• Monika Czaplicka
  • Kalkulator ROAS
  • Social survival podcast
  • Subskrypcja
Wobuzz Monika Czaplicka
  • start
  • Reklamy
  • Social
    • All
    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedin
    • TikTok
    • Twitter
    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Moje konto na Facebooku jest atakowane

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    social media dla prawnika

    Social media dla prawnika

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    reklamy social media

    8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

    Fomo trendy social media

    5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

    Trending Tags

      • Facebook
      • Live
      • Instagram
      • Linkedin
      • TikTok
      • Twitter/X
      • Narzędzia
        • All
        • Monitoring
        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        tani hosting

        Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Google Analytics w handlu elektronicznym

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Jak optymalizować swoją stronę www?

        Monitoring sieci – co daje?

        Monitoring sieci – co daje?

        Trending Tags

        • Monitoring
      • Strategia
        • All
        • Influencer
        • Inkluzywny
        • Kryzysy
        • Obsługa klienta
        • Reputacja
        • Sprzedaż
        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        social media dla prawnika

        Social media dla prawnika

        Jak moderować homofobię w sieci?

        Jak moderować homofobię w sieci?

        ecommerce

        Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

        4529103

        Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Parada LGBTQ

        Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

        para jednopłciowa

        Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

        Trending Tags

          • Influencer
          • Kryzysy
          • Hejt
          • Reputacja
          • Sprzedaż
          • ecommerce
          • Konkursy
          • Zapytaj Czaplicką
        • Inkluzywny
        No Result
        View All Result
        • start
        • Reklamy
        • Social
          • All
          • Facebook
          • Instagram
          • Linkedin
          • TikTok
          • Twitter
          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Moje konto na Facebooku jest atakowane

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          social media dla prawnika

          Social media dla prawnika

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          reklamy social media

          8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

          Fomo trendy social media

          5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

          Trending Tags

            • Facebook
            • Live
            • Instagram
            • Linkedin
            • TikTok
            • Twitter/X
            • Narzędzia
              • All
              • Monitoring
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              tani hosting

              Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Google Analytics w handlu elektronicznym

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Jak optymalizować swoją stronę www?

              Monitoring sieci – co daje?

              Monitoring sieci – co daje?

              Trending Tags

              • Monitoring
            • Strategia
              • All
              • Influencer
              • Inkluzywny
              • Kryzysy
              • Obsługa klienta
              • Reputacja
              • Sprzedaż
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              social media dla prawnika

              Social media dla prawnika

              Jak moderować homofobię w sieci?

              Jak moderować homofobię w sieci?

              ecommerce

              Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

              4529103

              Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Parada LGBTQ

              Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

              para jednopłciowa

              Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

              Trending Tags

                • Influencer
                • Kryzysy
                • Hejt
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                • ecommerce
                • Konkursy
                • Zapytaj Czaplicką
              • Inkluzywny
              No Result
              View All Result
              Wobuzz Monika Czaplicka
              No Result
              View All Result

              Plagiat, kryzys i biżuteria – W. Kruk Picky Pica vs Pica Pica (aktualizacja kwiecień)

              Monika Czaplicka by Monika Czaplicka
              2019-04-04
              in Bez kategorii
              2
              58
              SHARES
              324
              VIEWS
              FacebookTwitterLinkedIn

              Czy W. Kruk okradł blogerki plagiatując ich pomysł? A może to sposób na promocję nowej marki? Może, jeszcze innym pomysłem, jest to, że blogerki próbują się wybić na marce producenta biżuterii? Jak wygląda sprawa konfliktu między W. Krukiem i ich marką Picky Pica oraz blogiem Pica Pica?

              Tekst zaktualizowano 03 kwietnia.

