Pamiętam jeszcze jak sama szukałam pracy. Nie było łatwo. Wiele agencji, dużo stanowisk, różne wymagania, a jeszcze trudniejszy był fakt, że konkurencja na rynku jest duża. Jak wyróżnić się w takim natłoku kandydatów? Praca w social media wymaga kreatywności i takie można mieć również CV.Z pomocą przychodzi kilka ciekawych pomysłów, które udało mi się znaleźć. Ponieważ temat jest mało kryzysowy, to oczywiście na zakończenie będzie parę rad dla tych z Was, którzy szukają pracy – czego nie robić w social media, żeby nie mieć osobistego kryzysu 😉
Zdaję sobie sprawę, że nie wszystkim tego typu CV muszą się podobać – podrzucam raczej w ramach inspiracji, niż wzoru, że to najlepsze rozwiązanie. Dla niektórych tego typu próba szukania pracy może być nieodpowiednia – mogą uznać, że kandydat/ka zamiast rozsyłać CV przekierowują na swoją stronę www czy rozwieszają plakaty na drzewach 😉 Dla innych to sposób dobry.
Niezależnie od tego – nie chodzi o kopiowanie tych pomysłów, a raczej o spojrzenie na swoje CV w zupełnie inny sposób. Praca w social media to też fucha, która chwali kreatywność.
Na zagubionego ninję
Na biurko specjalisty
http://www.mrsocial.pl/kreatywnie-szukam-pracy/
Na retro grywalizację
Na jest mnie wszędzie pełno
Na projekt i challenge
http://www.hiremenow.pl/
PS. Niektórzy zarzucają, że kiedy autorka znalazła pracę zarzuciła “projekt”, a miała na celu pokazanie czegoś więcej. Inni bronią, że cel zrealizowany, więc nie ma sensu się produkować nad stroną.
Grafik/programista
Nawet jeśli nie zaciekawi Was format tego CV, warto przyjrzeć się jak zostało zbudowane – mnie naprawdę zaciekawił format pokazania obowiązków w pracy.
http://www.rleonardi.com/interactive-resume/
Facebook freak
Interaktywne
Polecam wykorzystać Prezi. Umożliwia stworzenie dowolnego CV, które można udostępniać w sieci, jest w formie flash lub pliku exe, a także pdf.
Szukasz innych inspiracji?
Zajrzyj na fanpage o CV
Narzędzia do kreowania CV (darmowe i płatne)
Możecie zawsze próbować innymi narzędziami do robienia infografik. A może video CV? Jeśli nie chcecie się nagrać sami można stworzyć np animację przez portale typu Powtoon czy GoAnimate.
Rekrutujesz? Wyjdź poza schematy!
Często osoby szukające pracowników zlecają przygotowanie standardowej prezentacji. Spróbuj czegoś nowego!
- Nivea zaprasza swoich stażystów do wrzucania zdjęć na Instagram
- L’Oreal rekrutuje
- AON
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=z3hJ0MuxZZA - i unikaj typowych błędów rekruterów
Praca w social media ma też wady…
1. Nie ma przeciętnej ścieżki kariery. Są różne nazwy na to samo stanowisko i te same stanowiska mają różne zakresy obowiązków.
2. Warto mieć wiedzę z socjologii i analityki – stosowanie Facebook Insights to dość oczywiste zadanie dla większości pracowników sm.
3. Social media nie śpią 🙁
4. Zmiany, zmiany, zmiany.
5. Trzeba łączyć w sobie wiele umiejętności w zależności od stanowiska
Praca w social media – tego nie rób
Podstawowe błędy każdego CV:
- nuda
- literówki
- dużo tekstu, mało treści
- brak dostosowywania do stanowiska/pracodawcy
- stanowiska bez obowiązków
- więcej niż 2 strony A4 – to naprawdę wystarczająca przestrzeń, żeby przekonać pracodawcę do siebie
- używanie standardowych formułek
- brzydkie, sztampowe
- błędy
Praca w social media – jakich błędów nie popełniać?
- nieuzupełnione profile w social media (wg Jobvite 86% rekruterów sprawdzi Twoje konta); praca w social media to aktywność, aktualność i efektywność
- nieodpowiednie treści – naprawdę Twoje zdjęcie z ostatniej imprezy musi być publiczne?
- połącz swoje profile – nie chcesz, żeby osoba rekrutująca oglądała profil kogoś o Twoim imieniu i nazwisku, prawda?
- literówki i błędy znalezione na profilu – dla 54% rekruterów to bodziec negatywnie wpływający na ocenę kandydata. 78% narkotyki, 66% sex, 47% alkohol
- nie kłam – kontrola sieci sprawi, że rekruter prześwietli Cię na wylot. Już nie musi dzwonić do Twojego poprzedniego szefa
- dla co trzeciego rekrutera fakt, że oczerniasz swojego byłego pracodawcę oznacza skreślenie z listy potencjalnych kandydatów
- uważaj na słowa – 28% kandydatów straciło szansę na pracę ze względu na rasistowskie, homofobiczne itp. komentarze
- 69% badanych przez Reppler odrzuciło kandydata ze względu na treści na jego profilu w sieci
- jeśli nie sprawdzisz co znajdzie rekruter googlając Cię, to chyba nie ma sensu, żebyś szukał/a wakatu. Praca w social media oznacza zajmowanie się swoim personal brandingiem – zajmij się swoim pozycjonowaniem!
- jeśli nie znasz trendów też Ci będzie trudno. Dowiedz się jaki masz Klout, jak wygląda Brand24, jak się mierzy fanpage Sotrenderem i co pojawiło się ostatnio na blogu Tkaczyka czy Hatalskiej. Praca w social media oznacza pewien kanon, który warto znać.
Kilka dobrych słów:
- 80% rekruterów szuka informacji o członkostwie w profesjonalnych organizacjach, a 66% że jesteś wolontariuszem, udzielasz się społecznie
- Co 7 polecany kandydat jest zatrudniany. W przypadku rekrutacji w ciemno – 1%. Co więcej firmy chętnie płacą za polecanych pracowników. Jeśli szukasz pracy – daj znać znajomym pracującym w branży.
- Większa liczba znajomych zwiększa szansę znalezienia pracy
- Miej referencje. To buduje dobry wizerunek i pokazuje, że ludzie na tyle Cię chwalą, że zostawiają o Tobie pozytywne opinie.
- Pamiętaj, że Twoje profile w mediach społecznościowych pokazują też Twoje umiejętności społeczne
- Pokaż się profesjonalnie, wykaż, że pasujesz do kultury firmy, do której aplikujesz
- Daj się poznać – uczestnicz w dyskusjach, angażuj się w projekty, pomagaj innym
Pamiętaj, że aplikując na stanowisko w social media Twoje CV wykracza daleko poza papier (czy pdf), który wysyłasz. To przede wszystkim Twoje profile online, o które warto zadbać. Praca w social media oznacza, że Twoja obecność w sieci będzie analizowana bardziej niż CV, które wyślesz. Ale to ono powinno zaintrygować, aby ktoś chciał Cię zeskanować.
A Wy? Gdzie stworzyliście swoje CV? Czym próbowaliście się wyróżnić? Podzielcie się swoimi pomysłami!