Dla większości Europejczyków Egipt to piękne plaże, rafa koralowa oraz niezłe wifi w hotelach. Ale jak dostęp do internetu wygląda poza murami ekskluzywnych ośrodków?
Internauci w Egipcie
Dostęp do sieci ma trochę ponad połowa społeczeństwa, jest to procent porównywalny z Meksykiem czy Chinami. Oznacza to, że w Egipcie z sieci korzysta ponad 46 milionów osób. 64% społeczeństwa posiada smartfony, ale zaledwie 41% tych urządzeń jest podłączonych do internetu.
34% internautów ogląda filmy online codziennie. Jednakże, tylko 11% jest gotowych płacić za taką usługę. Egipcjanie nie są też zwolennikami reklam w mediach społecznościowych, aż 35% użytkowników nigdy nie klika w posty sponsorowane lub robi to bardzo sporadycznie. Ponad 1/4 użytkowników social media korzysta z tych kanałów w czasie pracy.
Facebook jest niekwestionowanym królem social media w Egipcie. Korzysta z niego ponad 22 miliony osób, co daje Egiptowi pierwsze miejsce pod względem liczby Facebookowiczów spośród krajów regionu (MENA – Bliski Wschód i Północna Afryka).
Pomiędzy 2013 a 2014 rokiem odnotowano aż 40% wzrost liczby użytkowników Facebooka. Szacuje się, że podobny wzrost miał miejsce na przełomie 2014/2015. Z Fejsa korzystają głównie młodzi Egipcjanie – ok. 75% z nich ma mniej niż 30 lat.
eMarketing Egypt to najbardziej znana egipska firma konsultingowa z branży eMarketingu. Co roku wydaje raport dotyczący Facebooka w Egipcie. Można go pobrać po podaniu swoich danych na ich stronie.
Najpopularniejsze fanpage na Facebooku
Według danych Social Bakers, najpopularniejszymi profilami w Egipcie są obecnie: Mustafa Hosny (muzułmański telekaznodzieja), Amr Khaled (również telekaznodzieja, pionier w swojej branży) oraz Tamer Hosny (piosenkarz). Wszyscy mają po kilkanaście milionów fanów.
Twitter i Google+ mają mniej więcej tyle samo użytkowników czyli trochę ponad milion. Egipskie tweety stanowią 17% wszystkich wpisów z krajów arabskich (liderem jest Arabia Saudyjska).
Inne kanały
Absolutnym hitem wśród aplikacji przeznaczonych do komunikacji (ale nie stricte social media) jest WhatsApp – ma tyle samo użytkowników co Facebook, czyli ponad 20 milionów.
Instagram i Pinterest zdobywają nowych użytkowników powoli, ale skutecznie. Korzysta z nich ok. 2-3% wszystkich użytkowników social media.
Cenzura i odpowiedzialność karna
Internet w Egipcie jest monitorowany, głównie pod kątem działań polityczno-społeczno-religijnych. Co jakiś czas zdarzają się głośne sprawy sądowe dotyczące działalności w sieci. Przykładowo przed miesiącem (październik 2015) użytkownik Facebooka został skazany na trzy lata więzienia za udostępnienie grafiki przedstawiającej obecnego prezydenta Egiptu z uszami Myszki Miki.
W czerwcu 2014 magazyn El-Watan podał do wiadomości, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych planuje wdrażać system inwigilacji social media (także prywatne rozmowy na Facebooka, WhatsApp i Viberze). W lipcu 2015 pojawiły się informacje, że taki system został najprawdopodobniej zakupiony od włoskiej firmy.
W październiku 2015 Egypt’s National Telecommunications Regulation Authority (NTRA) zablokowało dostęp do aplikacji korzystających z VoIP. Oznacza to, że Skype, WhatsApp i Viber nie działają. Wzbudziło to ogromny niepokój wśród internautów. Pojawił się dedykowany tej sprawie hasztag #SaveTheInternet.
Last week Sisi said Egypt enjoys unprecedented freedom of expression.Now Skype,Whatsapp&Viber are blcked for nat’l security #انقذوا_الانترنت
— Anج (@Angieslyst) October 5, 2015
Twitter i rewolucja
Podczas rewolucji w Egipcie w 2011 roku, opozycjoniści i przeciwnicy prezydenta Mubaraka byli bardzo aktywni w social media. Powstawały dedykowane hasztagi, jak np. #Jan25th, nawołujący do udziału w demonstracji na Placu Tahrir. Wpisy docierały nie tylko do zainteresowanych w samym Egipcie, ale także cały świat mógł śledzić na żywo te wydarzenia.
Więcej informacji:
- Egypt’s Digital Economy – April 2015 (infografika)
- Facebook Defies Government Crackdown on Egypt’s Online Activity
- Social Media Users Enraged Over Alleged Skype, Viber, WhatsApp Ban in Egypt
- Egypt: A leading consumer of Social Media in MENA
- eMarketing Egypt releases its fifth annual report in 2014 about Facebook in Egypt
Katarzyna Javaheri