               

              Spis treści

              • Niezasłużone gratulacje
              • Plagiat?
              • Timeline
              • Nie wszystko złoto, co się świeci
              • Zróbmy sobie kryzys
              • Co dalej?
              • Analiza wizerunkowa
              • Możliwe scenariusze
              • Aktualny timeline
              • Spotkanie Kruka i Pica
              • Konsekwencje?
              • Aktualizacja – oświadczenie Kruka
              • Aktualizacja 22.01.2019
              • Aktualizacja 02.04.2019
              • Teoria spiskowa

              Niezasłużone gratulacje

              Cała sprawa zaczęła się od postu na blogu Pica Pica, w którym jedna z sióstr autorek – Jankowskich – opisała gratulacje, które otrzymała za wypuszczenie marki biżuterii. Problemem jest to, że plany na swoje produkty dopiero są w powijakach, a wchodzącą właśnie w na rynek (jak się wydawało) marką jest submarka znanego producenta biżuterii W. Kruk.

              screenshot picapica.pl 2018.12.15 22 02 21Blogerki oskarżyły w swoim poście firmę o plagiat na kilku poziomach – nie tylko, według nich, ukradli koncepcję Srok, ale również skopiowali identyfikację wizualną oraz wygląd strony interenetowej.

               

              Plagiat?

              Oskarżenia są dość poważne, warto więc spojrzeć na ich zasadność.

              screenshot www.flcatwalk.pl 2018.12.15 22 00 25Porównując logotypy – trudno doszukać się podobieństw. Inne fonty, grafika czy nawet układ loga powoduje, że ciężko doszukać się plagiatu.

              screenshot picapica.pl 2018.12.15 22 01 08screenshot 2018 12 08 at 10.48.30Podobnie ze stroną internetową. Blog Pica Pica zbudowany jest na gotowym płatnym szablonie, który każdy może kupić. Pomijając tę kwestię, nawet porównując wygląd obu stron – znów – trudno doszukać się podobieństw.

              screenshot www.facebook.com 2018.12.15 21 58 44Jedynym elementem zbieżnym jest odniesienie do łacińskiej nazwy sroki zwyczajnej, czyli właśnie Pica Pica.  Przy czym biżteria Kruka przerobiła pierwszą Picę na Picky, czyli wybredną. Blisko, ale nie to samo.

              47680440 2091599514224882 1755907953455529984 oTimeline

              Na sprawę warto spojrzeć z perspektywy czasu. Wbrew temu, co może się wydawać, Picky Pica nie jest marką, która powstała teraz. To kolekcja biżuterii z dwuletnim stażem. Do tej pory była dostępna tylko w wybranych miejscach sprzedaży. Od października posiada swój sklep online, a w grudniu – ruszyła oficjalna promocja, między innymi w mediach społecznościowych. Kruk zarejestrował również znaki towarowe związane z nazwą.

              screenshot grab.uprp .pl 2018.12.17 17 34 29Blog Pica Pica został zarejestrowany chwilę wcześniej – w 2015 roku. Nie jest w żaden sposób rejestrowany jako znak towarowy.

              screenshot www.facebook.com 2018.12.17 16 35 05O ile więc o marce Picky Pica autorki bloga powinny wiedzieć – w ciągu dwóch lat można się zapoznać z produktami jednego z czołowych producentów biżuterii w tym kraju – o tyle twórcy linii teoretycznie mogli o blogu nie wiedzieć. Oczywiście – dobry research powinien był to wykazać. Szczególnie, że ani Kruk ani blog nie były pierwsze.

               

              Nie wszystko złoto, co się świeci

              Smaczku całej sytuacji dodaje fakt, że koncepcja Pica Pica jest jeszcze starsza niż 2015, w którym powstał blog. Pomijając czy wspomniana w poście twórczyni markii biżuterynej jest faktycznie autorką pomysłu – nic nie stoi na przeszkodzie, aby i ona koncepcję skopiowała od kogoś innego – Sroki, jak widać, są powszechne w przestrzenii biżuteryjnej. Mówią też tak różne blo/vlogerki (m.in. Katosu, Maxineczka i Lamakeupebella). Potwierdzają to również komentarze niektórych internautów, którzy powiedzenie o Srokach, czyli kobietach, które lubią biżuterię, znają np. ze swoich domów rodzinnych.

