależnie od tego, czy masz dopiero pomysł na startup, czy już go założyłeś, promocja jest kluczowa dla pozyskania klientów i interesariuszy. Jednym z najskuteczniejszych i najtańszych sposobów jest wykorzystanie mediów społecznościowych. Jak jednak robić to efektywnie?
Wyzwania w promocji startupu
Masz swój pomysł na startup? A może już na szczęście jest założony i właśnie ruszacie? Niezależnie od tego, w którym miejscu się znajduje się, każdy startup potrzebuje promocji, aby pozyskać klientów, interesariuszy, media. Cokolwiek, co pomoże mu w funkcjonowaniu. Aby to zrobić, jednym z najtańszych i często najlepszym sposobem jest wykorzystanie mediów społecznościowych. Ale jak to robić skutecznie?
Oczywistym rozwiązaniem jest założenie fanpage’a, ale oczywiście trzeba później go prowadzić. Co oznacza, że musimy mieć nie tylko pomysły na treści, ale również wiedzieć dokładnie, jaka jest nasza grupa docelowa i co chcemy przekazać. I to już się bardzo często zaczynają schody. Bo wiele startupów, których założyciele nie mieli styczności z marketingiem, nie potrafi sobie poradzić z tym zadaniem.
Co więcej, aby komunikacja przynosiła jakiekolwiek efekty, musi być przemyślana i w miarę konsekwentna, a także niezagadkowa. Oczywiście nie oznacza to, że koniecznie trzeba publikować posty codziennie, ale jeśli będziemy publikowali treści raz na miesiąc, no to trudno spodziewać się jakichkolwiek pozytywnych efektów, prawda?
Samo wrzucanie postów na Facebooka nie wystarczy, żeby pozyskiwać klientów, więc wiadomo, że trzeba nie tylko stworzyć odpowiednią, przynajmniej mini, strategię, ale również bardzo przemyśleć, co i w jaki sposób będzie się komunikowało o funkcjonalności czy założeniach startupu, a przede wszystkim korzyściach dla jego klientów. I to znowu bardzo często, o ile startupowcy są bardzo pomysłowymi i kreatywnymi ludźmi, o tyle mają duże problemy z tym, co i jak skutecznie opowiedzieć i przekonać do swojego pomysłu innych.
Z czasem, kiedy startup będzie coraz popularniejszy, zaczynają się pojawiać też problemy takie jak obsługa klienta, jak coraz częstsze prowadzenie komunikacji. I z doświadczenia wiem, że wielu przedsiębiorców nie jest w stanie pogodzić wszystkich obowiązków związanych z nowo powstałą firmą i jeszcze dodatkowo z takimi rzeczami jak budowanie wizerunku, komunikacja, obsługa klienta i tak dalej, i tak dalej.
Oczywiście, aby uzyskać trakcję, czyli wystarczającą liczbę klientów, żeby nasz startup mógł się stabilnie funkcjonować, trzeba również znać odpowiednie narzędzia promocji. Wiadomo, że budżety startupów zwykle nie są zbyt rozległe, a czasem sięgają nawet symboliczną kwotę 0 zł, a jednak trzeba w jakiś sposób promować, bardzo się starać pozyskiwać nowych klientów i oczywiście rozszerzać zasięg swojego działania.
Wiele startupów nie ogranicza się tylko i wyłącznie do Polski, więc oczywiście nastręcza to jeszcze dodatkowych problemów, ponieważ technicznie trzeba wiedzieć, jak prowadzić nie tylko językowo komunikację czy znać na przykład angielski, ale również wiedzieć, jak publikować odpowiednie teksty tak, by nie musieć wklejać wszystkich języków w jednym widoku, jak targetować stosownie posty, jak ograniczyć dostęp, jeśli chcemy na przykład mieć różne pakiety cenowe dla różnych krajów i tak dalej, i tak dalej. Techniczna znajomość prowadzenia fanpage’a potrafi być dla wielu startupowców koszmarem.
Jeśli nie masz jeszcze swojego startupu, ale na przykład musisz przedstawić w biznesplanie inwestorom swoje nakłady marketingowe, a wręcz zależy ci nie tylko na informacji o tym, ile będziesz wydawać na Facebooka, ale również na przykład na email marketing, reklamy w sieci czy różne inne działania, oczywiście, jeśli nie znasz się na tym, to prawdopodobnie albo nie doszacujesz takiego budżetu, albo go przeszacujesz, zmniejszając tym samym szanse na otrzymanie dotacji.
Na szczęście mamy dla ciebie rozwiązanie, ponieważ możesz zgłosić się do nas. Mamy nie tylko doświadczenie w prowadzeniu komunikacji dla startupów, ale również w budżetowaniu, rozmowach z inwestorami, a także jesteśmy mentorami na Startup Weekend i innych spotkaniach dla świeżych przedsiębiorców, więc chętnie pomożemy ci wystartować ze swoim biznesem.
Streszczając
Prowadzenie fanpage’a
Założenie fanpage’a to dopiero początek. Kluczowe jest jego regularne prowadzenie, co wymaga:
- Pomysłów na angażujące treści
- Dokładnej znajomości grupy docelowej
- Jasno określonego przekazu
Wiele startupów ma trudności z tymi zadaniami, szczególnie jeśli założyciele nie mieli wcześniej doświadczenia w marketingu.
Konsekwencja w komunikacji
Skuteczna komunikacja musi być:
- Przemyślana
- Konsekwentna
- Regularna (choć niekoniecznie codzienna)
Publikowanie treści raz na miesiąc nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Strategia i przekaz
Samo wrzucanie postów na Facebooka nie wystarczy. Konieczne jest:
- Stworzenie strategii komunikacji
- Przemyślenie sposobu prezentacji funkcjonalności i założeń startupu
- Skuteczne komunikowanie korzyści dla klientów
Wielu założycieli startupów, mimo kreatywności, ma trudności z przekonującym przedstawieniem swojego pomysłu.
Rosnące wyzwania
Z czasem pojawiają się dodatkowe obowiązki:
- Obsługa klienta
- Intensywniejsza komunikacja
- Budowanie wizerunku
Pogodzenie tych zadań z codziennym zarządzaniem firmą może być wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców.
Skuteczna promocja przy ograniczonym budżecie
Startupy często dysponują niewielkim budżetem marketingowym. Kluczowe jest zatem:
- Znajomość efektywnych narzędzi promocji
- Umiejętność pozyskiwania klientów przy minimalnych nakładach
- Rozszerzanie zasięgu działania
Promocja międzynarodowa
Dla startupów działających globalnie dodatkowe wyzwania to:
- Prowadzenie komunikacji w różnych językach
- Odpowiednie targetowanie postów
- Zarządzanie różnymi pakietami cenowymi dla różnych krajów
- Techniczna znajomość zaawansowanych funkcji platform społecznościowych
Planowanie budżetu marketingowego
Dla startupów szukających inwestorów, kluczowe jest:
- Precyzyjne zaplanowanie nakładów marketingowych
- Uwzględnienie różnych kanałów (social media, email marketing, reklamy w sieci)
- Realistyczne oszacowanie budżetu, zwiększające szanse na otrzymanie finansowania
Rozwiązanie
Jeśli potrzebujesz wsparcia w promocji swojego startupu, możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy. Eksperci z doświadczeniem w:
- Prowadzeniu komunikacji dla startupów
- Budżetowaniu
- Rozmowach z inwestorami
- Organizacji wydarzeń typu Startup Weekend
mogą pomóc Ci skutecznie wystartować z Twoim biznesem.