Mam nadzieję, że postać Philipa Kotlera przedstawiać nie muszę. Znany ekspert marketingu napisał książkę o przyszłości marketingu. Czy warto ją czytać, co w niej znajdziemy i jak wygląda ta przyszłość?
Decyzja, aby kupić produkt i być lojalnym wobec marki, wynika głównie z emocji.
[/bsf-info-box]
Po książkę sięgnęłam z zaciekawieniem, spodziewając się rewolucyjnych przewidywań odnośnie przyszłości marketingu i biznesu.
Rewolucji zabrakło. Mamy zamiast tego książkę z dwoma wyróżniającymi się podejściami:
- skoncentrowany na rynkach wschodzących – zapewne ze względu na współautorów opracowania, którymi są Hermawan Kartajaya i Iwan Setiawan
- nakierowaniem na duchową stronę: nie chodzi o sekciarstwo czy jakieś nadnaturalne sprawy – bardzo dużo miejsca w książce poświęca się stwierdzeniu, że po czasie skupienia na produkcie, potem na emocjach przychodzi czas na ducha.
O ile pierwsze podejście jest bardzo ciekawe, o tyle drugie trochę denerwowało. Zgadzam się, że marketing coraz bardziej kieruje się w stronę CSR, skupieniu na istotnych wartościach ludzkich (równości, sprawiedliwości społecznej, ekologii), ale nie szłabym aż w stronę ducha.
Zgadzam się natomiast, że w zmieniającym się świecie zdolność do adaptacji i kreatywność są ważnymi cechami.
Nie jestem fanką case study, ale Ci z Was, którzy lubią – książka ma całkiem pokaźną kolekcję przykładów różnych firm i rozwiązań.
Odniosłam wrażenie, że przedsiębiorcy znajdą dla siebie więcej treści niż marketingowcy.
Podoba mi się, że książka opisuje kwestie marketingu bardzo szeroko i autorzy zwracają uwagę na to, że krótkodystansowe patrzenie na wyniki potrafi zabić nawet najlepiej przygotowaną firmę.
Poznacie też model 3i oraz kilka praktycznych wskazówek odnośnie DNA marki.
Nie jest to lektura, która rozwali wam mózg swoją wiedzą czy innowacyjnym podejściem, ale na pewno warto otworzyć się na światowe trendy i holistyczne podejście do wielu aspektów biznesu.
Przeczytać warto. Ale nie jest to lektura wysoko na liście do przeczytania.
Ktoś z Was już ją czytał? Jakie wrażenia?
Dzisiejsi konsumenci wybierają produkty i usługi, które spełniają ich głębszą potrzebę kreatywności, idealizmu i integracji ze społecznością. Czołowe firmy zrozumiały, że muszą dotrzeć do tych wysoko świadomych, wykorzystujących zdobycze technologiczne klientów i że stare zasady marketingu na nic się zdadzą. Zamiast tego muszą stworzyć produkty, usługi i kulturę korporacyjną, które będą inspirować konsumentów i odzwierciedlać ich wartości.
Legendarny guru marketingu Philip Kotler wraz z Hermawanem Kartajaya i Iwanem Setiawanem określili to ostateczne zerwanie z wcześniejszymi modelami biznesowymi przejściem do Marketingu 3.0. Wyjście poza obszar, w którym skupiamy się na produkcie (Marketing 1.0) i ten, w którym koncentrujemy się na konsumencie (Marketing 2.0), oznacza holistyczne podejście do klienta jako wielowymiarowego, wyznającego wartości człowieka, który może stać się współpracującym z nami partnerem. To jest właśnieMarketing 3.0.
Autorzy jasno wykładają swoje koncepcje i przytaczają przykłady, które pomogą ci we wdrożeniu praktyk Marketingu 3.0 we własnej organizacji. Konsumenci zdali sobie sprawę, że ich siła nabywcza ma globalne oddziaływanie, co wpłynęło na ich zachowanie i chęć do wymiany opinii na temat dokonanych wyborów. Marketing 3.0 wyjaśnia, jak można wykorzystać społecznościowe dyskusje, pozycjonować swoją markę jako pozytywną siłę zmieniającą świat i współpracować z konsumentami – orędownikami marki.
Książka idzie jednak dalej – nie tylko porusza kwestie relacji z konsumentami, ale również omawia to, jak firma definiuje swoje wartości i staje się ich ucieleśnieniem w oczach reszty interesariuszy. Opisuje, w jaki sposób marki walczą z ubóstwem, inicjują zmiany społeczno-kulturowe i wpływają na ochronę środowiska naturalnego. Przygląda się także wpływowi opartego na wartościach marketingu na pracowników, partnerów z kanałów dystrybucyjnych i udziałowców.
Marketing w ostatnich latach stracił nieco na rozpędzie. Ta zmuszająca do myślenia książka mówi nam, jak idee marketingowe mogą odzyskać wiarygodność i wpływy wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
– Leonard L. Berry, honorowy profesor Katedry Marketingu w Texas A&M University, współautor Management Lessons from Mayo Clinic
Philip Kotler znów przeciera szlaki w marketingu strategicznym, dostarczając aktualnego wglądu w czas transformacji. Marketing 3.0 pokazuje, jak koncentracja na ludzkim duchu przyciągnie do nas konsumentów.
– Dennis Dunlap, dyrektor zarządzający, Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu
Marketing 3.0 zawiera ważne koncepcje dla kierownictwa wyższego szczebla. Jasno wytycza ścieżkę do stworzenia humanocentrycznej firmy opierającej się na wartościach. Dziesięć innowacyjnych credo integruje marketing z wartościami i zapewnia osobowość i cel istnienia firmom, które owe zasady wyznają.
– Stephen A. Greyser, profesor w stanie spoczynku Katedry Zarządzania w Harvard Business School
Zbyt długo specjaliści od marketingu uważali, że celem ich działań jest satysfakcja konsumenta. Marketing 3.0 przekonuje, że kolejnym zadaniem dla firm jest działanie na rzecz dobra konsumenta i całego społeczeństwa. Konsumenci coraz więcej wymagają od samych siebie i tak też powinny zrobić mądre firmy.
– Nirmalya Kumar, profesor Katedry Marketingu i dyrektor Centrum Aditya Birla India przy London Business School
Philip Kotler jest honorowym profesorem w Katedrze Marketingu Międzynarodowego w Kellogg School of Management przy Northwestern University i jednym z głównych światowych autorytetów w sprawach marketingu. Jego prace determinują działania marketingowe na całym świecie od czterdziestu lat. Studia magisterskie w zakresie ekonomii ukończył na Uniwersytecie Chicagowskim, a doktorat, również z ekonomii, obronił w Massachusetts Institute of Technology. Otrzymał szereg nagród i honorowych tytułów od szkół z wielu krajów. Kotler jest znany na całym świecie – jego książki przetłumaczono na co najmniej dwadzieścia pięć języków, a sam regularnie zabiera głos na międzynarodowych forach.
Hermawan Kartajaya jest założycielem i dyrektorem zarządzającym MarkPlus, Inc. I jednym z „50 guru, którzy kształtują przyszłość marketingu” według Chartered Institute of Marketing z Wielkiej Brytanii.
Iwan Setiawan jest starszym konsultantem w MarkPlus, Inc., gdzie doradza klientom w sprawach strategii marketingowych.