              47578842 2033994040001781 3885802597981880320 n47378496 2033994193335099 638367229791961088 nZróbmy sobie kryzys

              Po opublikowaniu wpisu na blogu Pica Pica w internecie zawrzało. Influencerzy rzucili się bronić swoich koleżanek po fachu. To zrozumiałe – nikt nie chcie, żeby jakaś marka żerowała na pracy wykonanej przez ileś miesięcy.

              screenshot www.facebook.com 2018.12.12 18 49 22Zadziałał prosty mechanizm – duża marka okrada małe blogerki. Wiadomo, że firma musi być zła, a biedne dziewczyny pokrzywdzone.

              Publiczność zaczęła atakować fanpage Kruka z zarzutami plagiatu i złego traktowania twórczyń internetowych.

              Zadziwiająco, tak duża marka, nie była przygotowana na atak i zareagowała w sposób, który niestety tylko pogorszył sprawę. Zaczęli odpisywać kopiuj wklej, że Pica Pica to blog. Zamiast łagodzić sytuację, generowali kolejne, niepotrzebne komentarze, które miały za zadanie jeszcze bardziej ośmieszyć organizację.

              47449215 10213213404917988 122090694566215680 nNiezależnie od tego, kto ma rację, Kruk zaszkodził sobie wizerunkowo komunikacją, która obniżyła ich wiarygodnosć.

               

              Co dalej?

              W końcu, po którymś kopiuj-wklej, ktoś z PR ogarnął się i zaproponował, że warto byłoby się spotkać z dziewczynami z Pica Pica. Kruk ogłosił to u siebie. Minęło parę dni. Cisza.

              Pica Pica dodało więc post o tym jak wygląda sytuacja. Krótko mówiąc – spotkali się, dziewczyny przedstawiły swoje roszczenia (!) i znów cisza.

              Zobaczymy jak sprawa się rozwinie.

              screenshot picapica.pl 2018.12.15 21 37 55

              Ale chwila. Że Pica jest unikalna? A co z Pica Pica Beads, Pica Pica Beauty lub PicaLela? A z polską Piką?

              Analiza wizerunkowa

              Aby wyciągać jakiekolwiek wnioski warto spojrzeć jeszcze na analizę wizerunkową sprawy w sieci – dane z SentiOne. Bez nadmiernej analizy wydźwięku, widać, że o obu markach pisze się podobnie zarówno ilościowo (Pica Pica publikuje ciut więcej postów), jak i jakościowo. Nie ma więc jasnego „zwycięzcy” wizerunkowego.

              pica picky pica zestawienie dyskusji 01 12 2018 17 12 2018screenshot sentione.com 2018.12.17 17 21 55pica picky pica rozklad wzmianek w czasie 01 12 2018 17 12 2018Zasięg akcji jest całkiem przyjazny, a ekwiwaletn reklamowy godny uwagi.

              imm picapica 2018 0Możliwe scenariusze

              1. Kruk promuje się kontrowersją

              Biorąc pod uwagę, że Pica Pica i Kruk współpracowały ze sobą, możliwe, że marka uznała, że zbliżona komunikacja i odrobina kontrowersji pomoże się wybić.

              Ta teoria miałabym sens, gdyby faktycznie Picky Pica powstała teraz. Jednak dwa lata temu blog Pica Pica był prawdopodobnie niewiele znaczącym, początkującym blogiem i trudno było uznać, że za kilka lat będzie dobrą trampoliną wizerunkową.

               

              2. Róbmy swoje – W. Kruk olewa blog

              Dużo bardziej prawdopodobnym scenariuszem jest to, że w 2015/2016 roku, kiedy powstawała marka Picky Pica Kruk mógł znależć informacje o blogu, ale uznał, że nie będzie się tym przejmował. Skojarzenia biżuteryjno-sroczane są dość oczywiste, więc mogło nawet nie dojść do plagiatu. Ktoś wymyślił koncepcję, research wykazał bloga, uznano, że to nie problem i rozpoczęto działania budowania marki.

