Mało która strona internetowa przez cały okres swojego istnienia pozostaje na tym samym hostingu, szczególnie, jeśli mówimy o witrynach, które dynamicznie się rozwijają. Wynika to z faktu, że na początku działalności, kiedy ruch na stronie jest zazwyczaj niewielki, można postawić na tani, ale solidny hosting. W miarę zwiększania się popularności portalu może pojawić się konieczność przeniesienia się na inny hosting, taki, który spełni nasze nowe, wyższe wymagania.
Przykładem może być tutaj biuro nieruchomości – na usługi agentów nieruchomości jest w Polsce ogromne zapotrzebowanie, więc jest ich dużo, co z kolei sprawia, że niełatwo jest przyciągnąć uwagę dużej ilości potencjalnych klientów. Jeśli jednak się to uda, strona szybko może znacznie zwiększyć ilość odwiedzających. Jak w takim przypadku szybko i bezboleśnie przenieść ją na nowy hosting? Doradzamy!
Czym jest hosting i kiedy warto go zmienić?
W pierwszej kolejności warto wyjaśnić początkującym webmasterom, czym dokładnie jest hosting i dlaczego w pewnym momencie jego zmiana może okazać się potrzebna. Hosting, obok domeny, jest jednym z dwóch najważniejszych komponentów każdej strony internetowej. Na serwerach hostingodawcy przechowywane są pliki strony, a kiedy użytkownik ją odwiedza, pobiera on dane właśnie od niego. Dzięki temu strona może być dostępna 24/7, nawet, kiedy jej właściciel ma wyłączony komputer czy nie jest podłączony do sieci.
Od parametrów hostingu zależy między innymi maksymalna waga plików strony, które będziemy mogli przechowywać na serwerze, a także szybkość witryny. Niektóre hostingi narzucają miesięczny limit użytkowników, inne decydują się zamiast tego na limit transferu (za każdym razem, kiedy użytkownik wchodzi na stronę i pobiera z niej pliki, aby ją załadować, zmniejsza się dostępny transfer). Zależnie od naszych wymagań i parametrów strony, dobry hosting może kosztować od kilkudziesięciu złotych rocznie do wielu tysięcy.
Na dobry początek można zakupić bezpieczny i tani, ale polecany hosting, posiadający relatywnie niski limit transferu czy maksymalnych użytkowników. Później, kiedy strona zyska popularność i na przykład limit przestanie starczać na cały miesiąc, warto pomyśleć o przeniesieniu jej na inny hosting. Pewną alternatywą jest przejście na wyższy pakiet u tego samego hostingodawcy, ale nie zawsze będzie on posiadał satysfakcjonujące nas oferty – co więcej, propozycje dla zupełnie nowych klientów są często korzystniejsze od tych dla klientów stałych, więc zmiana usługodawcy może być po prostu korzystniejsza.
Warto wiedzieć, że ¼ użytkowników polskich stron pochodzi spoza naszego kraju – jeśli w statystykach Twojej strony widzisz podobne wyniki, dobrym pomysłem może być przejście na hosting oferujący usługę Content Delivery Network (CDN).
Jaki hosting wybrać?
Hostingów do wyboru jest mnóstwo, ale nie wszystkie charakteryzują się taką samą jakością. Aby wybrać dobry hosting, koniecznie sprawdź recenzje przed jego zakupem – dzięki temu unikniesz popełnienia kosztownego błędu. Zwróć uwagę przede wszystkim na typ dysku, transfer i przestrzeń dyskową.
Jeśli zastanawiasz się nad darmowym hostingiem czy też korzystaniem z darmowego kreatora stron, porzuć ten pomysł. Tutaj można przeczytać, dlaczego darmowa strona internetowa to zły pomysł – w dużym skrócie, tego typu strony charakteryzują się zazwyczaj wolnym ładowaniem, niewielkim transferem i minimalną ilością wolnej przestrzeni. To kiepski wybór nawet dla początkującej firmy.
Jak najszybciej i najmniej boleśnie zmienić hosting?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz biuro nieruchomości, czy Twoja działalność ma zupełnie inny profil, proces przenoszenia strony na inny hosting powinien wyglądać stosunkowo podobnie. Warto wskazać, że istnieją dwa sposoby na przeprowadzenie tego typu transferu. Pierwszy z nich polega na skorzystaniu z usługi migracji oferowanej przez nowego hostingodawcę, drugi zaś na manualnym przeniesieniu wszystkich najważniejszych plików i bazy danych.
