Gdyby się zdarzyło, że właśnie Cię odhibernowano albo z jakiegoś inngo powodu nie wiesz co to jest Pinterest to oto prosta definicja: portal społecznościowy na którym ludzie przypinają do swoich tablic obrazki lub filmiki.
Z ważnych informacji: po pierwsze jest to portal w dużej mierze zdominowany przez kobiety. Po drugie jest to serwis, który przekierowuje ruch na strony, gdzie oryginalne obrazki są osadzone (choć można oczywiście również wgrać z dysku) – w styczniu 2012 Pinterest przekierował większy ruch na strony www niż LinkedIn, Google Plus, Reddit, and Youtube ŁĄCZNIE!
Oczywiście pojawiły się głosy, że przecież to jest bezsensowny ruch. Ale ruch jest ruchem – dopóki nie przetworzyć go na klientów, subskrybentów, fanów itp.
Kilka rad dla początkujących
- Ustaw sobie jako nazwę profilu nazwę produktu lub firmy.
- Dodaj odpowiedni opis – pojawi się zaraz pod zdjęciem profilowym.
- Połącz konta z Facebooka i Twittera – dzięki temu pojawią się ikony tych profili tuż pod opisem.
- URL strony www obowiązkowe.
- Przypinaj zdjęcia regularnie zamiast kilkunastu na raz – dzięki temu zwiększysz zasięg i zaangażowanie użytkowników.
- Nadawaj ciekawe tytuły tablic – pojawiają się one przy każdym podzieleniu się – niech zachęcają kolejne osoby do subskrybowania.
- Nadawaj bardzo szczegółowe nazwy tablicom (no, może bez przesady 😉 – tablica przepisy może mieć 300 pinów i być nieczytelna. Podział na zupy, dania główne, śniadania itp., dobre książki kucharskie, rady i sugestie, dania świąteczne (z podziałem na święta), cytaty o gotowaniu – z kilkunastoma pinsami da lepsze efekty.
- Taguj użytkowników używając @użytkownik.
- Komentuj i wchodź w interakcje.
- Nie zapomnij też lubić zdjęcia innych osób.
- Angażuj się na różnych tablicach – różnorodność to podstawa Pinteresta.
- Nie tylko wrzucaj swój kontent, ale przepinaj od innych osób. Działa to tak samo jak retweet na Twitterze – osoba, od której przepnięto zdjęcie dostaje powiadomienie mailem + oczywiście zawsze pojawia się jako twóca.
- Nie przesadzaj z autopromocją – oferuj też inne ciekawe treści – nie tylko swojej marki.
- Pinterest to też przypinanie filmów wideo – nie zapomnij o tym.
- Opis pod zdjęciem jest bardzo ważny. Pamiętaj, że ciekawa treść zostanie przy każdym przepięciu (mało ciekawa treść zostanie zastąpiona inną). Nie zapomnij dodać nazwy swojej firmy, jeśli pin dotyczy Twojej marki.
- Jeśli dodasz jakiś pin nie zapomnij rozpromować go na Facebooku i Twitterze.
- Pinterest umożliwia również embedowanie (wklejanie) swoich pinów na stronach. Korzystaj z tej opcji. Nie zapomnij powiedzieć swoim użytkownikom, że jak klikną na obrazek, to zostaną przeniesieni na ciekawą stronę, gdzie został umieszczony.
- Używaj aplikacji mobilnych. Umożliwiają, poza podstawowymi funkcjami, geolokalizowanie.
- Jeśli masz bloga czy stronę firmową pamiętaj, żeby dodać do niej guzik Pinteresta.
- Dodawaj do swoich postów, wpisów i stron zdjęcia. Dodawaj je na Pinteresta. Niech to będzie ładna grafika albo po prostu tytuł w formie graficznej.
- Dodawaj do zdjęć podpis albo znak wodny. Wszyscy wiemy jak to jest z prawami autorskimi 😉
- Dodaj informację na swoich stronach i w social mediach, że jesteś na Pintereście.
- Załóż tablice okolicznościowe – święta, ważne wydarzenia itp. Przepinaj różne treści i dodawaj brandowany kontent.
- Podążaj za wieloma osobami – część z nich zacznie podążać za Tobą. Nawet jeśli nie, będziesz dostawał ciekawe zdjęcia do dzielenia się.
- Przepinaj zdjęcia i wideo ze stron, które lubisz.
- Dodaj odpowiednią wtyczkę do przeglądarki, którą używasz – przypinanie stanie się bardzo łatwe.
- Pamiętaj, że możesz edytować URL, do którego przekierowuje grafika. Sprawdzaj czy kieruje do całego wpisu lub odpowiedniej strony. Dodawaj URL w przypadku obrazków wgrywanych (inaczej obrazek przekierowuje sam do siebie).
- Używaj # do tagowania.
- Opisy powinny być krótkie i treściwe.
- Przedstaw się. Pinterest to nie tylko możliwość zaprezentowania swoich produktów czy usług, ale również miejsce, gdzie możesz się pokazać z mniej formalnej strony: co lubisz, co cię inspiruje, jak wygląda praca w firmie po godzinach.