               

              3. Sroczkom mało błyskotek – Pica Pica chce się wypormować

              Konflikt z dużą marką to świetny sposób na wypromowanie się w myśl zasady „nie ważne jak, ważne by mówili”. Biorąc pod uwagę, że Picky Pica ma już dwa lata, a dopiero teraz pojawiają się jakiekolwiek roszczenia, biorąd pod uwagę, że blogerki powinny wiedzieć wcześniej o marce oraz że dopiero teraz się zaktywizowały wraz z promocją marki w sieci, dość prawdopodobnym jest, że Pica Pica postanowiło się wypromować kosztem Kruka, który, z oczywistych względów, będzie raczej w postawie defensywnej. W ten sposób nie tylko można zrobić sobie rozpoznawalność, ale może coś ugrać nawet finansowego?

               

              4. Zemsta jest słodka – Pica Pica dowala Krukowi

              W kuluarach mówi się, że współpraca Kruka i Pica Pica nie przebiegła bezproblemowo. Jeśli wierzyć w te plotki, to pojawia się również scenariusz zemsty. Szczególnie, że obecnie Pica Pica współpracuje z jednym z konkurentów Kruka, czyli firmą Apart. Możliwym jest, że blogerki postanowiły się zemścić za nieudaną współpracę generując problemy Krukowi. Mam jednak nadzieję, że nie mają takiego małostkowego podejścia.

               

              5. Tajny plan promocji – Kruk i Pica Pica pracują razem

              Oczywiście to nie chodzi o to, że w 2015/2016 roku, kiedy obie marki zaczynały (w czerwcy 2015 blog, a w czerwcu 2016, kiedy rejestrowano markę, która musiała powstawać wcześniej) miały plan wspólnej promocji. Wątpliwym jest, aby Kruk planował współpracę z powstającym dopiero blogiem. Ale możliwe, że w głowie jakiegoś niecnego marketera ukuła się koncepcja wypromowania marki biżuterii, a przy okazji promocji bloga, poprzez kontrowersje.

              Może wskazywać na to fakt, że jedna z redaktorek serwisu jest związana z marką Kruk.

              48367011 10213270800152833 7877303894441721856 nTaki pomysł byłby bardzo smutny. Oznaczałoby, że nadal są osoby, które wierzą, że gównoburza może być dobrym sposobem promocyjnym. Biorąc pod uwagę, że Picky Pica skierowana jest dla młodszych, jest pewna szansa, że takie osoby będą kojarzyły całą sytuację. Czy to przekona do zakupu? Wątpię.

              Byłabym też szczerze zaniepokojona, gdybym pracowała dla Apartu, z którym Pica Pica teraz pracuje.

              Mam złudne poczucie, że gdyby Picky Pica i Pica Pica nawiązali współpracę, to mogliby osiągnąć lepszy efekt promocyjny. Ale to mi się tylko wydaje…

               

              Aktualny timeline

              2011: Marta Haribo (z Poznania) tworzy markę Pica Pica i rejestruje domenę. Wygrywa konkursy, sprzedaje biżu i jest fajnie.

              2014/2015: Marta Haribo zawiesza działalność, nie odnawia domeny

              06.2015: domenę Pica Pica rejestrują siostry Jankowiak pod bloga; powstaje fanpage bloga; nadal Poznań

              06.2016: W. Kruk (o, z Poznania!) składa dokumentację rejestrującą logotyp i nazwę Picky Picka; pracę nad marką musieli rozpocząć wcześniej

              12.2016, 01 i 02.2017: zarejestrowano znaki towarowe Picky Pica, niedługo potem rozpoczyna się sprzedaż w wybranych punktach W. Kruk

              10.2018: rozpoczyna się promocja marki Picky Pica online

              12.2018: powstaje blog Picky Pica i rozkręca się cała sytuacja

               

              Spotkanie Kruka i Pica

              Szalenie interesującym mnie wątkiem jest spotkanie przedstawicieli W. Kruk oraz redakcji Pica Pica. Jak poinformowały dziewczyny w oświadczeniu, oprócz tego, że firmy ze sobą nie współpracują, spotkanie odbyło się w środę 12 grudnia, one przedstawiły swoje roszczenia i do soboty 15 grudnia firma milczała. Oczym Pica Pica poinformowała w osobnym oświadczeniu. Żeby zapewnić sobie odpowiednie zasięgi. Oczywiście.