Nie da się ukryć, że to pierwsze rozwiązanie jest wygodniejsze, zwłaszcza, jeśli ktoś nie ma doświadczenia w takich kwestiach i zależy mu, aby na pewno niczego nie zepsuć (i na przykład nie zaszkodzić widoczności swojej strony). Warto poczytać o tym, jak wybór hostingu wpływa na pozycję strony w Google, aby zrozumieć, dlaczego jest to takie ważne.
Nie każdy hostingodawca oferuje usługę migracji, ale jest to coraz częściej spotykane, nawet w przypadku bardziej budżetowych usługodawców. Niekiedy taka usługa będzie darmowa i dołączana do pakietu z hostingiem, a niekiedy będzie trzeba za nią dodatkowo zapłacić. To warte uwagi rozwiązanie, ponieważ wymaga minimum wysiłku od właściciela strony, a jednocześnie sprawą zajmie się profesjonalista, dzięki czemu nie będziemy ryzykować, że coś pójdzie nie tak.
Proces automatycznej migracji może się różnić w zależności od procedur panujących w danej firmie, ale, ogółem mówiąc, nikomu nie powinien sprawić on problemu. Wystarczy podążać za instrukcjami znajdującymi się w e-mailach od nowego hostingodawcy lub skontaktować się z nim bezpośrednio.
Manualne przenoszenie strony na inny hosting
Co jednak, jeśli dany hostingodawca nie oferuje usługi migracji i musimy sobie poradzić sami? Wbrew pozorom manualne przenoszenie witryny na inny hosting nie jest wcale bardzo trudne, natomiast niewątpliwie jest to proces, podczas którego niedoświadczona osoba może potencjalnie popełnić kilka błędów.
Pierwszy krok to przeniesienie plików znajdujących się na serwerach obecnego hostingodawcy na serwery nowego. Będzie nam do tego potrzebny jakiś program do transferu plików, na przykład FileZilla. Całość sprowadza się do otworzenia dwóch okienek tego programu i połączenie się na jednym z obecnym hostingiem, a na drugim z nowym. Danych logowania FTP należy szukać w panelu do obsługi hostingu. Po połączeniu się z serwerami najpierw musimy zaznaczyć wszystkie pliki w obecnym hostingu i pobrać je na swój komputer, a następnie wgrać je na serwer nowego hostingu.
Przeniesienie plików to jednak nie wszystko. Niezbędne jest również przeniesienie bazy danych. W pierwszej kolejności trzeba wyeksportować bazę danych z obecnego hostingu – zazwyczaj będzie można to zrobić za pomocą narzędzia PhpMyAdmin dostępnego w panelu hostingu. Po wyeksportowaniu bazy danych (koniecznie w formacie SQL), trzeba wejść do panelu nowego hostingu, założyć nową bazę danych (najlepiej o takiej samej nazwie i haśle, jak w poprzednim hostingu) i zaimportować do niej dane ze starej bazy, czyli w praktyce z pobranego z niej pliku SQL.
Po zadbaniu o transfer plików i bazy danych można już przejść do zmiany adresu hostingu w ustawieniach domeny, natomiast zanim to zrobimy, warto pomyśleć o przeniesieniu swojego adresu e-mail, aby dotychczasowi użytkownicy nie mieli problemu ze skontaktowaniem się z nami. To, jak dokładnie będzie wyglądało przenoszenie e-maila, zależy od tego, czy korzystamy z wbudowanego narzędzia w panelu administratora hostingu czy z zewnętrznej usługi.
Ostatni krok to wejście do panelu zarządzania domeną (nie hostingiem!) i zmiana adresu, do którego ma kierować domena na ten udostępniony przez nowego hostingodawcę. Jeśli nie wiemy, jaki nowy adres wpisać, warto sprawdzić wiadomości e-mail od nowego hostingodawcy lub po prostu się z nim skontaktować i zapytać. Nawet, jeśli nie oferuje on usługi migracji, powinien być w stanie odpowiedzieć na nasze pytania i pomóc nam w prawidłowej konfiguracji tego typu ustawień.