Kilka rad dla zaawansowanych
- Opracuj strategię postowania, tablic itd.
- Szukaj nowych treści do przypięcia przez wyszukiwarkę.
- Używaj odpowiednich słów kluczowych w opisach i taguj je.
- Każdy profil Pinterest ma własny kanał RSS. Wykorzystaj to i zaproponuj ludziom subskrybcję lub dodaj feed do swoich agregatorów (np. na Facebooku, Linkedinie czy blogu)
- Może warto na blogu zamieścić pasek (widget) z ostatnimi wrzuconymi przypinkami? (taki jak Pinterest widget.
- Można dodawać osoby przypinające do każdej tablicy. Wykorzystaj to do budowania zaangażowania.
- Pod adresem http://pinterest.com/source/yoursitehere dowiesz się, które materiały z Twojej strony są dla użytkowników tego serwisu najciekawsze i którymi się dzielą.
- Dodawaj ceny (w dolarach lub funtach). Po prostu w opisie dodaj $ lub £ i kwotę, a twój pin wyląduje w sekcji “Gifts”.
- Dodaj tablicę o firmie. Jaką ma historię, jakimi wartościami się kreuje, kto w niej pracuje?
- Stwórz tablicę z podziękowaniami od klientów, rekomendacjami i wkładem od partnerów. Zdjęcia z uroczystości podpisania kontaktu, kartka świąteczna od kontrahentów – to wszystko buduje wizerunek.
- Stwórz tablicę z instrukcjami i radami. Pokaż w wizualny sposób jak używać Twoich produktów czy usług. Dodaj wideo pokazujący dodatkowe możliwości. Wytłumacz to, o co najczęściej pytają.
- Obserwuj trendy. W zakładce “Popular” znajdziesz informacje co jest na topie.
- Nie bój się być sobą. Pinterest to przede wszystkim nieformalna komunikacja – ludzie chcą zobaczyć ludzką stronę firmy.
- Zaprezentuj swój zespół. Oni poczują się docenieni, a klienci chętniej was poznają. Jeśli mają swoje profile na Pinterest – zaangażuj ich tagując.
- Pokaż zdjęcia z produkcji. Ludzie to kochają.
- Staraj się być najlepiej poinformowany w kwestiach swojej branży. Nowinki, ciekawostki i najlepsze informacje przyciągną osoby zainteresowane tematem.
- Wrzucaj starsze artykuły na pinteresta – niech przeżyją drugą młodość.
- Nie zapomnij uzupełnić stare posty o ciekawe obrazki.
Kilka rad dla mistrzów
- Analizuj co podoba się twoim obserwatorom wykorzystując narzędzia analityczne (poniżej kilka przykładów). Sprawdź, kiedy najlepiej przypinać treści.
- Rozpoznaj najbardziej zaangażowanych użytkowników twojego pinteresta i zaproponuj im newsletter z najciekawszymi przypinkami z twoich i cudzych tablic (np. twoich partnerów i ciekawych w temacie).
- Stwórz tablice dla fanów, gdzie będą mogli dodawać interesujące dla nich treści. Nie zapomnij o moderacji.
- Przedstaw tablicę ze swoimi personami. Dzięki temu pokażesz na jakich klientach najbardziej ci zależy.
- Twórz tablice z wydarzeń, dodawaj do niej zdjęcia na bieżąco.
- Stwórz tablicę o swoich partnerach, gdzie oni również będą mogli przypinać swoje treści.
- Zaproś kilku fanów do współtworzenia jakiejś tablicy. Poczują się docenieni.
- Zamiast pisemnych case studies stwórz infografiki i wizualizacje.
- Zaglądaj na profile swoich klientów, żeby zobaczyć co ich interesuje i w jaki sposób ich zaangażować.
- Tablica z samouczkiem lub instrukcją jak najlepiej korzystać z danej usługi naprawdę może pomóc nowym klientom.
- Twórz tablice z konferencji, zapraszaj ludzi do dodawania swoich zdjęć, prezentacji, komentowania.
- Kupony i oferty też mogą być piękne graficznie.
- Masz możliwość indywidualizowania swojej usługi? Przedstaw tablicę z takimi rozwiązaniami. Pokaż klientom, że o nich dbasz.
- Zaproponuj specjalną ofertę dla osób śledzących cię na Pintereście.
- Stwórz konkurs na Pintereście. Niech przepinają grafiki z Twojej strony lub stworzą zupełnie nowe zdjęcia, które będziesz mógł wykorzystać.
- Postaraj się stworzyć specjalny banner, który będzie zajmował 4 lub więcej tablic – potnij długie zdjęcie na odpowiednie kwadraty i wklej w kolejności do galerii. W ten sposób sprawisz, że wizualnie Twój profil będzie się wyróżniał i będzie wyglądał świetnie.
Zamiast podsumowania
Nie wszyscy muszą być na Pintereście. Ale ci, co już są, mogą się postarać, żeby miało to większy sens niż sam fakt obecności. Na ile Pinterest jest dla twojej marki?