               

              Zastanawiałam się co mogli omówić na takim spotkaniu.

              • Kruk zmieni nazwę marki – wątpliwe
              • Blogerki zmienią nazwę medium – wątpliwe
              • Zaczną współpracę – byłoby niezłe, ale niestety to „nagradzanie” za robienie awantury
              • Szczerze mówiąc nie sądziłam, że blogerki będa miały jakieś roszczenia. Finansowe? Z jakiego tytułu? Loga inne, szablon komercyjny, sroczki nie unikalne, a znaki towarowe ma Kruk. Pod każdym względem Pica Pica nie ma racji i gdyby Kruk był lepiej ogarnięty to by ich rozlechali wizerunkowo i/lub prawnie.

              Konsekwencje?

              O sprawie już możemy dowiedzieć się z Google wyszukując markę W.Kruk.

              screenshot www.google.de 2018.12.14 11 56 24

              Poruszenie nie ominęło też influencerów – Eliza Wydrych (Fashionelka) ogłosiła, że nie będzie dalej pracowała z Krukiem, a wielu twórców otrzymuje pod swoimi materiałami, gdzie wspominają produkty Kruka, zapytania odnośnie ich stanowiska w sprawie.

              screenshot www.youtube.com 2018.12.15 22 13 03screenshot www.facebook.com 2018.12.15 22 11 39

              Czekam z zapartym tchem na aktualizację.

              Przy okazji sprawdziłam recenzję na fanpage – oczywiście pełno 1, ale pojawiła się też pozytywna.

              screenshot 20190110 041841 chrome

              Aktualizacja – oświadczenie Kruka

              I oto jest! (10 stycznia)

              Na stronie Kruka pojawiło się oświadczenie.

              Dwa warte wzmianki fragmenty:

              W odpowiedzi na powyższy artykuł oraz kolejne wypowiedzi Pani Jankowiak, które ukazały się w mediach, stanowczo podkreślamy, że blog Pica Pica nie stanowił w 2015 roku, czyli w momencie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nową marką W.KRUK S.A., ani nie stanowi dziś inspiracji dla funkcjonowania czy komunikacji marki Picky Pica.

              oświadczenie W.Kruk

              Pani Jankowiak wraz z pełnomocnikami przedstawiła W.KRUK S.A. szereg wariantów roszczeń finansowych, wynikających z domniemanego plagiatu i sięgających od miliona do kilkunastu milionów złotych. Prośba spółki W.KRUK o przedstawienie roszczeń na piśmie spotkała się z odmową pełnomocników Pani Jankowiak.

              Mam dziwne poczucie, że Pica Pica nabierze wody w usta… Ostatni wpis na fanpage jest z wtorku w południe, przy okazji Globów. Ale może wystosują jakieś oświadczenie…

              O ja się pytam – który prawnik poszedł do Kruka mówiąc, że ma zapłacić kilkanaście milionów za plagiat?

              Niestety dla Kruka – pies z kulawą nogą nie interesuje się ich oświadczeniem. 21 reakcji, zero komentarzy, a post wisi od wtorku po południu.

              screenshot 20190110 041822 chrome

              Jedynym medium, które opublikowało cokolwiek na ten temat jest… Głos Wielkopolski. U nich też nikłe zainteresowanie. Były jeszcze ze 2 komcie, ale ukryli lub usunęli, bo brzydkie były.

              screenshot 20190110 042912 facebook

              Przypomnijmy większość komentarzy pod wpisem o „nowej” marce (albo bardziej o starcie promocji starej marki) były takie:

              screenshot 20190110 043436 facebook

              Aktualizacja 22.01.2019

              Pica Pica milczy (jak przewidywałam), ale co ciekawe – nic nie dzieje się również na fanpage Picky Pica.

