Ten tekst przeczytasz w 2 min100 fan. A może 10000. Niezależnie jaka to jest liczba, planujesz zrobić coś z okazji okrągłej liczby polubień na swoim profilu. A może nie na fanpage, a gdzieś indziej. Co warto zrobić dla swoich odbiorców?
Prosta odpowiedź brzmi: nic.
Dłuższa odpowiedź wymaga paru wyjaśnień.
Nie nagradzasz innych
- Nie nagradzasz 100 klienta w sklepie.
- Nie nagradzasz 100 maila.
- Ani 100 lead.
To dlaczego z fanami, których już wyłączają (nowe fanpage nie mają), ma być inaczej? To nie jest coś, za co CHCESZ nagradzać. “Nagroda” powinna być zarezerwowana za “wysiłek” – fajny komentarz, recenzję (chociaż to wątpliwe etycznie) albo za działania dla Twojej marki. Fakt, że ktoś chce obserwować Twoje treści marketingowe samo w sobie mogłoby zasługiwać na odnotowanie, ale nie w postaci grupowej “nagrody” czy chwalenia.
Bądź miły
Żeby było jasne, lubię mile gesty. Zrób rozdawajkę dla wartościowych odbiorców. Ale nie za to, że masz jakąś liczbę fanów. Zaoferuj “nagrodę” za działanie, które chcesz wspierać.
Dlaczego nie za fanów?
Po pierwsze, to wskazuje, że to ważne. A nie jest.
Po drugie uczy ludzi, że dostaną nagrodę za coś, co nie jest ich zasługą.
Po trzecie – bywają naciągacze, którzy polubią i usuną polubienie, żeby być okrągłym.
W czwartym punkcie zwrócę uwagę, że, nie daj bogini!, kilka osób naraz będzie w tym samym czasie i kliknie. Oj, to się zrobi problem.
Po piąte – nagradzanie za bycie “losowym” obserwującym może podlegać pod losowanie. W końcu nie ma czyjejś “zasługi” w tym, że jest 100, 1000 czy 10000 obserwatorem/fanem.
Zrób coś, co będzie wartościowe dla społeczności. (wiem, powtarzam się)
Każdy chce mieć dużego
Oczywiście, że tak. Każdy chce mieć dużego fanpejdża. W końcu po to go zakładamy, żeby rosły nam
zasięgi. Mając jednak na uwadze potrzebę budowania zasięgu wśród naszych potencjalnych klientów – nie zachęcajmy niepotrzebnie ludzi do działania, które nie przyniesie przełożenia biznesowego. Nie potrzebujemy martwych dusz, tylko
zaangażowanych osób.
Jeśli więc najdzie was ochota na nagradzanie ntego fana/obserwatora – znajdźcie inny pomysł, dlaczego macie coś rozdać swoim odbiorcom. Wyjdzie wam to na zdrowie!