Praktyczne porady od Czaplickiej na bazie wcześniejszych hackatonów i innych startup weekendów (czyli o czym uczestnicy zapominają, a jest bardzo ważne):
Kasa się musi zgadzać
Pracujemy ze szczytnymi ideami, ale wasze rozwiązania muszą na siebie zarabiać (biznesplan!); nie, pieniądze od inwestorów czy z VC (venture capital) od aniołów biznesu, z akceleratorów itp. Nie licząc się do biznesplanu. To skokowe inwestycje np. na rozwój, a nie źródło utrzymania. Jeśli nie wiecie, na czym możecie zarabiać, zastanówcie się, za co wy płacicie w apkach/na portalach. I pamiętajcie, że nie jesteście Facebookiem, żeby zarabiać na reklamach. Trzeba mieć bardzo duży ruch, żeby reklamy przynosiły sensowny przychód.
Prezentacja i pomysł
Kilka minut na prezentację to bardzo mało czasu. Na pewno macie dużo do przekazania. Wypiszcie punty pitchu i go ćwiczcie. Z mojego doświadczenia 60% zespołów nie mieści się w wyznaczonym czasie.
Potrzeba. Macie fajne pomysły, ale uzasadnijcie ich potrzebę. Badania. Ankiety (jestem po socjologii, podpowiem). Monitoring sieci (mogę pomóc).
MVP (minimalnie działający produkt) – nie musicie zakodować całości, ale musicie zaprezentować coś ponad okrągłe zdania co zrobicie. Landing. Kilka stron portalu. Mockupy. Mapę serwisu czy apki.
Marketing. Możecie mieć mega narzędzie, ale bez marketingu nikt się o nim nie dowie. Nie musicie mieć szczegółowego planu, ale czy reklamy, czy Facebook czy LinkedIn czy SEO czy co. Jurorzy mogą też pytać o big idea kampanii promocyjnej.
Konkurencja. Czy jest takie/podobne rozwiązanie (w Pl/#zagranico)? Czym różni się wasze od tamtego? Dlaczego im się udaje/nie udaje, a wam by miało?
Skalowanie. Czy w „łatwy” sposób można skalować biznes? (Powiększać, zwiększać liczbę klientów).
SWOT. Mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia. Szczególnie zagrożenia. Co może spowodować, że wam się nie uda. Nie musicie o tym mówić, ale przemyślcie, bo jurorzy mogą o to pytać, jak sobie z nimi poradzicie. (Podpowiadam: dane poufne, wycieki danych, brak zainteresowania narzędziem, wojna ideologiczna)
Korzystajcie z mentorów na max. Jedna taka okazja, żeby za darmo pogadać z wybitnymi specjalistkami i specjalistami. Nauczcie się od nas jak najwięcej. Jesteśmy tu, żeby wam pomóc odnieść sukces. Wasz sukces jest miarą naszego sukcesu umawiajcie się na rozmowy wcześnie. Mentorzy pomogą wam uniknąć bezsensownych błędów, pomogą rozwiązać problemy, zwrócą uwagę na rzeczy, o których nie pomyślicie. Im wcześniej pogadacie, tym lepiej, bo potem możecie nie mieć czasu tego wdrożyć.
Wytrwajcie. To będzie intensywny czas. Ale warto. To, czego się to nauczycie mega wam się przyda. Niezależnie od efektów projektu.
Powodzenia!
Artykuł Hackaton porady pochodzi z serwisu Agencja social media Wobuzz Monika Czaplicka.