              Pojawiły się za to dwa ciekawe artykuły, do których warto zajrzeć. Mała Wielka Firma i granice inspiracji oraz Sroka ma fatalny PR na GW.

              Aktualizacja 02.04.2019

              Kiedy wydawać by się mogło, że temat się zakończył, mamy nową aktualizację. Kwartał po oświadczeniu dziewczyny z Pica Pica się obudziły i uznały, że tak dłużej być nie może.

              Pojawił się wpis, w którym siostry tłumaczą zmianę nazwy. Od teraz Pica Pica będzie znany pod nazwą Blinksis.

              Nie jestem fanką żadnej z nazw, ale nowa trochę bardziej oddaje ducha dziewczyn, moim zdaniem, więc pod tym względem – na plus.

              Na minus jednak widzę zawartość wpisu, który jest w tonie gorzkich żalów, że blogerki zostały wykorzystane. Z całą moją (naprawdę dużą) sympatią do Agaty i docenianiem jej jako świetnego twórcy – robienie z siebie ofiary, szczególnie w tym kontekście, uważam, za słabe zagranie. Sam tytuł wpisu nawiązuje do jemioły, która morduje drzewo-hosta.

              Jakim cudem jako autorki bloga czują się wykorzystane przez Kruka? Rozumiem, że w narracji, którą prowadzą to może, naciąganie się spinać. Przypomnijmy, jak brzmi historia dziewczyn:

              Dziewczyny prowadziły sobie spokojnie bloga, aż nagle zaczęły dostawać gratulacje z okazji stworzenia linii biżuteryjnej. Nic takiego nie robiły, ale ponieważ dziewczyny prowadzą tak popularnego (na całym świecie) bloga, że na hasło Pica, wszyscy myślą tylko o nich. Za straty moralne i wykorzystanie słowa Pica dziewczyny chciały od Kruka pieniądze, ale ci się nie zgodzili. Po około 4 miesiącach od wypuszczenia marki biżuteryjnej na rynek (która jest na niej już 2 lata, ale o tym cisza) dziewczyny nie wytrzymują tego, jak Kruk na nich zarabia i zmieniają nazwę.

              Stąd jemioła. I zdania typu: ” Gdzieś się potknęłam i ktoś to wykorzystał… „, „Blog powstał z pasji! Nie zarejestrowałam znaku towarowego i to był błąd, który owy gigant wykorzystał – nie przepraszając, nie przyznając się do błędu, nie proponując nawet żadnego rozwiązania – choć współpracowaliśmy i wiedzieli, że istniejemy od 2015 roku. ” (szanuję zestawianie pasji i pracy „za darmo” z wyzyskiem „giganta”).

              W czym problem z punktu widzenia blogerek?

              „Dlatego doszłam do smutnego wniosku, że prowadzenie Pica Pica obok marki o łudząco podobnej nazwie jest nie do utrzymania (innym markom biżu się to nie podoba, na szczęście bardzo doceniają naszą pracę i wczuły się w naszą przykrą sytuację – zrozumieli gdy wyjaśniłam, że to nie nasza firma z błyskotkami).”  

              fragment wpisu o zmianie nazwy

              Nie chcę być złośliwa, ale jeśli ktoś jest w branży biżuteryjnej i po haśle Picky Pica uznałby, że to musi być biżuteria produkowana przez blogerki Pica Pica, bo sroka jest tak unikalnym pojęciem, to chyba powinien popracować nad prasówkami branżowymi. Pomijając bota Kruka, który dobitnie tłumaczył różnicę 😉

              „Bo skoro poprzednia nazwa oraz mój sroczy koncept był tak dobry, że jedna z największych marek biżuterii w Polsce wyceniła go na miliony – to poradzimy sobie raz jeszcze!”

              Agata z bloga Blinksis

              Dziewczyny nadal odmawiają uznania, że słowo Pica jest popularne na całym świecie (patrz przykłady powyżej) i że istniała marka Pica Pica, która produkowała biżuterię, zanim zaistniał blog (który wykupił domenę po marce).

              Nie można odmówić Agacie fenomenalnej zdolności do manipulowania czytelnikami. Spójrz na słowa z dalszej części jej oświadczenia o zmianie nazwy (pogrubienia moje):

              „(…) rezygnacja z nazwy cholernie nas boli. Decyzja zapadła gdy otarłyśmy łzy i pozbierałyśmy się z podłogi – w tej sytuacji wir pracy jest jedyną opcją aby uratować „nasze dziecko”. Usiadłyśmy przy kawie w symbolicznym miejscu, w którym ponad 4 lata temu powstała koncepcja na „Pica Pica” i zaczęłyśmy intensywną pracę nad nową nazwą. Kolejne tygodnie upłynęły nad stworzeniem logo i  konsultacjach z prawnikiem jak tę nazwę i koncept ochronić.
              Od sporu minęły już prawie 4 miesiące. To ponad 100 dni więc możesz sobie tylko wyobrazić ile kreatywnej pracy musiałyśmy włożyć w to, aby znowu stanąć na nogi. 

              Dalsza część oświadczenia ze strony
              https://blingsis.com/pl/o-zmianie-nazwy/

              W tym kontekście podnoszenia się z kolan i ratowania dziecka, a suche oświadczenie Kruka o tym, że dziewczyny chciały kilkanaście milionów…

              Swoją drogą, jeśli miałyby wygrać, a jak przedstawia to Agata – mają rację w swoich roszczeniach – to rozłożenie 250 tysięcy złotych, na raty (żaden prawnik nie chce takiej kwoty od razu) + możliwość umówienia się na opłacenie części kosztów po wygraniu procesu + zbiórka crowdfundingowa (na pewno wymienieni we wpisie blogerzy chętnie by wsparli akcję promując u siebie) – myślę, że dziewczyny miałyby szansę.

              O sprawie wspomniał też Paweł Tkaczyk, który nawiązuje do walki o swoje:

              „Gdzieś się potknęłam i ktoś to wykorzystał” pisze Agata Jankowiak o swoim sporze z marką biżuteryjną. Dalszy ciąg tej…

              Gepostet von Paweł Tkaczyk am Mittwoch, 3. April 2019

              Jednak pod wpisem pojawia się dużo głosów, że dziewczyny niekoniecznie są „biedne”. W bardziej neutralnym tonie napisał Głos Wielkopolski.

              Na fanpage dużo pozytywnych głosów.

              To nie prima aprilis! Dziś bardzo osobiście. Dziś o zmianach na Pica Pica.Wesprzesz nas BARDZO jeśli podasz ten wpis dalej (dziękujemy❤️)!

              Gepostet von Pica Pica am Montag, 1. April 2019

              Cały czas się zastanawiam dlaczego trzeba podnosić się z podłogi i ratować dziecko, kiedy absolutnie nic nie wygląda na niszczące markę bloga. Współprace się nadal odbywają, inne firmy promują bloga, nawet mimo upływu czasu blog jest popularniejszy niż marka biżuteryjna. Swoją drogą, jak sądzę, Kruk nie inwestuje za dużo w promowanie marki z takim bagażem…

              pica pica picky pica rozklad wzmianek w czasie 01 12 2018 03 04 2019
              Porównanie ilości wzmianek marek w czasie od grudnia
              pica pica picky pica zestawienie dyskusji 01 12 2018 03 04 2019
              Bezpośrednie zestawienie ilości wzmianek
              screenshot sentione.com 2019.04.03 13 10 27
              Wzmianki w podziale na wydźwięk

              Najbardziej jednak niepokoją mnie wpisy, które pojawiają się od czasu do czasu na profilach przy okazji tematu. Trudno sprawdzić na ile faktycznie dziewczyny zachowały się nie fair, ale brak reakcji z ich strony nie napawa optymizmem.

              48398841 1427630230707575 4608590880310296576 n

              Uważam, że ruch związany ze zmianą nazwy jest świetny i życzę serdecznie powodzenia dziewczynom w rozwijaniu dalej marki.

              Teoria spiskowa

              Gdzieś mi mignęło, że dziewczyny nie tylko zabezpieczyły nową nazwę bloga, ale również ujęły branżę biżuteryjną.

              I nagle pomyślałam, co jest tylko moim pomysłem, że jeśli podłożymy plany dziewczyn na własną markę biżu – nagle wszystko się skleja. 2 lata temu nie było problemu istnienia marki, bo może dziewczyny nie planowały swojej kolekcji. Ale faktycznie kolekcje biżuterii Pica Pica i Picky Pica – to już generuje problem. Marketingowy, wizerunkowy – i faktycznie wtedy ciężko przebić giganta.

              Wtedy rebranding ma ogromny, biznesowy sens.

              Wszystkie wasze komentarze miłe widziane.

              Zapisz się na powiadomienia nowych postów. Nie trać fajnych treści:

              Wypisz się
              Subscribe
              Login
              Powiadom o
              guest
              guest
              2 komentarzy
              najstarszy
              najnowszy oceniany
              Inline Feedbacks
              View all comments

              Kategorie

              Zapisz się na podcast

              Google Podcastsby EmailRSSMore Subscribe Options
              MonikaCzaplicka.pl logo
              MonikaCzaplicka.pl logo

              Wobuzz Monika Czaplicka – blog monikaczaplicka.pl to miejsce, gdzie znajdziesz masę wiedzy od Moniki Czaplickiej o social mediach, case study, jedyne źródło wiedzy o kryzysach i poradniki radzenia sobie z hejtem. To także przestrzeń poradnikowa o reklamach na Facebooku oraz o social sellingu. Zapraszam do lektury!

              Kategorie

              • Konkursy
              • Narzędzia
                • Monitoring
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
              • Zapytaj Czaplicką

              Tagi

              Capcut Chat GPT-4 Content marketing CSR E-mail marketing ecommerce Empik Facebook fanpage grafika influencer marketing Instagram Kampania Przeciw Homofobii kradzież Kubota landing page Lead Ads lead magnet LGBTQ Linkedin Marketing automation marketing inkluzywny model EEIA NGO optymalizacja Pinterest Pixlr prawo rainbow washing reels reklamy scraping Search Engine Marketing SEM SEO Snappa Social media social media marketing Stencil Tiger TikTok Udemy Wild Grass YES YouTube
              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Moje konto na Facebooku jest atakowane

              2023-10-06
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              2023-09-24
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              2023-09-17
              • Dokumenty
              • Monika Czaplicka
              • Polityka prywatności
              • Kalkulator ROAS
              • Social survival podcast
              • Subskrypcja

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              No Result
              View All Result
              • Wobuzz Monika Czaplicka
              • Kalkulator ROAS
              • Subskrypcja
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Konkursy
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Narzędzia
                  • Monitoring
                  • Półka inspiracji
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
                • Zapytaj Czaplicką
              • Monika Czaplicka
              • Dokumenty

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              Welcome Back!

              Login to your account below

              Forgotten Password?

              Retrieve your password

              Please enter your username or email address to reset your password.

              Log In
              wpDiscuz
              2
              0
              Would love your thoughts, please comment.x
              ()
              x
              | Odpowiedz
              Are you sure want to unlock this post?
              Unlock left : 0
              Are you sure want to cancel subscription?
              -
              00:00
              00:00

              Queue

              Update Required Flash plugin
              -
              00:00
              00:00